۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
قیمت های کرونایی

کرونا به بازار اصناف و خرده فروشان هم رحم نکرده و عاملی برای افزایش قیمت و کاهش عرضه محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده در بازار شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار گسترده و محسوس ویروس چینی کرونا در شهرهای مختلف کشور از ابتدای هفته گذشته و ابتلای تعداد زیادی از مردم به این ویروس، تقاضا برای خرید مواد شوینده و بهداشتی در سراسر مراکز خرید را با افزایش بی سابقه‌ای مواجه کرده و این حجم از تقاضا که توسط هیچیک از دستگاه‌های مدیریت بهداشت عمومی و اصناف کشور پیش بینی نشده بود، اختلال چشمگیری در روند عرضه و تقاضای محصولات بهداشتی در بازار به وجود آورده است.

در این میان برخی از واحدهای صنفی با احتکار این محصولات که در شرایط کنونی از مهم‌ترین نیازهای عمومی بازار محسوب می‌شود با افزایش قیمت مواد ضدعفونی کننده و شوینده در بازار، رفع نیازهای بهداشتی جامعه در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از کشنده‌ترین ویروس‌ها در تاریخ جهان را مشکل و سخت کرده‌اند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا از وضعیت بازار و عرضه محصولات بهداشتی و شوینده در واحدهای صنفی مربوط به اصناف خرده فروشی و سوپرمارکت‌های سراسر شهر حاکی از آن است که به رغم کمبود محصولات لازم برای مقابله و پیشگیری از ابتلاء به کرونا همچون ماسک‌، دستکش و ژل های ضدعفونی در داروخانه‌های شهر، مواد شوینده و بهداشتی مورد نیاز برای ضدعفونی کردن منازل مسکونی و اماکن عمومی در بازار به میزان لازم وجود دارد و اصناف به جز در موارد خاص با کمبودی در این حوزه روبرو نیستند، اما افزایش قیمت چشمگیر در برخی از موارد، تهیه این محصولات را برای عموم مردم و قشرهای ضعیف از نظر درآمدی مشکل و حتی غیرممکن کرده است.

توزیع‌کنندگان عامل افزایش قیمت هستند

یک فروشنده سوپرمارکت در خیابان شیخ صدوق اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید:"جرم گیر ۷۵۰ گرمی صورتی که تا هفته پیش، ۳,۷۵۰ تومان بود امروز در فاکتور خرید ما ۵,۸۰۰ تومان قیمت خورده و ما نمی‌توانیم کمتر از ۶ هزار تومان آن را بفروشیم؛ ضدعفونی کننده معطر دو هزار گرمی هم که تا هفته گذشته در مغازه چهار هزار و ۱۵۰ تومان به فروش می‌رسید، اکنون ۷,۸۰۰ تومان قیمت خورده است؛ نرخ اقلام را فروشندگان افزایش نداده‌اند بلکه توزیع‌کنندگان عامل افزایش قیمت هستند.

وی اضافه می‌کند: قیمت پاک‌کننده چند منظوره ۷۵۰ گرمی نیز از ۴,۷۰۰ تومان به ۸,۵۰۰ تومان رسیده و قیمت جرم‌گیر چهار لیتری معمولی هم با ۲,۷۰۰ تومان افزایش به ۸,۲۵۰ تومان رسیده است؛ البته برخی از فروشندگان برای مقابله با کمبود، این محصولات را سهمیه‌بندی کرده‌اند و به هر مشتری تنها یک عدد از هرکدام می‌دهند. "

یک زن سالمند هم که برای خرید مواد شوینده به این فروشگاه آمده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "از حدود یک ساعت پیش تمام فروشگاه‌های شهر را برای خرید مایع توالت شور و جرم‌بر زیرورو کرده‌ام، هیچ فروشگاهی این ماده شوینده را ندارد و قیمت مایع توالت شور و جرم بَر در این فروشگاه هم که تا هفته گذشته ۲,۷۰۰ تومان بود، به هشت هزار تومان افزایش پیدا کرده است. "

