مراکز تجمع و پرتردد مشهد مه‌پاشی می‌شود

شهردار مشهد با بیان اینکه در وضعیتی بحرانی قرار داریم و مردم باید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با مسئولان همکاری داشته باشند، گفت: مدیریت شهری از ابتدای ورود ویروس به کشور ضد عفونی کردن ناوگان حمل ونقل و اماکن عمومی را شروع کرده و از شب گذشته نیز مه‌پاشی آغاز شده است.

به گزارش ایمنا، محمد رضا کلائی در خصوص اقدامات مدیریت شهری مشهد برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: از تاریخ ۳۰ بهمن و قبل از اینکه پروتکل‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ابلاغ شود اقدامات خود را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استانداری آغاز کردیم؛ بر این اساس از ۳۰ بهمن ماه اتوبوس‌ها و واگن‌های خط یک و دو قطار شهری و همچنین اماکن عمومی هر روز ضدعفونی می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم باید از ترددهای غیر ضروری در شهر خودداری کنند، افزود: در این راستا امکانات شهر هوشمند و ارائه بخش زیادی از خدمات شهرداری و از طریق الکترونیک محیا شده است تا مردم بتوانند از طریق اینترنت و در منزل نسبت به دریافت خدمات اقدام کنند.

شهردار مشهد تصریح کرد: همانطور که در ستاد پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از سوی رئیس دانشگاه به آن اشاره شد شاید مساله کرونا در مشهد اکنون مانند کوه یخی باشد که بخشی از آن زیر آب است لذا باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته و موضوع را جدی بگیریم.

وی با اشاره به اینکه ما کرونا را پشت سر خواهیم گذاشت، گفت: اینکه این موضوع با چه هزینه و چه میزان تلفات اتفاق بیفتد همه بستگی به رفتار مردم دارد؛ معتقدم آژیر قرمز از سوی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ویروس کرونا به صدا درآمده است و این یک واقعیت است که اگر مردم این موضوع را سهل و آسان بگیرند دچار مشکل می‌شویم.

کلائی با تاکید بر این نکته که تا زمانی که آژیر سفید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به صدا درنیامده، باید موضوع جدی گرفته شود، اظهار کرد: مردم باید برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا حد ممکن از منزل خارج نشوند تا دوره پیک بیماری سپری شود.

شهردار مشهد ادامه داد: در حال حاضر در دوره پیک شیوع ویروس کرونا قرار داریم، اما با این حال اگر مردم رعایت کنند این مسئله را همانند سایر بحران‌ها پشت سر خواهیم گذاشت.

وی ضمن اشاره به برنامه‌های شهرداری در روزهای انتهایی سال، گفت: فعالان و افرادی که قصد ساخت و ساز دارند بیشتر در اسفند تصمیم به دریافت مجوزها می‌گیرند تا از تخفیفات در نظر گرفته شده استفاده کنند، این تخفیفات تا ۱۵ اسفند در نظر گرفته شده بود که با توجه به شیوع کرونا به دنبال جلب موافقت شورای شهر برای تمدید مهلت تخفیفات تا ۲۵ اسفند هستیم.

کلائی به شیفت بندی کارکنان شهرداری مشهد به عنوان یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: شهرداری مشهد بیش از ۲۶۰۰۰ نفر نیرو دارد که تقسیم کار با شیفت بندی و کاهش ۵۰ درصدی حضور این تعداد به صورت فیزیکی در محل کار تأثیر قابل توجهی در سفرهای شهری دارد.

وی با بیان اینکه مردم نباید در مراکز یا محل‌های پرجمعیت حضور داشته باشند، گفت: مردم باید تا حد امکان از خانه خارج نشوند و تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند.

شهردار مشهد تصریح کرد: اگر اتوبوس‌ها و واگن‌های قطار شهری را ضد عفونی کنیم، سرفاصله زمانی رسیدن اتوبوس‌ها و قطارها را به ایستگاه کاهش دهیم و مردم نیز کمتر از خانه خارج شوند، فاصله مناسب مسافران در ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت شده و خطر ابتلاء به ویروس کرونا کاهش خواهد یافت، اما اگر ما این اقدامات را انجام دهیم و مردم همکاری نکنند موفق نخواهیم بود.

کلائی تاکید کرد: تمامی پایانه‌ها به ویژه پایانه امام رضا (ع) و حتی اتوبوس‌های حمل و نقل مسافران ضد عفونی می‌شود و مسافران هم غربالگری می‌شوند.

وی گفت: بحران کرونا بحرانی نیست که نتوان آن را کنترل کرد اما ابتدا باید بپذیریم که بحرانی وجود دارد و مردم نیز با مسئولان همکاری کرده و بهداشت فردی را رعایت کنند اما متأسفانه برخی رعایت نمی‌کنند که این موضوع می‌تواند عواقب سنگینی داشته باشد.

شهردار مشهد با بیان اینکه ویروس کرونا ویروسی است که هیچکس از آن مصون نیست، افزود: مردم باید دو هفته پیک را جدی بگیرند و در این دو هفته دو فاکتور اصلی جدی بودن موضوع در کنار رعایت آرامش را مورد توجه قرار دهند و خود را موظف کنند تا حد امکان در خانه بمانند و از مهمانی و رفت و آمدهای غیر ضروری اجتناب کنند.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری مشهد برای پیشگیری از شیوع کرونا، اظهار کرد: ما با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمیته‌ای تخصصی را با حضور مجرب‌ترین اساتید تشکیل داده‌ایم و برای انجام اقدامات با این کمیته مشورت می‌کنیم.

کلائی ادامه داد: با توجه به اینکه اکنون وارد دوره پیک شیوع بیماری شده‌ایم در کنار ضد عفونی ناوگان حمل و نقل عمومی و اماکن پرتردد طی یک هفته گذشته، مه‌پاشی و شست و شوی محل‌های پرتردد را با استفاده از محلول‌های ضد عفونی کننده از امشب با استفاده از ماشین آلات ویژه مه پاش آغاز کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: اگر همدلی کمک کنیم و بهداشت فردی را رعایت کرده و در خانه بمانیم، این بحران را به سرعت پشت سر خواهیم گذاشت اما اگر همکاری نکنیم بحران طولانی‌تر شده و این موضوع برای شهر زیارتی مشهد خوب نیست.

وی ادامه داد: ضد عفونی کردن را تا زمانی که دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند ادامه خواهیم داد اما اگر مردم توجه نکنند بی فایده خواهد بود.

کد خبر 412924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.