۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
کرونا منجر به سقط جنین می شود

یک متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: ویروس کووید ۱۹ منجر به سقط جنین می شود و زنان باردار باید در این بازه زمانی که پیک ابتلا به بیماری کرونا است بهداشت فردی لازم برای پیشگیری را رعایت کنند.

مهراد صلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه کرونا ویروس یک بیماری حاد تنفسی بوده و با عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی متفاوت است، اظهار کرد: عفونت‌ها به دو گروه ویروسی و باکتریایی تقسیم بندی می‌شود اگر بیمار از چهار علامت سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی صدا و قرمزی چشم حتی دو مورد را هم داشته باشد با احتمال ۵۰ درصد گفته می‌شود که مبتلا به یک درگیری عفونت ویروسی بوده و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.

وی با بیان اینکه سه نوع تشخیص افتراقی مطرح برای ویروس‌های کنونی وجود دارد، افزود: در شرایط فعلی ویروس آنفلوانزا، سرما خوردگی معمولی و مساله ویروس کرونا وجود دارد و تفاوت‌های این موارد به وسیله پزشکان متخصص تشخیص داده می‌شود.

شیوع تدریجی تب کرونا ویروس

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کرونا ویروس می‌تواند از یک سرماخوردگی معمولی، سرفه، عطسه، بدن درد، تنگی تنفس تا علائم دیگر را در بر گیرد. معمولاً تب کرونا ویروس شیوع تدریجی‌تری دارد بر عکس ویروس آنفلوانزا که افراد به صورت حاد دچار تب می‌شوند. اما در کرونا ویروس بیشتر تدریجی و با علائم سرفه همراه است و در تب‌های ۳۸ درجه بیمار تنگی نفس پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در کرونا ویروس بر عکس آنفلوانزا معمولاً علامت‌هایی مثل اسهال، استفراغ، تهوع و دل پیچه شیوع کمتری دارند. اما در سرماخودرگی ویروسی معمولی آبریزش بینی، سردرد، تب و بدن درد بیشتر شایع است.

صلاحی ادامه داد: در کرونا ویروس سرفه‌ها خشک است در صورتی که در آنفلوانزا سرفه‌ها پخته و مرطوب‌تر بوده و مهم‌تر اینکه در عفونت‌های ویروسی آنفلونزا و کرونا ویروس بیماری زمینه‌ای فرد بسیار مهم است و بیماران قلبی، ریوی و آسمی ممکن است با هر نوع سرماخوردگی حال بدتری پیدا کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معتقد است در مورد کرونا ویروس ممکن است حدود ۸۰ درصد موارد مبتلا در فردی وجود داشته باشد و هیچ علامتی را بیرون ندهد و دوره نهفتگی کرونا ویروس را از دو روز تا ۱۴ روز اعلام می‌کنند. حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد احتمال علامت دار بودن بیمار با سرفه، تب و تنگی نفس است و تعداد دو درصد بیماران به سمت بدتر شدن حال عمومی، وخامت اوضاع درگیری ریوی پیش رفته که منجر به مرگ و میر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص راه‌های انتقال کرونا ویروس، اظهار کرد: یکی از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد، اما در ویروس کرونا راه انتقال از طریق هوا وجود ندارد. این ویرورس روی دست تا چند ساعت و در تماس‌های محیطی  گفته می‌شود تا ۹ روز زنده می‌ماند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا در مکان‌های عمومی به دلیل عطسه و سرفه مبتلایان وجود دارد و باید افراد عادی از ماسک استفاده کنند، افزود: این ویروس به حرارت حساس است و در دما و گرما معمولاً زودتر از بین می‌رود. بنابراین بهداشت محیط و دست بسیار مهم است. باید اشخاص حداقل در طول روز ۲۰ بار با آب و صابون دست‌ها را شستشو دهند. ویروس کرونا در محیط زنده می‌ماند بنابراین ضدعفونی همه سطح‌ها در منزل با مواد شوینده ضد عفونی کنند برای از بین بردن این ویروس لازم است.

