قم قرنطینه شد

آخرین وضعیت شیوع کرونا و قیمت کالاهای اساسی در پی شیوع کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۱۱ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قم قرنطینه شد گلستان رکورد زد» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: سیر افزایشی ابتلا به کرونا در کشور ادامه دارد و طبق اعلام وزارت بهداشت تا روز شنبه (۱۰ اسفند) ۵۹۳ نفر مبتلای قطعی این بیماری شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۴۳ نفر فوت کرده‌اند. از روز جمعه تا شنبه نیز طبق آمار وزارت بهداشت و درمان ۵۲ نفر در استان تهران، ۲۱ نفر در استان قم، ۱۷ نفر در گیلان، ۲۲ نفر در گلستان، ۱۲ نفر در اصفهان، ۱۸ نفر در مرکزی، ۱۲ نفر در مازندران، یک نفر در خراسان رضوی، یک نفر در ایلام، هشت نفر در فارس، شش نفر در آذربایجان شرقی، سه نفر در اردبیل، هشت نفر در البرز، چهار نفر در سمنان، پنج نفر در کردستان، شش نفر در قزوین، چهار نفر در خوزستان، یک نفر در سیستان و بلوچستان و چهار نفر یزد به این ویروس مبتلا شده‌اند. اما خبر خوب در آمار این وزارتخانه بهبود وضعیت ۱۲۳ بیمار است که از بیمارستان ترخیص شده‌اند. این آمار در حالی منتشر شد که طبق آمار جهانی نیز شیوع کرونا در شیب صعودی نموداری قرار دارد و شمار تلفات قربانیان کرونا ویروس در جهان تا روز شنبه به ۲۹۲۲ تن افزایش یافت. در آمار جهانی روز گذشته ایتالیا با ۲۱ فوتی، کره جنوبی با ۱۶ فوتی، ژاپن با ۱۰ فوتی، هنگ‌کنگ با دو فوتی، فرانسه با دو فوتی، فیلیپین با یک فوتی و تایوان با یک فوتی بعد از چین و ایران در رده‌های بعدی این نمودار قرار گرفتند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحران سازی با توهم توطئه» به بررسی یک هفته سخت برای تصمیم‌گیرندگان در شرایط بحرانی پرداخت و نوشت: به گفته وزیر بهداشت، کشور یک هفته بسیار سخت را در پیش دارد و بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هر روز بر تعداد آمار مبتلایان به کرونا ویروس در کشور افزوده می‌شود. این در حالی است که عده‌ای با طرح مسائلی چون شیوع کرونا ویروس با هدف ترور بیولوژیک، مدیریت ایران در شرایط بحرانی را به حاشیه برده‌اند. مدیریتی که حالا از ادامه‌دار شدن تعطیلی‌ها، کمبود کیت آزمایشگاهی، کمبود تخت بیمارستانی و حتی ساخت بیمارستان‌های صحرایی در پی افزایش موج شیوع بیماری در کشور سخن می‌گوید و تفاوت بسیاری با مدیریت بحران کشور چین که با فرض قبول فرضیه ترور بیولوژیک مورد هدف این ترور واقع شده، دارد. در این شرایط بحرانی اما سوال اساسی این است که چگونه باید کشور را مدیریت کرد تا با بهترین شیوه و کمترین هزینه بر این بحران کنترل داشت و از آن عبور کرد؟ آیا اکنون زمان پرداختن به موضوعاتی از این دست که شیوع این ویروس درواقع یک ترور بیولوژیک بوده، است و به مدیریت در این شرایط کمکی می‌کند؟

