کرونا کامیون‌ها را پشت مرزهای ترکمنستان متوقف کرد

مسدود شدن مرزهای سرخس، لطف آباد و باجگیران خراسان رضوی با کشور ترکمنستان توسط طرف ترکمنستانی به علت شیوع ویروس کرونا موجب شده است بیش از هزار دستگاه کامیون صادراتی و ترانزیتی در این مرزها متوقف و زمین‌گیر شوند.

به گزارش ایمنا، فرماندار درگز گفت: در پی شیوع کرونا، دولت ترکمنستان طی هفته جاری علاوه بر ممنوع کردن هرگونه تردد مسافر در مرز لطف آباد از ورود کامیون‌های غیر ترکمنستانی نیز جلوگیری می‌کند و حتی به کامیون‌های ترکمن حامل مواد غذایی نیز اجازه ورود نمی‌دهد.

علی فراهی افزود: هم اکنون حدود هزار و ۱۰۰ دستگاه کامیون حامل بار پشت مرز معطل هستند و دولت ترکمنستان زمانی برای ورود ناوگان باری به این کشور اعلام نکرده و معلوم نیست این ناوگان تا چه مدت باید در مرز معطل بماند.

محمد رضا رجبی مقدم، فرماندار سرخس نیز از معطلی کامیون‌ها پشت مرز ترکمنستان خبر داد و گفت: هم اکنون آمار دقیقی از شمار کامیون‌های معطل در مرز ندارم اما تا روز چهارشنبه بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون پشت مرز معطل بودند که بیشتر ناوگان ایرانی هستند.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر ۲۰۰ دستگاه کامیون در مرز سرخس در انتظار ورود به خاک ترکمنستان هستند که این ناوگان بیشتر ایرانی و از سایر ملیت‌های غیرترکمن می‌باشند.

حمید محمدی فاز افزود: ترددی در مرز باجگیران وجود ندارد و بیشترین معطلی در مرز لطف آباد است و طی دیروز نیز پس از وقفه یک روزه، تردد مسافر در مرز دوغارون از سرگرفته شد، البته تردد کامیون‌ها به مقصد افغانستان نیز از ابتدا به این کشور متوقف نشده بود و هم اکنون تردد تجاری به این کشور در جریان است.

ترکمنستان ناوگان ترانزیتی پشت مرز را بپذیرد

نایب رییس شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز گفت: از دستگاه سیاست خارجی کشور می‌خواهیم از دولت ترکمنستان بخواهند مدت مشخصی را برای تردد کامیون‌های پشت مرز مانده در نظر بگیرد.

محمود امتی افزود: اغلب کامیون‌های ترانزیتی از یک تا دو ماه قبل در حال انتقال به مقاصد خود در آسیای مرکزی هستند و دولت ترکمنستان دست کم اجازه دهد این ناوگان با بررسی و پایش سلامت راننده از نظر ابتلا به کرونا، از خاک ترکمنستان عبور کرده و راهی مقاصد خود در کشورهای آسیای مرکزی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هزار و ۵۰۰ کامیون و محموله ترانزیتی در حال انتقال به مرز لطف آباد و ۳۰۰ کامیون و محموله ترانزیتی نیز در مسیر سرخس قرار دارند لذا از ترکمنستان می‌خواهیم نسبت به ترخیص این محموله ها همکاری کند.

نایب رییس شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: اگر این خواسته ها از ترکمنستان محقق نشود، گمرک و کشتیرانی، راهداری و مرزبانی با هماهنگی ایجاد شده محموله کامیون‌های متوقف شده پشت مرز ترکمنستان را در یک مکان و فضای مشخص تخلیه می‌کند تا ناوگان و راننده بتواند بازگردد و در صورت امکان راه آهن محموله های ترانزیتی تخلیه شده را از طریق خطوط ریلی به کشورهای مقصد در آسیای مرکزی بارگیری کند.

امتی افزود: شیوع کرونا یک پیش آمد غیرقابل پیش بینی و ناخواسته است لذا از شرکت‌های کشتیرانی می‌خواهیم حق توقف کانتینرها در مبادی خروجی را از شرکت‌های حمل و نقل مطالبه نکنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 412677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.