۱۰ دلیلی که پرسپولیس را به قهرمانی سوق می‌دهد

این روزها پرسپولیس بیش از هر زمان دیگری به قهرمانی چهارم و تاریخ‌سازی نزدیک‌تر شده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اکثر فوتبال دوستان و حتی کارشناسان از فصل گذشته و حتی در دوران حضور برانکو مدعی شدند که پرسپولیس دیگر تیم سابق نیست و نمی‌تواند دو قهرمانی آن زمان خود را تکرار کند، اما برانکو با وجود عملکرد نه‌چندان مناسب پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر و جام حذفی کرد.
بعد از رفتن برانکو و آمدن پیرمرد آرژانتینی بسیاری از رسانه‌ها از مرگ قطعی پرسپولیس تاریخ‌ساز نوشتند، مرگی که با توجه به روزمه نه چندان جالب کالدرون و قدرت رقبا محتمل و حتی قطعی به نظر می‌رسید.

با شروع لیگ برتر سرخپوشان در اولین بازی به یک برد اقتصادی و نزدیک دست یافتند، اما با آغاز بازی‌های سخت و متوالی پرسپولیس با مدعیان کار کالدرون سخت شد؛ پرسپولیس از چهار بازی خود مقابل پنج قدرت این سال‌های فوتبال ایران (پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتور و شهر خودرو) سه بازی را باخت و استقلال را در روزهای بد این تیم با یک گل شکست داد.

بعد از پایان بازی‌های دشوار، تیره روزی‌های پرسپولیس نیز به پایان رسید و سرخپوشان به یک رکورد فوق العاده در بازی‌های متوالی رسیدند و در جام حذفی نیز با شکست رقبا به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند.

بعد از پایان نیم فصل پرسپولیس قهرمان نیم فصل اول لقب گرفت، با این حال مدیران این تیم در روزهایی که در سودای جذب مهاجم بودند کالدرون ایران را ترک کرد تا انصاری فرد و هیئت مدیره پرسپولیس علاوه بر جذب مهاجم به فکر سرمربی نیز باشند.

سرانجام پرسپولیس موفق شد اوساگونا و استوکس را بخرد و گل‌محمدی و دستیاران او را به تهران بیاورد تا نگرانی هواداران این تیم به شادی تبدیل شود؛ شادی که این روزها با عملکرد داخلی خوب پرسپولیس بیشتر جولان می‌کند.

حال پرسپولیس بعد از شکست شهرخودرو، کسب سه امتیاز بعد از لغو بازی پرسپولیس و سپاهان و ناکامی مطلق مدعیان با تیم دوم جدول یعنی سپاهان ۱۰ امیتاز اختلاف دارد و به سوی قهرمانی چهارم قدم برمی‌دارد که دور از انتظار نیست؛ در ادامه به دلایلی می‌پردازیم که پرسپولیس را بیش از پیش به سوی قهرمانی چهارم نزدیک می‌کند.

۱. اختلاف رقبا با صدر

در روزهایی که همه نگاه‌ها به اخبار حول محور کرونا است، پرسپولیس پشت درهای بسته نیز موفق به کسب پیروزی شد، این پیروزی وقتی مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانید تیم مجتبی سرآسیایی می‌توانست با شکست پرسپولیس تا رده دوم جدول صعود کند اما شکست خوردن این تیم مشهدی‌ها را تقریباً از کورس قهرمانی عقب انداخت.

در سوی دیگر سپاهان در دربی اصفهان در لحظات پایانی پیروزی را با تساوی عوض کرد، استقلال در سیرجان با درخشش دروازبان گل گهر شکست خورد و تراکتور قربانی جنگ سقوط شد تا در هفته‌ای که سرخپوشان به پیروزی خوبی دست یافتند بتوانند اختلاف خود را با رقبا بیشتر کنند.

در حال حاضر پرسپولیس با تیم دوم یعنی با تعداد بازی مشابه سپاهان ۱۰ امتیاز اختلاف دارد، اما تیمی که بیش از سپاهان می‌تواند تهدیدی برای سرخپوشان باشد استقلال است که با یک بازی کمتر ۱۱ امتیاز اختلاف دارد و با پیروزی در بازی عقب افتاده مقابل فولاد می‌تواند فاصله خود با پرسپولیس را تک رقمی کند، البته که این روزها فولاد به خصوص در اهواز به هر تیمی باج نمی‌دهد.

