۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
عزم جهانی علیه کرونا

شیوع ویروس کرونا، معروف به کووید ۱۹، تمام مقامات رسمی در سراسر کشورهای جهان را با نگرانی مواجه کرده است چرا که گسترش این ویروس در میان مردم نه تنها سلامت آن‌ها را با تهدید جدی مواجه می‌کند، بلکه اقتصاد و امنیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کرونا ویروس تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر از مردم را در سراسر جهان به خود آلوده کرده و به مرگ دو درصد از افراد مبتلا منجر شده است. این ویروس روز به روز در حال گسترش است و باعث ایجاد ترس و نگرانی‌های جدی در میان مردم و دولت‌ها شده است. در هر گوشه و کنار دنیا، دانشمندان در حال انجام آزمایشاتی برای مقابله و درمان این ویروس خطرناک هستند اما متأسفانه تاکنون هیچ واکسن و دارویی برای درمان قطعی بیماران مبتلا به این ویروس کشف نشده است. مقامات رسمی کشورها و تیم پزشکان در سراسر دنیا اقداماتی جدی برای آماده کردن مردم خود برای مقابله با کووید ۱۹ انجام داده‌اند تا به پیشگیری از ابتلاء به این ویروس بپردازند.

اطلاع رسانی و اعتمادسازی

بسیاری از کشورها تخصیص زیرساخت‌های ویژه اطلاع‌رسانی در مورد کرونا ویروس را در اولویت برنامه‌های خود جهت آماده‌سازی مردم برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس قرار داده‌اند. کارکنان این زیرساخت‌ها تلاش می‌کنند به طور لحظه‌ای آمار دقیق را در اختیار مردم قرار دهند و آن‌ها را از شایعه‌پراکنی و ایجاد وحشت بیشتر در میان مردم منع کنند.

این تصمیم به ویژه در کشورهایی که ورود کرونا هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد، توانسته نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. در واقع پیش از هرگونه انجام اقدامات پزشکی، روحیه مردم تقویت و آن‌ها را از نظر روانی آماده مقابله با اپیدمی می‌کنند تا روند درمان همسو با مشارکت مردم به پیش برود. اعتمادسازی نیز از جمله راهکارهای دیگری است که اجازه می‌دهد مردم به طور کامل در شرایط بحرانی سرسپرده تصمیمات دولتی و کادر درمانی باشند به ویژه هنگامی که اپیدمی به حالت اوج خود می‌رسد؛ در این زمان، مردم ممکن است ناخودآگاه دچار استرس شوند و مثلاً با مشاهده کوچک‌ترین علائم به مراکز درمانی سرازیر شوند و به این ترتیب روند مقابله جمعی با اپیدمی را با مشکل مواجه کنند.

به همین منظور، محققان با پیش بینی رفتار جمعی، پیش از بروز هرنوع استرس عمومی، روش‌های تقویت روحیه و اعتمادسازی را به ویژه با استفاده از ابزار رسانه به کار می‌برند تا آرامش بیشتری در جامعه حکمفرما شود و سپس درمان‌های پزشکی را آغاز می‌کنند. البته جنبه اطلاع رسانی در این بین، جدی و بر اساس داده‌های واقعی و در عین حال با جلوگیری از حس استرس به مردم منتقل می‌شود؛ به علت ماهیت مهم اطلاع‌رسانی، این کار اغلب توسط پزشکان و روان‌شناسان در تلویزیون ملی انجام می‌شود.

اعمال محدودیت

یکی دیگر از اقدامات مهم دیگری که تا کنون برای کاهش سرعت انتقال ویروس کرونا انجام گرفته شده است، محدودیت سفرهای داخلی و خارج از کشور است. به عنوان مثال، هزاران نفر از مردم آمریکا پس از بازگشت خود از سفر به کشور چین، به طور داوطلبانه خود را به مدت دو هفته در خانه‌هایشان قرنطینه و از هر گونه تماس با اطرافیان خودداری می‌کنند. مقامات رسمی کشور چین نیز قوانین جدیدی مبنی بر رفت‌وآمدهای مردم وضع کرده‌اند و مدت زمان مشخصی را برای بیرون ماندن شهروندان خود از خانه‌هایشان تعیین کرده‌اند. اگرچه این محدودیت‌ها ظاهراً باعث کاهش گسترش ویروس در کشور چین شده است، اما مشکلات دیگری نظیر افزایش عفونت فرد مبتلا، مرگ بر اثر محدودیت ترک خانه و مراجعه به مراکز درمانی و دسترسی نداشتن به داروی کافی برای درمان سایر بیماری‌ها را برای مردم به بار آورده است.

