۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
نوای هبوط در گالری نگرش

تصاویر پس از رانده شدن آدم و حوا از بهشت را درون ذهنت متصور می‌شوی با نت های موسیقی و شعری که آن زمان را سروده است هزاران هزار تصویر ذاتی از یک رویداد که تو را به زمان آفرینش خلقت در زمان می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی استدلال حقیقی و احسان قاسمی پروژه چگالش را طراحی و در گالری نگرش اجرا کرده اند.

احسان قاسمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص این پروژه اظهار کرد: "چگالش" عنوان پروژه‌ای است که چگونگی آشکار شدن یک انتزاع مشخص در مدیوم‌های متفاوت هنری را مورد تجربه و آزمون قرار می‌دهد.

وی افزود: رویداد نخست این پروژه که "پس از هبوط "نام دارد از ادبیات و موسیقی به عنوان مواد اصلی بهره برده است ادبیات در قالب یک شعر با چهار روایت به هم پیوسته و موسیقی به صورت چهار قطعه متناظر، با هر روایت هر قطعه موسیقی با هدف فضا سازی روایت متناظر خود خلق شده است بدین صورت که شعر پس از اتمام سرایش در اختیار چهار هنرمند آهنگساز قرار گرفته و هر آهنگساز مستقل از دیگری برای یکی از روایت‌های شعر قطعه‌ای آفریده است.

طراح پروژه چگالش گفت: موسیقی در این رویداد فضاسازی جهان شاعرانه را برعهده دارد و در حقیقت باز آفرینی انتزاع موجود در شعر به خلق قطعات موسیقی انجامیده است.

قاسمی ادامه داد: مخاطب در این رویداد با در اختیار داشتن کلمات شعر روایی و موسیقی‌های متن در ذهن خود برایند شعر و موسیقی را تجسم می‌کند و برخلاف روند معمول رویدادهای تجسمی با آثار بصری روبرو نیست لذا تلاش شده تا اجزای نمایشگاه حداقل نشانه‌های بصری را دارا باشند.

وی افزود: هدف از این رویداد مطابق با هدف کلی پروژه بررسی و تجربه چگونگی بروز انتزاع موجود در شعر در مدیوم موسیقی است همچنین مخاطب تجربه برخورد همزمان متن با موسیقی را داشته باشد.

این شاعر تصریح کرد: همچنین چگونگی هم‌نشینی قطعات مستقل موسیقی که همگی برخاسته از روایت‌هایی به هم پیوسته هستند مورد آزمون قرار گرفته است.

قاسمی ادامه داد: دلیل انتخاب " پس از هبوط" به روایت شعر برمی گردد هبوط همان لحظه فرستاده شدن آدم و حوا به زمین است و روایت شعر از هبوط آدم بر زمین اتفاق می‌افتد به همین دلیل اسم نمایشگاه پس از هبوط نام گذاری شده چرا که شعر از بعد از هبوط ادم را روایت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: استقبال از نمایشگاه حتی با وجود ویروس کرونا بسیار خوب بوده است.

به گزارش ایمنا، پس از هبوط که از ۲ اسفند ماه در گالری نگرش افتتاح شده تا ۱۴ اسفندماه میزبان هنردوستان است این گالری در خیابان خاقانی نبش بن بست ۳۰ واقع شده است.

کد خبر 412771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.