۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
مسکن در سال ۹۹ گران‌تر خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: به رغم افزایش میزان معاملات در آخرین لحظات سال ۹۸، به نظر می‌رسد بازار مسکن شهرستان‌های کشور در سال ۹۹ عقب ماندگی خود از افزایش قیمت در بازار مسکن پایتخت را، جبران کنند و قیمت مسکن در تهران نیز تورم محسوسی خواهد داشت.

امیرعلی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آمار رسمی ارائه شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک کشور و گزارش میدانی منابع خبری مطمئن از روند معاملات در بازار مسکن، از رشد ۱۲ تا ۲۵ درصدی معاملات در بازار مسکن تهران و رشد هشت تا ۱۲ درصدی میزان معاملات در بازار مسکن شهرستان‌های کشور خبر می‌دهد.

وی افزود: رشد قابل توجه میزان معاملات در بازار مسکن پایتخت و شهرستان‌های کشور در حالی صورت گرفته که قیمت مسکن در بازار تغییر چندانی نداشته و اغلب افزایش معاملات در بازار مسکن سال‌های گذشته زمانی رخ می‌داد که نرخ مسکن تا حدودی متعادل می‌شد و قدرت خرید مردم در بازار افزایش پیدا می‌کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن و استاد دانشگاه با اشاره به آمار ارائه شده از سوی اتحادیه املاک کشور در بهمن ماه ۱۳۹۸، تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های رسمی، ۱۴ هزار و ۴۶۴ معامله در بازار مسکن تهران در بهمن ماه ۹۸ صورت گرفته و این آمار تنها بر اساس تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه املاک کشور تنظیم شده البته با در نظر گرفتن قراردادهای عرفی و ثبت نشده می‌توانیم آمار معاملات بهمن ۹۸ در بازار مسکن را ۱۶ تا ۱۸ هزار قرارداد، تخمین بزنیم.

قاسمی اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن در پایتخت در سال ۹۸، بسیار چشمگیر تر از روند افزایش قیمت مسکن در شهرستان‌ها بود و به نظر می‌رسد نظام اقتصادی مسکن در شهرستان‌ها، این عقب ماندگی مالی را در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ جبران کند؛ البته قیمت مسکن در تهران همواره بیشتر از شهرستان‌ها بوده و قیمت اجاره بها و خرید مسکن در شهرستان‌ها هیچگاه به نرخ‌های مسکن در تهران نمی‌رسد بلکه از نظر درصد افزایش، مساوات برقرار خواهد شد.

وی ادامه داد: افزایش میزان تسهیلات مسکن از سوی دولت در سال ۹۸ به بیش از ۲۴۰ میلیون تومان نیز نقش برجسته‌ای در ایجاد موج افزایشی قیمت مسکن داشت و البته رکود صادرات مواد معدنی و فلزات، مصالح ساختمانی را تا حد زیادی گران کرد.

کد خبر 412734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.