قرنطینه داوطلبانه

اگرچه تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر مرگ در اثر ویروس کرونا در میان مردم ایالات متحده آمریکا گزارش نشده است اما ظهور این ویروس دانشمندان آمریکایی را به ارائه پیشنهاداتی جهت خودداری از ابتلاء به کووید ۱۹ به مردم ارائه داده‌اند. دانشمندان از مردم خواسته‌اند به مدت دو هفته خود را قرنطینه کنند و از رفتن به مکان‌های غیر ضروری خودداری کنند. دولت آمریکا نیز مردم را به تهیه غذا، داروها و لوازم ضروری برای مدت دو هفته دعوت کرده است و از آن‌ها، به خصوص افراد پیر و مستعد بیماری، خواسته است از سفر به کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن خودداری کنند. مردم آمریکا نیز به طور شخصی از فرستادن کودکان خود به مدارس خودداری می‌کنند و کلاس‌های آموزشی آنلاین را جایگزین جلسات حضوری کرده‌اند.

استخدام کادر درمانی تازه نفس

آمار حاکی از آن است که تنها چهار نفر از مردم یونان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که خوشبختانه تا کنون هیچ مرگی در اثر ابتلاء به این ویروس گزارش نشده است. مقامات رسمی این کشور قوانین سفت‌وسختی برای پیشگیری از شیوع این بیماری در میان مردم وضع کرده‌اند که از مهم‌ترین آن می‌توان به محدودیت موقت سفرهای هوایی، دریایی و جاده‌ای با کشورهایی با افراد مبتلا به کووید ۱۹ اشاره کرد. علاوه بر این، دولت از مردم خواسته است از رفتن به مدارس، دانشگاه‌ها، عبادتگاه‌ها، سالن‌های تئاتر، سینماها، مراکز ورزشی و نمایشگاه‌های هنری خودداری کنند. از طرفی تجهیزات پزشکی هر روز بیشتر از قبل در اختیار تیم پزشکان و مراقبان سلامت قرار می‌گیرد تا در صورت مواجهه با بیماران مبتلا، فرآیند مراقبت و بهبود آنان به طور مطلوب‌تری انجام گیرد. جالب است بدانید که دولت یونان در مدت زمانی بسیار کوتاه متخصصان و پزشکان جدیدی را استخدام کرده است تا هرچه بیشتر تیم پزشکی کشور را برای مبارزه با ویروس کرونا یاری کنند.

در بسیاری از کشورهای جهان دستورالعمل‌هایی به صورت بروشور در اختیار مردم قرار داده شده است که به آن‌ها کمک می‌کند از ابتلاء به کووید ۱۹ خود را حفظ و علائم ابتلاء به این بیماری را شناسایی کنند و در صورت ابتلاء به این علائم هرچه زودتر به مراکز پزشکی مراجعه کنند. ارائه استراتژی‌هایی برای تولید ماسک‌هایی که مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد و از توانایی بیشتری برای جلوگیری از نفوذ ویروس کرونا به دستگاه تنفسی برخوردار است از جمله دیگر اقداماتی است که در اولویت برنامه‌های تولیدی بسیاری از کشورها در راستای مقابله با ویروس کرونا قرار دارد. مداخلات غیردارویی برای مقابله با ویروس کرونا نظیر شستشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک از جمله دیگر اقداماتی است که از طرف بعضی از دولت‌ها برای کاهش سرعت انتقال ویروس به کار گرفته می‌شود.

کد خبر 412738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.