عرضه را کم کنید، قیمت را ببرید بالا

مرد جوان فروشنده مواد غذایی و بهداشتی در خیابان کاخ سعادت آباد غربی نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تنها قیمت مواد ضدعفونی کننده افزایش پیدا نکرده بلکه قیمت همه محصولات مربوط به این حوزه متأثر از جو روانی شیوع ویروس کرونا شده است، به عنوان مثال قیمت اسپری گاز پاک‌کن از ۳,۵۰۰ تومان به شش هزار تومان رسیده است. هیچیک از بازاریاب‌ها پاسخی برای پرسش فروشندگان در خصوص علت افزایش قیمت‌ها ندارند و همگی تنها یک جواب می‌دهند؛ "گفته اند عرضه را کم کنید، قیمت را ببرید بالا"

وی در حال رسیدگی به خریدهای مردم‌، ادامه می‌دهد: قیمت پاک‌کننده چند منظوره ۷۵۰ گرمی که تا هفته گذشته از شرکت‌ها ۳,۱۵۰ تومان می‌خریدیم به هفت هزار تومان رسیده و شرکت‌ها به هر فروشنده تنها ۳۰ تا ۴۰ عدد از این محصول می‌دهند؛ این در حالی است که روزانه بیش از ۵۰ تا ۶۰ نفر برای خرید این محصول مراجعه می‌کنند. قیمت تمیزکننده سطوح لیموی زرد با کمترین افزایش قیمت به شش هزار تومان رسیده و عرضه در این مورد خاص به اندازه کافی صورت گرفته است.

چاره چیست؟

یک زن میانسال هم که برای خرید محصولات بهداشتی از این فروشگاه آمده، در حالی که چند بسته پودر لباسشویی را در سبد خود می‌گذارد، می‌گوید: "همه چیز در بازار هست؛ قیمت‌ها بالا رفته اما چیزی کم و کسر نیست. من هرچه خواستم برداشتم و کمبودی در محصولات بهداشتی این فروشگاه ندیدم، البته هفته گذشته قیمت مجموع اجناس موجود به کمتر از نصف قیمت کنونی می‌رسید، اما خب چاره چیست؟!"

یک زن جوان هم که با ماسک، دستکش، روپوش بهداشتی و عینک به حالت قرنطینه پشت صندوق یکی از فروشگاه‌های حاشیه خیابان بهارستان غربی اصفهان ایستاده و هر پنج دقیقه یک بار از مایع ضدعفونی استفاده می‌کند، نیز با عجله می‌گوید: "من نمی‌توانم صحبت کنم؛ فقط می‌دانم که این روزها مردم بعد از مشاهده لیست خرید خود و قیمت نهایی مجموع کالاهایی که برداشته‌اند، اجناس زیادی را به قفسه‌ها بازمی‌گردانند و همین دست به دست شدن محصولات خود عاملی برای انتشار ویروس است. "

قیمت وایتکس همان پنج هزار تومان است

مدیر این فروشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا وضعیت عرضه محصولات بهداشتی در این روزهای بازار را چنین تشریح می‌کند: قیمت پاک‌کننده سنگ و سرامیک از ۴,۷۰۰ تومان به پنج هزار تومان رسیده اما در سایر محصولات افزایش قیمت نداشته‌ایم.

وی بعد از نشان دادن فاکتور و اسناد خرید محصولات از شرکت‌های عرضه‌کننده در بازار، ادامه می‌دهد: قیمت پودر کفشوی معطر ۵۰۰ گرمی، ۱۱۰۰ تومان، قیمت تمیزکننده کاسه توالت، ۲۹۰۰ تومان، قیمت جوهر نمک ۱۰۰۰ گرمی ۲۶۵۰و قیمت وایتکس همان ۵,۵۰۰ تومان هفته گذشته است.

گزارش از: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 412736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.