شفاف سازی در خصوص بیماری کرونا منجر به اعتمادسازی می‌شود

یک جامعه شناس گفت: عدم اعتماد و شکاف بین مردم و مسئولان در یک جامعه خطرناک است، اطلاعات متفاوت و تناقض در گفته‌ها و عدم شفافیت در اطلاع رسانی باعث شده که مردم به اخبار بی اعتماد شوند و همچنان رسانه‌های معاند مورد وثوق مردم باشند.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم کنترل هراس اجتماعی از بیماری کرونا، اظهار کرد: درصدی از این ترس ایجاد شده از بیماری کرونا مربوط به عدم اعتماد به گفته‌ها و مسئولان جامعه دارد به همین دلیل این بی اعتمادی هراس و دلهره شدیدی ایجاد کرده است.

وی با ابراز تأسف از گرم شدن بازار شایعات، افزود: همه این شایعات هم البته از بی‌اعتمادی است که سال‌ها دامنگیر این جامعه بوده است و امروز جامعه ما در همه زمینه‌های روحی و روانی علاوه بر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دچار هراس، ناامنی و ترس شده است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه عدم اعتماد و شکاف بین مردم و مسئولان در یک جامعه خطرناک است، تصریح کرد: وجود بی اعتمادی برای یک جامعه زیان بخش است، اطلاعات متفاوت و تناقض در گفته‌ها و عدم شفافیت در اطلاع رسانی باعث شده که مردم به اخبار بی اعتماد شوند و همچنان رسانه‌های معاند مورد وثوق مردم باشند.

وی با بیان اینکه وظیفه دولت شفاف سازی است، گفت: بیان واقعیات باید در صدر امور قرار بگیرد و متأسفانه امروز مردم رسانه‌های داخلی را چندان قبول ندارند و رسانه‌های خارجی حرف از آمارهایی می‌زنند که تعداد آن بسیار بیشتر از آمارهای داخلی است و به دلیل عدم وجود اعتماد مردم رسانه‌های بیگانه را حجت قرار می‌دهند و آنها را مورد تائید قرار می‌دهند و با این کار ناباوری را تشدید می‌کنند.

قرایی مقدم با تاکید بر اینکه باید وحدت رویه در مسئولان باشد، افزود: نباید پنهان کاری در جامعه وجود داشته باشد چرا که اگر دولت اطلاعات درستی هم بدهد به دلیل بی اعتمادی مردم دیگر این اطلاعات را قبول نمی‌کنند پس لازم است همدلی بیشتری بین مسئولان و مردم باشد.

وی در خصوص وظیفه مردم اظهار کرد: مردم تا حد ممکن در حال رعایت موارد بهداشتی و ایمنی هستند و حضور خود را بیرون از منزل کاهش داده‌اند اما آنچه گلایه اصلی مردم بوده، نبود اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده است که مسئولان باید توجه کافی برای تأمین این اقلام و در دسترس قرار دادن آنها برای مردم تلاش کافی صورت بگیرد.

کد خبر 412800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.