شمار تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به ۳۲ هزار قطعه رسید

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور از مرگ ۳۲ هزار پرنده مهاجر در پهنه تالاب بین المللی میانکاله خبر داد و گفت: از این شمار بیش از ۱۲ هزار قطعه تاکنون در بندر ترکمن و جزیره آشوراده استان گلستان تلف شده اند.

علیرضا اکبرشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آخرین وضعیت پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله، اظهار کرد: تاکنون ۲۰ هزار قطعه پرنده درتالاب میانکله استان مازندران و بیش از ۱۲ هزارقطعه نیز در جزیره آشوراده و بندرترکمن استان گلستان تلف شدند.

وی با تاکید بر اینکه علت مرگ و میر پرندگان در بخشی از تالاب میانکاله در استان مازندران بوتولیسم است، ادامه داد: نتایج آزمایش‌ها در این بخش از تالاب تاکنون مسمومیت بر اثر بوتولیسم را تایید می‌کند زیرا سایر بیماری‌ها در آزمایش‌ها رد شده است.

مدیرکل بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور افزود: احتمال بیماری‌های عفونی مانند نیوکاسل و آنفلوآنزا درباره تلفات پرندگان آبزی مهاجر در سواحل بندرترکمن و خلیج گرگان نیز رد شده و آزمایشات اولیه منفی است؛ هم اکنون آزمایشات تکمیلی از نظر سم شناسی انجام می‌شود.

اکبرشاهی با بیان اینکه تلفات پرندگان در بندرترکمن و خلیج گرگان از نظرعلائم بالینی و شکل تلفات مشابه اتفاقی است که در استان مازندران رخ داد، گفت: علت مرگ و میر پرندگان در استان گلستان را زمانی می‌توان به طور قطعی اعلام کرد که آزمایشات کامل انجام شود.

وی بیان کرد: چنگر بیشترین تلفات را در تالاب میانکاله در دواستان مازندان و گلستان داشته است زیرا جمعیت این گونه نسبت به سایر گونه‌های پرندگان در این منطقه بیشتر بوده است؛ تلفات فلامینگو، کاکائی و سایر گونه‌های پرندگان نیز نسبت به شمار پرنده‌ای که در این منطقه وجود دارد یکسان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، براساس اعلام قبلی سازمان دامپزشکی کشور قرار بود جلسه با حضور مسئولان این سازمان، متخصصان، دانشگاهیان و کارشناسان محیط زیست برای بررسی علل و آمار تلفات پرندگان در تالاب میانکاله در اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در هفتم اسفندماه برگزار و نتیجه نهایی اعلام شود که این جلسه به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است.

پهنه آبی و زیست بوم تالابی میانکاله به‌عنوان محل زادآوری و تکثیر آبزیان بومی دریای خزر و هم‌چنین به‌عنوان محل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما از بهمن ماه امسال شمار زیادی از این پرندگان مهاجر به دلایل مبهم در تالاب میانکله مرده‌اند و همچنان تلفات ادامه دارد.

پناهگاه حیات‌وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله با مساحتی حدود ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار از دو زیستگاه آبی و خشکی تشکیل شده است که ۴۵ هزار هکتار پهنه آبی مجموعه‌ای از تالاب و خلیج میانکاله و ۲۳ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی خشکی را شامل می‌شود.

تالاب میانکاله با آب دائمی لب شور در ۱۲ کیلومتری شمال و شمال شرقی شهرستان بهشهر و در منتهی‌الیه جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد. از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه آشور، از جنوب به اراضی پست حومه شهرهای بندر گز و گلوگاه و بهشهر و از سمت غرب به اراضی روستاهای زاغمرز و امیرآباد محدود می‌شود.

کد خبر 413001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.