نیازی به قرنطینه تهران نیست/ فقط هاشمی و فخاری تست کرونا داده‌اند

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: تنها دو نفر از اعصای شورای شهر تست کرونا داده‌اند و دو نفر نیز در قرنطینه هستند؛ ما با مردم سروکار داریم و اگر رعایت نکنیم و مبتلا شویم می‌توانیم این بیماری را در سطح شهر منتشر کنیم

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناهید خداکرمی پیش از ظهر امروز (جمعه) در یک نشست خبری مجازی با خبرنگاران در رابطه با شیوع کرونا در تهران اظهار کرد: از میان اعضای شورای شهر فقط آقای هاشمی چون ارتباط نزدیک با آقای رحمان‌زاده که مبتلاء به کرونا است داشته و خانم فخاری تست کرونا گرفته شده است.

وی افزود: تست آقای هاشمی انجام شد و منفی بود، اگرچه این تست‌ها تا علائم بالینی نباشد ممکن است منفی کاذب بدهد و ویروس هنوز فعال نشده باشد. خانم فخاری نیز از ناحیه ریه‌ها دچار مشکل شد که با تنگی نفس و سرفه همراه شده بود و ایشان را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: وقتی گرافی قفسه سینه خانم فخاری انجام شد، ایشان مشکوک شناخته شد و چند روزی در بیمارستان بستری شد و مس از انجام آزمایش‌های متعددی نتایج این عضو شورا نیز منفی بود.

وی ادامه داد: هیچکدام یک از اعضا دیگر شورا تست کرونا ندادند. آقای مسجدجامعی به دلیل سن ایشان که خطر ابتلاء را بالا می‌برد و آقای میلانی نیز چون چندین مورد جلسه با شهردار منطقه ۱۳ که مبتلاء شده، داشته است، اکنون در خانه قرنطینه هستند تا خطری سایر اعضا و کارکنان شورا را تهدید نکند، اما این دو نفر تست کرونا نداده‌اند.

خداکرمی اضافه کرد: ما با مردم سروکار داریم و اگر مبتلاء باشیم می‌توانیم این بیماری را در سطح شهر منتشر کنیم و برعکس این موصوع نیز ممکن است؛ پس هرکس از خود مراقبت نکند چگونه می‌تواند به دیگران کمک کند؟ بنابراین با این توجیه پیشنهاد تعطیلی جلسات شورا را دادم که با آن موافقت نشد.

وی ادامه داد: اگرچه برای تعطیلی صحن علنی به نتیجه نرسیده‌ایم اما جلسات کمیسیون‌ها و گفت‌وگوهایی که جلسات چند نفره داشت به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

شورای شهر تنها عوارض طرح ترافیک را تصویب می‌کند

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شورای شهر اختیاری در محدود کردن عبور و مرور ندارد، برای ترافیک نیز شورای شهر به تنهایی نمی‌توانست تصمیم‌گیری کند و تنها وظیفه تعیین عوارض ترافیک را برعهده داشت و این محدودیت‌ها را شورای عالی ترافیک مشخص می‌کند.

وی ادامه داد: کنترل عبور و مرور در ستاد عملیاتی مطرح می‌شود که شهردار نیز در این ستاد حضور دارد؛ قرنطینه شهر نیز همینطور است و ما فقط می‌توانیم پیشنهاد قرنطینه بدهیم.

خداکرمی با بیان اینکه تهران نیاز به قرنطینه ندارد، گفت: تجربه چین نشان داده قرنطینه نمی‌تواند به‌طور کامل از شیوع کرونا جلوگیری کند چون اگر می‌توانست تا این حد بیماری در جهان شیوع پیدا نمی‌کرد با این حال برای زیارتگاه‌های تهران و مراکز مذهبی با اینکه اختیاری نداشتیم اما ستاد ملی پیشنهادهایی دادیم که امیدواریم لازم الاجرا باشد مانند نماز جمعه که این هفته تعطیل اعلام شد.

افزایش آمار مبتلایان با ورود کیت‌های تشخیص از چین

وی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم دست گدایی به سوی هیچ کشوری دراز کنیم اما می‌توانیم نیازهایمان را مطرح کنیم؛ هلال احمر در این زمینه باید طبق پروتکل‌های بین‌المللی عمل کند و پس از آن برخی کشورها داوطلب می‌شوند و برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: ۲۰ هزار کیت تشخیصی که کوییک تست است از چین وارد می‌شود که می‌تواند خیلی کمک کننده باشد، با ارسال این تجهیزات روند تشخیص بهتری را شاهد خواهیم بود چون ممکن است تعداد بالایی از مبتلایان به کرونا را ثبت کنند، افراد مبتلاء که علائم بالینی سختی نداشته یا علائم خیلی خفیف دارند به وسیله این کیت‌ها تشخیص داده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه با ورود این کیت‌ها به روند تشخیص در چین، در یک روز ۲۵ هزار چینی به تعداد بیماران اضافه شدند که اگر این موضوع در ایران اتفاق افتد، نسبت را بهینه خواهد کرد، گفت: با توجه به تعداد مرگ و میر در کشور در بدبینانه‌ترین حالت ۱۵ هزار نفر مبتلا به این ویروس هستند اما افرادی که علائم بالینی را احساس می‌کنند همان تعداد هستند که مراجعه کرده‌اند؛ برخی افراد ممکن است مبتلاء باشند اما علائمی نداشته باشند یا مبتلاء شده و بهبود یافته باشند که در میان آمار این تعداد ذکر نمی‌شود.