ویروس مرگبار کرونا که شیوع آن از دی ماه امسال در ووهان چین آغاز شد، تاکنون به بیش از ۵۹ کشور جهان سرایت پیدا کرده و بیش از ۸۵ هزار نفر را در جهان آلوده کرده است. تاکنون ۲ هزار و ۹۲۴ نفر در اثر ابتلاء به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. در این بین گمانه‌زنی‌ها در‏باره این موضوع که این ویروس قرار بوده یک اسلحه زیستی باشد با افشای خبر فعالیت آزمایشگاه مخفی دولت چین در ووهان که مرکز شیوع کرونا بود، قوت گرفته‌اند. اما دانشمندانی که مطالعات مفصلی را بر روی ساختار کرونا ویروس جدید انجام داده‌اند، می‌گویند هیچ چیز در مورد این ویروس وجود ندارد که نشان دهد توسط انسان یا دستگاه مهندسی و ویرایش شده است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سوداگران کرونا در بازار مایحتاج» به بررسی قیمت کالاهای اساسی در پی شیوع کرونا در کشور پرداخت و نوشت: کرونا ویروس، این‌روزها بهانه جدیدی برای افزایش قیمت کالاهای اساسی، خریدهای فله‌ای و حتی نایاب شدن برخی از اجناس ضروری مردم در بازار است. این را از صحبت‌های فروشندگان با مشتری‌ها، حال و هوای بازار و حتی روند تغییر قیمت اجناس ضروری اقشار مختلف جامعه نسبت به هفته‌های پیش از شیوع این بیماری، به خوبی می‌توان فهمید. انگار بازار هم با وحشت مردم دچار ترس و دلهره شده و تورم چهره ترسناک‌تری از خود نشان می‌دهد. در هایپرمارکت‌های شهر بسیاری از خریداران را می‌توان دید که با سبدهای پر از مواد غذایی در صف‌ها ایستاده‌اند تا هر چه زودتر نوبت‌شان برسد و صندوق‌دار به خانه راهی‌شان کند. مریم یکی از خریداران در فروشگاه افق کوروش در یکی از مناطق شمالی تهران، است که به «همدلی»، می‌گوید: «سعی کردم خرید دو ماه را یکجا انجام دهم، زیرا به دلیل داشتن یک پسر هفت ساله در خانه قادر نیستم هر چند روز یک بار به بازار بیایم و خرید کنم، کرونا خیلی از ما را خانه‌نشین کرده و ترجیح می‌دهم برای جلوگیری از آلودگی خودم و فرزندم خریدهای خود را از قبل انجام دهم تا دیگر مجبور نباشم به مرکز آلودگی پا بگذارم». علی یکی از مشتری‌های دیگر این فروشگاه زنجیره‌ای است که کالسکه خریدش مثل خیلی از مردم پر از مواد غذایی و بهداشتی است و به دنبال کالسکه خالی دیگری می‌گردد تا لوازم مورد نیاز خود را از قفسه‌ها برداشته و در داخل کالسکه جا بدهد. او درباره این میزان از حجم خرید خود به «همدلی»، اینطور توضیح می‌دهد: «روزهای آخر سال است و کرونا خیلی از ما را نگران کمبود کالا کرده، وضعیت پایدار نیست و معلوم نیست در روزهای آینده چه بر سر بازارها خواهد آمد، مردم نمی‌توانند از نیازهای ضروری خود چشم‌پوشی کنند، خودتان ببینید در بازار چه خبر است و مردم چگونه خرید می‌کنند، شاید در هفته‌های آینده قیمت‌ها بیشتر از حالا نجومی شود، شاید هم قحطی بیاید و چیزی پیدا نکنیم تا با استفاده از آن به جنگ این بیماری برویم».

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دستیار کرونا در پایتخت» نوشت: کرونا و نحوه مهار آن دغدغه اصلی کشور شده است؛ اما از جمعه گذشته «دستیار» این ویروس جدید مرگبار هم در آسمان تهران و تعدادی از کلانشهرهای کشور ظاهر شد. هوای پایتخت دوباره با افزایش قابل توجه غلظت ذرات سمی و آلاینده مواجه شده است و در شرایطی که جمعه گذشته، فعالیت‌ها در شهر تعطیل بود، اما شاخص کیفیت هوا در وضعیت «زرد» ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. دیروز روند انباشت آلودگی تشدید شد و شاخص در ساعات ابتدایی شب وارد وضعیت «قرمز» -ناسالم برای همه- شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر سبک سفرهای درون‌شهری تحت تأثیر «ترس از ابتلا به کرونا در فضاهای عمومی و پر رفت‌وآمد» باعث افزایش حجم استفاده از خودروی شخصی شده و این، بر بازگشت دوباره آلودگی آن هم در ماه معمولاً کم‌آلوده اثر گذاشته است. هر چند هنوز پرونده «متهمان آلودگی کم‌سابقه پاییز و ابتدای زمستان» بسته نشده است، اما در وضعیت فعلی، «آلودگی هوا» رابطه مستقیم با «تشدید روند ابتلا به ویروس کرونا» دارد و افزایش آلودگی در هفته جاری که مقطع پیک شیوع این ویروس اعلام شده، می‌تواند آسیب‌پذیری دستگاه تنفسی شهروندان در برابر کرونا را تصاعدی افزایش دهد. کاهش آلودگی، راهکار دارد که نباید دوباره از آن غفلت شود. دیروز آمار کشوری ابتلا به «کرونا» به روز شد.

کد خبر 412913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.