بی‌عدالتی در تشخیص کرونا

تفاوت میان مردم و مسئولان در انجام تست کرونا و آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۰ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا؛ صعود شیب مبتلایان» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: در روزهای اخیر و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا در کشور ما روند تقریباً صعودی بوده و همان‌طور که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت به آن تاکید کرده است: «شیب نمودار ابتلاء به کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود»، این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت روز گذشته تهدید ویروس کرونا را «بسیار بالا» اعلام کرد. تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر در ۵۰ کشور به این ویروس آلوده شده‌اند و تقریباً ۲۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که اکثریت بزرگ آن مربوط به چین و استان هوبی این کشور است. آمارها در کشور ما نیز روز به روز افزایش پیدا می‌کند و طبق آخرین آماری که جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده تا روز جمعه (۹ اسفند) مبتلایان قطعی به کرونا در ایران به ۳۸۸ نفر رسید که با جان باختن هشت نفر در روز پنج شنبه و جمعه آمار فوت‌شدگان به ۳۴ نفر رسید. از پنج‌شنبه تا پیش از ظهر جمعه و لحظه تنظیم گزارش، ۱۴۳ مورد از سوی آزمایشگاه‌های مرجع به‌عنوان تشخیص قطعی گزارش شده و به تفکیک استان‌ها و شهرهای تهران با ۶۴ نفر، گیلان ۲۵ نفر، قم ۱۶ نفر، اصفهان ۱۰ نفر، اردبیل یک نفر، البرز سه نفر، سمنان دو نفر، کردستان دو نفر، قزوین دو نفر، آذربایجان شرقی چهار نفر، خوزستان سه نفر و گلستان دو نفر و مازندران ۹ مورد گزارش شده است. میانگین سن بستری در مورد بیماران مبتلا به کرونا بیش از ۵۰ سال است و میانگین سن فوت شدگان بالای ۶۰ سال است. این آمار نشان می‌دهد که کرونا به بیش از ۲۲ استان رسیده و فقط استان‌هایی نظیر بوشهر، کرمان، زنجان و خراسان جنوبی و شمالی‌، فعلاً کرونا به آنها راه پیدا نکرده است. آمار غیررسمی نیز بیش از این تعداد را نشان می‌دهد و بعد از اظهارنظر نماینده قم مبنی بر فوت ۵۰ نفر در این استان و تکذیب مسئولان، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: با ورود کیت‌های تست کرونا، از تعداد مبتلایان در بدبینانه‌ترین حالت ممکن است ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در کشور به این ویروس مبتلا باشند. این در حالی است که به گفته مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تولید کیت تشخیص قطعی کووید ۱۹ (کرونا) در هفته آتی و پس از تأیید نهایی از سوی وزارت دفاع تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت زیر تیغ بحران‌ها» به بررسی برنامه تصمیم‌گیرندگان برای کنترل و غلبه بر کرونا ویروس پرداخت و نوشت: هرچقدر دولت احمدی‌نژاد در طول ۸ سال ریاست‌جمهوری خود برای کشور بحران آفرید دولت حسن روحانی به همان اندازه پذیرای بحران بود و می‌شود گفت به همان اندازه که دولت احمدی‌نژاد بحران‌ساز بود، دولت روحانی تا به حال بحران‌خیز بوده است. درواقع از ابتدای دوره مدیریت دولت تدبیر و امید هر ساله شاهد یک بحران در کشور بوده است. بحران‌هایی که تا به حال نتوانسته است از بیشتر آنها عبور کند. موانع سر راه دولت حسن روحانی از همان ابتدای به دست گرفتن دولت با مسئله برجام روبه‌رو بود که از شانس بد او با خروج دولت آمریکا از آن اوضاع وخیم‌تر از گذشته شد و نه تنها تحریم‌ها کاهش نیافت بلکه حلقه آن هر روز برای کشور تنگ‌تر شده است. طی دو یا سه سال اخیر نیز حوادث مختلفی در کشور رخ داده است که هر کدام دولت را به اندازه کافی درگیر آن کرده و انتقادات نسبت به سوء‌مدیریت دولت دوازدهم افزایش می‌یابد. بعد از سهمیه‌بندی بنزین و ماجرای سقوط هواپیما و حالا بحرانی در سطح بزرگ‌تر به نام شیوع ویروس کرونا در این سال‌های پایانی عمر دولت آن را در یک امتحان سخت قرار داده است که آیا خواهد توانست در این رابطه به بهترین شکل ممکن این بحران را مدیریت کند یا نه انتقادات همچنان به آن وارد خواهد بود؟