۲. شانس پایین سپاهان برای بازگشت نتیجه ۰-۳

در روزی که سپاهانی‌ها می‌خواستند با هواداران خود مقابل پرسپولیس قرار بگیرند، همان هواداران جلوی اتوبوس این تیم را گرفتند تا طلایی پوشان دیرتر از زمان مقرر به ورزشگاه برسند، اما وقتی داستان بحرانی‌تر شد که با وجود رسیدن به ورزشگاه طلایی پوشان در زمین بازی حاضر نشدند و در راهرو مشغول گرم کردن شدند.

بعد از لغو بازی و حرف و حدیث فراوان سرانجام رأی کمیته انظباطی اعلام و پرسپولیس با نتیجه ۰-۳ به عنوان پیروز میدان معرفی شد، حال سپاهان به هواداران خود قول اعتراض به مراجع بالاتری را داده است، اما با وجود ویدئو پخش شده از رختکن سپاهان و اظهار نظر قلعه نویی و البته اظهارات شایان مصلح مدافع سپاهان احتمال و البته گزارش بازی از طرف ناظر احتمال بازگشت نظر کم به نظر می‌رسد و شاید این شکایت فقط جریمه ۱۵۰ میلیون تومانی را کاهش دهد.

۳. گذراندن بازی‌های دشوار

در حالی که پرسپولیس در هفته ۱۷ تا ۲۱ لیگ برتر با تمام مدعیان روبه‌رو شده است سایر مدعیان بازی‌های دشواری را مقابل یکدیگر پیش‌رو دارند، این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانید پرسپولیس وقتی در نیم فصل اول اوج گرفت که بازی‌های پرفشار و سخت خود را پشت سر گذاشت.
البته که نباید عملکرد درخشان تیم‌های منطقه خطر را نادیده گرفت که همچون گل‌گهر می‌توانند خطری جدی برای مدعیان باشد. در ۱۰ بازی پیش‌رو پرسپولیس مهم‌ترین بازی آنها را می‌توان با فولاد خوزستان دانست.


۴. عملکرد سینوسی مدعیان و درخشش سرخپوشان

عملکرد سینوسی مدعیان قهرمانی در نیم فصل دوم و دلایل آن موضوعی است که در زمان و گزارش مناسب باید به آن پرداخته شود، اما بررسی اجمالی و کلی عملکرد مدعیان در نیم فصل دوم لیگ برتر نشان می‌دهد سرخپوشان در بین مدعیان دارای بهترین تفاضل و بهترین خط حمله در نیم فصل دوم هستند و از لحاظ دفاعی نیز عملکرد خوبی داشته اند و از چهار بازی (بدون احتساب دیدار با سپاهان) ۱۰ کسب کرده‌اند.
این ۱۰ امتیاز در چهار بازی در حالی کسب شد که سپاهان با تعداد بازی مشابه پنج امتیاز، استقلال هفت امتیاز و شهر خودرو و تراکتور در پنج بازی هفت امتیاز گرفته است که در کنار باخت انضباطی سپاهان و سه امتیاز پرسپولیس، سرخپوشان را به قهرمانی نزدیک کرده است.


۵. رادو، شجاع، کنعانی و بهترین خط دفاع لیگ

پرسپولیس بجز فصل اول حضور برانکو و داستان‌های سوشا مکانی در سال‌های اخیر عملکرد دفاعی خیره کننده‌ای را داشته است و امسال نیز با حضور کنعانی و پیشرفت رادو این عملکرد کماکان ادامه دارد و سرخپوشان با تنها ۱۰ گل خورده به تنهایی بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند و با منطق مورینیو و فرگوسن آنها با خط دفاعی خود می‌توانند بار دیگر قهرمان لیگ برتر شوند.

این عملکرد دفاعی وقتی با ثبات تر می‌شود که روی نیمکت دفاعی این تیم سید جلال حسینی و در خط هافبک دفاعی نیز ربیع خواه جایگزین خوبی برای روز مبادا سرخپوشان است و رادوشویچ و بیرانوند نیز رقابتی تنگاتنگ برای ایستادن روی خط دروازه پرسپولیس را دارند.

در سمت مقابل سپاهان در دفاع سپاهان مثل اوایل فصل نیست و بعد از مصدومیت پورقاز و گلوسیانی نوانسته عملکرد نیم فصل اول را تا به اینجای‌کار تکرار کند. تراکتور با مظاهری کمی لغزان است و حسینی و رحمتی بعد از دعوای مجازی از اوج به دور هستند.

۶. نیمکت قوی برخلاف سایر مدعیان

وقتی نگاهی به نیمکت پرسپولیس می‌اندازید می‌توانید یک تیم مدعی دیگر به کاپیتانی سید جلال حسینی بسازید، سرخپوشان بر خلاف دیگر مدعیان در تمامی خطوط بازیکنانی را روی نیمکت دارد که سر بزنگاه می‌توانند جایگزین یا حتی منجی پرسپولیسی‌ها باشند.