وی با اشاره به اینکه سرفه و عطسه بیمار از علائم مشخص بیماری است و باید فاصله یک متری با فرد مبتلا را رعایت کرده و از ماسک استفاده شود، اظهار کرد: افرادی که به دلیل موقعیت شغلی مراجعه کنندگان زیاد دارند وقتی به منزل می‌روند دست‌ها و صورت را شستشو داده و بعد از تعویض لباس وارد محیط منزل شوند. همچنین تلفن همراه به دلیل تماس مستقیم و مرتب با دست‌ها باید تمیز و ضدعفونی شود.

کیت‌های تشخیص خاص برای کرونا ویروس

صلاحی با تاکید بر اینکه برای این ویروس کیت‌های تشخیصی خاصی وجود دارد و تعداد آن‌ها محدود است، گفت: برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی و تنگی نفس شدید باشند کیت‌های تشخیصی گذاشته می‌شود. ویروس کرونا ریه‌ها را درگیر می‌کند بعد از عکس برداری از قفسه سینه بیماران برای نمونه گیری آماده می‌شوند. روند نمونه گیری برای همه بیماران سرماخوردگی و آنفلونزا نیست. اما اکنون به دلیل شیوع این بیماری باید با این دید پیش رویم که بیماری کرونا است مگر اینکه بعد از تشخیص خلاف این موضوع اثبات شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: برخی بیماران مشکلات تنفسی و تنگی نفس شدید دارند و کرونا ویروس در سنین بالا برای بیماران دیابتی، فشارخون، آسم و قلبی بسیار خطرناک است و اگر افراد دچار علامت‌های سرفه و تنگی نفس شدید باشند باید برای انجام معاینه به بیمارستان مراجعه کنند. بیماران شهرستان‌ها هم باید به مراکز درمانی شهرستان محل اقامتشان مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: همه بیمارستان‌ها مجهز بوده و تعدادی کیت به بیمارستان‌ها اختصاص داده شده است. این کیت‌ها برای نمونه گیری است و نمونه برای تشخیص به تهران ارسال شده و بعد از ۷۲ ساعت جواب نهایی مشخص می‌شود.

صلاحی با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا در این روزها نمونه همه افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد مگر اینکه جواب منفی باشد، افزود: صبح و عصر در درمانگاه‌های بیمارستان خورشید، غرضی، امین، عیسی بن مریم و بیمارستان امام حسین (ع) پزشک حضور دارد و بیمارانی که با علائم مراجعه می‌کنند مورد تست قرار می‌گیرند.

این متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: بر روی اشخاصی که ریز فاکتور و بیماری زمینه‌ای دارند، دقت بیشتری صورت می‌گیرد. لازم است افراد برای سرما خوردگی معمولی به مطب‌ها و کلینک های سطح شهر مراجعه کنند.

بیماری حاد تنفسی با مرگ و میر دو درصدی

وی با اشاره به اینکه کرونا ویروس یک بیماری حاد تنفسی است که مرگ و میر در آن حدود دو درصد است، اظهار کرد: این میزان در آقایان به مراتب بیشتر از خانم‌ها است. در بین آقایان ۸/۲ و در بین خانم‌ها ۸/۱ درصد بوده و در بین کودکان نیز میزان شیوع کمتر است. در بین زنان باردار هم بیماری کرونا ویروس سقط جنین، زایمان زودرس به علت تب زیاد مادر و کاهش وزن نوزاد را به دنبال دارد.

صلاحی تاکید کرد: ویروس کرونا با تغییر فصل در محیط گرم از بین می‌رود و معمولاً توصیه می‌شود مایعات گرم مصرف شود تا دفع ویروس بیشتر شود. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C طبیعی و آب میوه‌های طبیعی و میوه و سبزی برای افزایش سیستم ایمنی بدن حائز اهمیت است. کاهش استرس و رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها در محیط‌های عمومی ضروری است.

کد خبر 412923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.