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عدالت در ابتلاء، بی‌عدالتی در تشخیص» به بررسی شائبه تفاوت میان مردم و مسئولان در انجام تست کرونا پرداخت و نوشت: در حالی که به نظر می‌رسد تعداد کیت‌های آزمایش تست کرونا جوابگوی انجام این تست از همه شهروندان مشکوک به ابتلاء به این ویروس نباشد، اما بر اساس شواهد و خبرهایی که از سوی رسانه‌های رسمی هم منتشر شده است، تعدادی از نمایندگان دولت و مجلس تنها به دلیل احتمال مبتلا شدن به کرونا مورد تست این بیماری قرار گرفتند، این وضعیت چنین شائبه‌ای را در میان مردم ایجاد کرده است که عده‌ای خواص، از خدمات ویژه در برابر مردم برخوردارند. این در حالی است که با توجه به آمارهای وزارت بهداشت از تعداد فوتی‌ها، افراد مبتلای شناسایی شده تناسبی با واقعیت‌ها ندارد. آخرین آمارها که تا ظهر دیروز ایسنا گزارش داده بود، از فوت ۳۴ تن و شناسایی ۳۸۸ تن خبر می‌دهد. طبیعی است با هرچه گسترده شدن نقشه جغرافیایی کرونا در ایران، تمایل مردم برای آگاه شدن از وضعیت صحت و سلامت خود آنها را روانه مراکز درمانی برای انجام تست کرونا یا حداقل توقع برای انجام این تست می‌کند، در حالی که به گفته مقامات مسئول با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود در تهران و به‌ویژه در شهرستان‌ها چنین امکانی برای همه مهیا نیست، و این طور که معاونت وزارت بهداشت می‌گوید انجام تست کرونا تنها برای افرادی است که علائم جدی مبتلا شدن به این ویروس را داشته باشند نه یک سر درد و تب ساده، این در حالی است که طی روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس یا معاونت‌های دولت و اعضای شهرداری و شورای شهر در حالی که با توجه به ویدئوهای منتشر شده حال عمومی چندان بدی نداشتند از مثبت اعلام شدن تست کرونا خود خبر دادند و خود این امر این شائبه را ایجاد می‌کند که برخی افراد از امتیازات ویژه‌ای برای انجام این تست گران قیمت برخوردار هستند، در حالی که دست مردم عادی از رسیدن به این آزمایش کوتاه است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سمت‌وسوی کرونا در ایران» نوشت: هفته سخت کرونایی آغاز شد. وزیر بهداشت دیروز اعلام کرد که بر اساس بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین‌المللی، پیک اصلی بیماری در هفته و روزهای آتی است. سخنگوی وزارت بهداشت هم اعلام کرد که شیب نمودار ابتلاء به کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود. اما این هفته سخت از زاویه آمار و ارقام چطور می‌تواند رقم بخورد؟ داده‌های هفته گذشته نشان می‌دهد به‌طور میانگین، در هر روز ۵۵ درصد به تعداد بیماران افزوده شده است. شیبی که اگر در هفته جاری تداوم یابد، تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ را در انتهای هفته از مرز ۸ هزار نفر عبور می‌دهد. بیشترین رشد تعداد مبتلایان، در ۸ اسفند رخ داد که ۷۶ درصد به تعداد کل مبتلایان افزوده شده بود. کمترین رشد نیز مربوط به ۵ اسفند با رشد ۴۲ درصدی بود. می‌توان تخمین زد که در انتهای هفته جاری، تعداد کل مبتلایان به ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار نفر برسد. پزشکان معتقدند می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از ثبت اعداد بدبینانه، جلوگیری کرد. مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نیز تجربه چین در مواجهه با کرونا را در قالب مراقبت فردی در خانه، محل کار، هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی، هنگام مواجهه به افراد مشکوک به بیماری و… تهیه کرده است که می‌تواند جلوی سرعت رشد کرونا را بگیرد.
 

کد خبر 412740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.