موضوعی که روی نیمکت سرخ‌ها کمی برای هواداران این تیم نگران کننده بود کمبود مهاجم بود که با وجود عدم بازگشت استوکس با توجه به تک مهاجم شدن سرخ‌ها اوساگونا نیز ذخیره علیپور شده است تا در روزهای فشردگی لیگ نیز سرخ‌ها مشکلی برای خستگی بازیکنان نداشته باشند.

در مقابل استقلال در برخی بازی‌ها برای چیدن ترکیب اصلی بازیکن کم دارد، سپاهان روی نیمکت قربانی و کومان را دارد که از روزهای اوج خود دور هستند و تراکتور و شهر خودرو نیز نیمکت نشین شاخصی ندارند.

۷. انگیزه بالای مربیان سرخ‌

وقتی یحیی و دستیاران او از مشهد به تهران آمدند همه از تشکیل کادری گفتند که کاملاً سرخ است، یحیی، مطهری، باقری و پیروانی همه کسانی هستند که پرسپولیسی هستند و مطمئناً این فاکتور انگیزه‌ای دو چندان در تیم تزریق می‌کند تا سرخپوشان به سمت قهرمانی بعدی قدم بردارند.

این انگیزه وقتی دوچندان می‌شود که پرسپولیسی‌ها در سودای قهرمانی با مربی داخلی هستند و چه کسی بهتر از یحیی برای این موضوع وجود دارد.

درون زمین بازیکنان در سودای تاریخ سازی با قهرمانی چهارم هستند، در جمع بازیکنان شاید فقط بیرانوند بعد از عقد قرارداد کمی بی انگیزه نشان داد که جای خود را در ترکیب به رادو داد که هواداران پرسپولیس علاقه خاصی به او دارند.


۸. یحیی

در حالی که سه مدعی از مدعیان اصلی قهرمانی، یعنی استقلال، شهرخودرو و تراکتور مربیانی را روی نیمکت خود دارند که از تجربه چندانی برخوردار نیستند؛ پرسپولیس یک مربی با دانش و تقریباً با تجربه دارد، یحیی بعد از گذراندن دوران سرمربیگری در نفت تهران، ذوب آهن و شهر خودرو از تجربه بیشتری نسبت به الهامی، مجیدی و سر آسیایی برخوردار است.
البته که وقتی حرف از تجربه به میان می‌آید نباید نام قلعه نویی را نادیده گرفت، کسی که شاید فقط او بتواند با پیروزی‌های متوالی پرسپولیس را از جایگاه فعلی خود پایین بکشد.

۹. مدیریت با انسجام

در حالی که هر روز خبر جدیدی از تغییرات مدیریتی استقلال مخابره می‌شود، پرسپولیس یک مدیرعامل محبوب و البته کارآمد دارد، کسی که با حضور بجا و متعدد در رسانه ملی سعی در شفاف سازی اوضاع باشگاه دارد و از سوی دیگر با بازیکنان نیز ارتباط خوبی دارد.
از اهمیت مدیریت در فوتبال می‌توان به همین موضوع اکتفا کرد که پرسپولیس یک زمین چمن خوب و مناسب برای تمرین دارد که آنها را آماده بازی‌های بزرگ می‌کند و در سوی مقابل آبی پوشان در آستانه دیدار با گل گهر در سالن تمرین کردند.

۱۰. کنسل شدن بازی‌های آسیایی و گذراندن بازی حذفی

وقتی پرسپولیس می‌تواند بعد از گذراندن بازی حذفی خود تمرکز خود را به صورت کامل روی لیگ برتر بگذارد شاید مربیان و بازیکنان دو مدعی جدی لیگ یعنی استقلال و سپاهان به فکر موفقیت در جام حذفی باشند، موضوعی که شاید از تمرکز این دو تیم برای بازی‌های لیگ کم کند.

در آسیا نیز پرسپولیس عملکرد چندان مثبتی از خود به جای نگذاشت و کنسل شدن احتمالی این مسابقات تا مردادماه تمرکز و استراحت خوبی به سرخپوشان پایتخت خواهد داد.

همه این موضوعات در کنار یکدیگر می‌توانند سرخپوشان را به یک تاریخ‌سازی بزرگ نزدیک کنند اما نباید در این میان از قدرت استقلال، سپاهان، تراکتور و البته شهر خودرو غافل شد.

کد خبر 412785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.