کیت‌های تشخیص برای افرادی که علائم ندارند بی فایده است

خداکرمی با بیان اینکه ممکن است الگوی دوره پنهان این بیماری در ایران مقداری با چین و سایر نقاط متفاوت باشد که لازم است اپیدمیولوژیست‌ها به این موضوع ورود کنند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در افرادی که ریسک بیشتری دارند و ایمنی بدن آن‌ها کمتر است یا استرس بیشتر و خواب کمتری رفته‌اند سرعت ابتلاء به کرونا بیشتر باشد، مانند مسئولینی که این شرایط را دارند و مبتلا شده‌اند بنابراین باید شیوه شیوع این بیماری در ایران رصد شود تا تصویری از چگونگی انتشار کرونا در کشور ارائه شود.

وی افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر کیت‌های تشخیص سریع به ایران برسد می‌توانند آزمایش بدهند و مطمئن شوند که مبتلاء شده‌اند یا نه؛ اصلاً اینگونه نیست
این کیت‌ها برای افرادی که در دوره کمون هستند و یا علامت نداشته‌اند هیچ تشخیص کمک‌کننده‌ای نخواهد داشت پس این افراد اجازه بدهند تست‌ها برای کسانی که علائم بیماری دارند استفاده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر فردی علائم تب، سردرد، سرفه‌های شدید خشک و تنگی نفس داشته باشند این تست گرفته می‌شود بنابراین تست برای کسانی که علائمی ندارند منفی اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا در کشور، ستاد بحران کرونا در تهران تشکیل و اقدام به تهیه محتوای حفاظت شخصی و عمومی و نصب بیلبوردها کرد؛ این موارد در نامه کمیسیون سلامت به شهردار تهران تاکید شده بود که با همراهی وزارت بهداشت، محتوای آموزشی استانداردی در شهرداری تهیه شد.

تولید محتوای آموزشی در شهرداری استاندارد بود

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هفته‌ای که گذشت در صحن شورا تذکر دادم که شهرداری با همکاری پلیس راهور در مبادی ورودی و خروجی تهران کنترل‌هایی انجام شده و غربالگری صورت گیرد و مکانی برای قرنطینه در نظر گرفته شود.

وی گفت: تصمیم‌گیر نهایی دراین زمینه ما نیستیم زمانی که خبر کرونا در قم منتشر شد از همان زمان ما معتقد به محدودیت عبور و مرور در این شهر بودیم ولی با هر مسئولی که صحبت کردیم، گفتند این کار امکانپذیر نیست. به نظرم حل این مسائل در امور سلامت باید بر عهده وزارت بهداشت باشد همانطور که مسائل مذهبی به مراجع تقلید سپرده شده و موضوعات مهندسی توسط سازمان مهندسی تصمیم‌گیری می‌شود.

با بیماران بر زمین افتاده در شهر چه کنیم؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده و افرادی مشکوک به کرونا در خیابان را نشان می‌دهد که به زمین افتاده‌اند، تصریح کرد: مشخص نیست این افراد به چه دلیل بر زمین افتاده‌اند کسانی که مبتلا به کرونا باشند دچار سندروم تنفسی بوده و با تنگی شدید نفس همراه هستند اما شهروندان در صورت مواجهه با چنین مشکلاتی حتماً با شماره ۱۱۵ اورژانس تماس گرفته تا اقدامات لازم برای این افراد انجام گیرد.

یک خانواده مبتلا به کرونا در تهران بهبود یافتند

وی اظهار کرد: در تهران یک خانواده پنج نفری همه گرفتار کرونا شده بودند که خوشبختانه همه این افراد اکنون بهبود یافته‌اند. همه این پنج نفر بدون اینکه نیازی به ICU داشته باشند بهبود یافتند و این نشان می‌دهد با رعایت مسائل بهداشتی و تمهیداتی می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

تدفین مبتلایان به کرونا در بهشت‌زهرا چگونه است؟

وی در رابطه با نحوه تدفین مبتلایان به کرونا خاطرنشان کرد: بهشت‌زهرا طبق پروتکل‌های خاص این موضوع را مدنظر قرار داده است و شهروندان نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

کد خبر 412671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.