آبگیری تالاب‌های لرستان/تک درنای امید به سیبری بازگشت

بازگشت تک درنای امید به سیبری پس از ۱۲۹ روز زمستانگذرانی در فریدونکار، دو سال حبس تعزیری در انتظار شکارچی متخلف کرکس، آبگیری تالاب‌های لرستان در پی بارندگی های اخیر و جمع آوری لاشه ۶ هزار بال پرنده مهاجر از سواحل بندر ترکمن را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران از بازگشت تنها بازمانده گله غربی درنای سیبری پس از ۱۲۹ روز زمستانگذرانی در فریدونکنار به سیبری خبر داد.

وی افزود: درنای امید ۱۲ سال است که به‌صورت تنها و انفرادی مهاجرت می‌کند.
مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: درنای امید از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه، قزاقستان و آذربایجان به فریدونکنار مازندران مهاجرت کرده است.

ابراهیمی گفت: حدود چهار ماه از سال را درنای امید با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی ازباران، سرخرود و فریدونکنار زمستانگذرانی می‌کند.

محکومیت شکارچی متخلف کرکس به دو سال حبس تعزیری

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نطنز، گفت: برای متخلف شکار و صید در منطقه حفاظت شده کرکس به اتهام نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز و شکار یک رأس میش وحشی حکم قضائی صادر شد.

علیرضا غلامی گفت: دادگاه کیفری نطنز به استناد قانون قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز و بند ب ماده ۱۲ و ۱۴ قانون شکار و صید متهم را به تحمل دو سال حبس تعزیری و ضبط اسلحه و مهمات و ادوات شکار متخلف به نفع دولت صادر کرد.

بارندگی‌های اخیر تالاب‌های لرستان را احیا کرد

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حافظت محیط زیست لرستان از احیا تالاب‌های این استان در اثر بارندگی‌های اخیر خبر داد.

فتحی بیرانوند بیان کرد: متاسفانه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ تالاب گوری بلمک مانند دیگر تالاب‌های استان دچار بی مهری شد و قسمت‌هایی از آن به اراضی کشاوری تبدیل شد و بخش‌هایی نیز از آن تغییر کاربری داده شده است.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها به دلیل شرایط توپوگرافی با بارندگی آبگیری می‌شوند افزود: با بارش‌های اخیر حدود ۴۰۰ هکتار از تالاب گوری بلمک و تقریباً تمام سطح تالاب بیشه دالان آبگیری شده است.

برخورد جدی محیط زیست با متخلفین خرید و فروش حیوانات و گیاهان

کیومرث کلانتری معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام افزایش نظارت برای ممانعت از خرید و فروش حیوانات وحشی و گیاهان غیر بومی، گفت: درآخرین ماه سال با متخلفین صید، نگهداری، حمل و نقل، خرید و فروش‌حیوانات و جانوران وحشی برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

وی در نامه‌ای به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها خواستار افزایش نظارت به منظور ممانعت از تخلفات مرتبط با حیوانات وحشی و گیاهان غیر بومی در آخرین ماه سال شد.

جمع آوری لاشه ۶۰۰۰ قطعه پرنده مهاجر در سواحل بندرترکمن

محمود شکیبا رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گلستان گفت: لاشه ۶ هزار قطعه پرنده مهاجر در سواحل بندرترکمن جمع آوری شد.

وی افزود: از حدود یک هفته پیش شاهد تلفات پرندگان آبزی مهاجر در سواحل بندرترکمن هستیم و این تلفات همچنان ادامه دارد.

شکیبا گفت: این لاشه‌ها بیشتر شامل چنگر بوده و کشیم، باکلان، مرغابی و حواصیل و تعداد محدودی پلیکان در بین آنها دیده می‌شود.

تاکید سازمان محیط زیست بر جمع‌آوری و امحای صحیح پسماندهای «کرونا»

حسن پسندیده مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه قوانین مشخصی برای جمع‌آوری و امحای پسماندهای عفونی بیمارستانی وجود دارد، تاکید کرد: لازم است که این قوانین در بیمارستان‌هایی که برای درمان مبتلایان به کروناویروس در نظر گرفته شده است با دقت بیشتری اجرایی شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نیز ضوابط مشخصی برای ضدعفونی کردن تجهیزات و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی دارد، تصریح کرد: نظارت بر حسن اجرای این ضوابط در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برعهده این وزارتخانه است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه ابزارهایی که برای مبتلایان به کروناویروس مورد استفاده قرار می‌گیرند به دلیل آنکه می‌توانند سبب انتقال ویروس شوند جزو پسماندهای عفونی قلمداد می‌شوند، تصریح کرد: وزارت بهداشت و مراکز درمانی موظف هستند که تمهیدات لازم را برای عدم انتشار آلودگی آن‌ها به محیط بیرون اتخاذ کنند.

کد خبر 412648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.