روش‌های برخط جبران کلاس‌های درسی دانشگاه می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در بخشنامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر ضرورت بهره‌گیری از انواع روش‌های "برخط" و "برون خط" و ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت‌های آموزشی تأکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در متن این بخشنامه آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا در بعضی مناطق کشور و لزوم تصمیم‌گیری شایسته درباره فعالیت‌های آموزشی به‌گونه‌ای که ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، شاهد کمترین آسیب، وقفه و کاستی در سطح دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشیم، به آگاهی می‌رساند فعالیت عادی دانشگاه‌ها در مسیر فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان، انجام پروژه‌های تحصیلات تکمیلی، دفاعیه‌ها و… تا پایان سال‌جاری می‌تواند به روال معمول ادامه یابد، اما در زمینه برگزاری کلاس‌های درس به شیوه غیرحضوری، دانشگاه‌ها و مؤسسات می‌توانند با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه، فعالیت‌های آموزشی خود را مدیریت کرده و به انجام رسانند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دو دهه اخیر در راه‌اندازی و بهره‌مندی از ساختارها و ابزارهای الکترونیکی، به ‌منظور ارائه دروس دانشگاهی تجربه اندوخته‌ و از آمادگی نسبی برای ایجاد تحولی مطلوب در گرایش به آموزش‌های غیرحضوری برخوردار هستند. با این همه ایجاد هماهنگی و اخذ مشورت در این مسیر برای حفظ کیفیت و دستیابی به موفقیت، ضروری است.

این بخشنامه می افزاید: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به منظور جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان و مدرسان و بروز وقفه ناخواسته در اجرای تقویم آموزشی مجاز هستند از انواع روش‌های "برخط" و "برون خط" و ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت‌های آموزشی بهره بگیرند. در عین حال برای دروسی که به هر علت امکان آموزش غیرحضوری در هفته‌های پیش‌رو فراهم نیست، لازم است برنامه‌ریزی لازم برای برقراری کلاس‌های جبرانی در ابتدای سال آتی و ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.

خاکی صدیق در بخش دیگری از این بخشنامه تاکید کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی فرصت پدید آمده را برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مغتنم شمرده و تأمین و تجهیز لازم در این زمینه را پیگیری کنند.

این بخشنامه می افزاید: از مجموعه جامعه دانشگاهی کشور و اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه‌ها انتظار می‌رود که ضمن همراهی و تطبیق با شرایط ویژه کنونی، استفاده از شیوه تدریس غیرحضوری را کارا و اثربخش دنبال کنند و دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی نیز ضروری است که در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشنایی اعضای هیئت علمی با شیوه‌ها و ابزار آموزش غیرحضوری اقدام لازم به‌عمل آورند.

در ادامه بخشنامه وزارت علوم آمده است: دانشگاه‌هایی که در حال حاضر از زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های الکترونیک بهره‌مند نیستند می‌توانند از ظرفیت، توان، امکانات و تجربه دانشگاه‌های با سابقه و همچنین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی فعال در آموزش‌های الکترونیک، بهره‌گیری کنند.

در بخش پایان بخشنامه فوق آمده است: آن دسته از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی که از نظر زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکان همرسانی خدمات با دیگر مراکز آموزشی را دارا هستند، شایسته است توان و امکانات خود را به کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی اعلام کنند؛ در صورتی‌که به هر علت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و …، آموزش‌های غیرحضوری نتواند در شکل مطلوب برگزار شود، شایسته است تدبیر لازم برای جبران این کاستی در ادامه نیمسال تحصیلی صورت پذیرد.

کد خبر 412945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.