کرونا فرصتی برای نمایش حقوق شهروندی/ دست استانداران برای تصمیم‌گیری بسته است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها گفت: اگر برای این بی‌فرهنگی و عدم درک شرایط در بحران موجود تصمیمی گرفته نشود، خطر آن کل کشور را می‌بلعد و این موضوع یک اخطار جدی است.

کیانوش جهانبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه به دلیل اقدامات پیشگیرانه و مقابله با شیوع کرونا، اجلاس شورای عالی استان‌ها که قرار بود ۱۴ و ۱۵ اسفندماه برگزار شود، به تعویق افتاد، اظهار کرد: رایزنی و گفت‌وگوهایی انجام شد تا دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرایی مقابله با کرونا تنظیم و تدوین شده و برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ارسال شود تا بتوانند وظایف خود را در قبال سلامت مردم به بهترین نحو انجام دهند.

وی افزود: هیچ چیز مهم‌تر از سلامتی شهروندان نیست و شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید خود را مکلف بدانند که در این شرایط حساس هر اعتبار و منابعی که می‌توانند را برای پیشگیری و مقابله با کرونا در اختیار مجموعه بهداشت و درمان قرار دهند.

نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مطمئناً شهروندان از این موضوع رضایت دارند که یک پروژه عمرانی در سال بعد تکمیل یا برخی مباحث خدماتی با تأخیر ساماندهی شود و در مقابل اعتبار آن به کنترل شیوع کرونا اختصاص پیدا کند.

کمک شهرداری‌ها برای کنترل کرونا تکلیف اجتماعی است

وی ادامه داد: تعلق خاطر، مسئولیت‌پذیری و تکلیف اجتماعی و قانونی که مجموعه‌های مدیریت شهری دارند، ایجاب می‌کند که در این برهه حساس تا حد امکان نیروها و تجهیزات شهرداری‌ها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای شود.

جهانبخش با اشاره به سفر انبوهی از جمعیت کشور به استان‌های جنوبی، خاطرنشان کرد: با توجه شرایط آب‌وهوایی که این استان‌ها دارند امکان شیوع بیماری به‌طور انتقال درون استانی خیلی پایین‌تر از سایر استان‌ها است اما همین شرایط آب‌وهوایی منجر شده که برخی از هموطنان بدون در نظر گرفتن ملاحظات بهداشتی و شرایط حاکم بر جامعه و با عدم رعایت حقوق شهروندی به استان‌های جنوبی مسافرت کنند.

وی با بیان اینکه موارد فوتی که در هرمزگان ثبت شده، از استان‌های دیگر وارد و در این استان فوت کرده‌اند، اضافه کرد: انتظار داشتیم مجموعه بهداشت و درمان و استانداری به این موضوع ورود کنند و نسبت به کنترل ورودی‌های استان‌های جنوبی با بستن مبادی ورودی و ممنوعیت مسافرت‌ها، اهتمام ویژه‌ای به خرج دهند.

ستاد ملی برای استان‌ها تصمیم می‌گیرد

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: ما از سوی شورای چنین درخواستی را مطرح کردیم و با مسئولان استانی نیز مذاکره‌هایی انجام شد اما از آنجایی که از سوی رئیس‌جمهور اعلام شده بود تصمیم در این خصوص حتی در اختیار استانداران نیز نخواهد بود و ستاد ملی مقابله با کرونا باید تصمیم‌گیری کند، باید منتظر ابلاغ دستورالعمل از سوی ستاد ملی می‌ماندیم.

وی با تاکید بر اینکه دست مسئولان استان برای کنترل شرایط تا حدودی بسته است، ادامه داد: تدابیر لازم در رابطه با سفرها باید از مبدا و مقصد اندیشیده شود و مردم نیز باید نمایش قابل قبولی برای ایفای نقش خود در رعایت حقوق شهروندی به اجرا درآورند و نهایت همکاری را با مجموعه بهداشت و درمان داشته باشند.

جهانبخش با اشاره به اینکه از مردم می‌خواهیم به هشدارها توجه کرده و از سفرهای غیرضروری که یکی از راه‌های شیوع کرونا است، به جنوب کشور خودداری کنند، افزود: اگر برای این بی‌فرهنگی و عدم درک شرایط تصمیمی گرفته نشود، خطر آن کل کشور را می‌بلعد و این موضوع یک اخطار جدی است.

مدیران بحران‌دوست هستند

وی اظهار کرد: باید بپذیریم که مدیریت در کشور، مدیریت همراه با تفکر پیشگیرانه نیست و سیاست‌ها در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت و درمان در این خصوص ضعیف عمل کرده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و روستایی شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: به نظر می‌رسد که ما بحران دوست هستیم چون در این مواقع مدیران ناکارآمدی و ضعف‌های عملکردی خود در گذشته را می‌خواهند با رسانه‌ای کردن اقداماتی که در مواقع بحرانی انجام می‌دهند، بپوشانند.

وی با اشاره به اینکه بروز بحران خود ناشی از بی‌تدبیری در انجام وظایف است، اضافه کرد: بودجه سال ۹۹ کشور به هر دلیلی که بود رد شد و انتظار می‌رود که مجلس در روزهای باقی مانده از عمر خود بودجه را به سمت سیاست‌های پیشگیرانه هدایت کند چون شیوع کرونا اولین بحران نیست که دامن‌گیر آن شده‌ایم و آخرین آن نیز نخواهد بود.

جهانبخش ادامه داد: امیدواریم رویکردی پیشگیرانه در تمام حوزه‌ها اتخاذ شود تا بتوانیم به راحتی از بحران‌ها عبور کنیم و لازم است هرکسی با هر ظرفیتی که در اختیار دارد به خروج از بحران حال حاضر کمک کند.

آماده همکاری با بهداشت و درمان هستیم

وی با بیان اینکه مهم‌ترین لازمه شکست دادن کرونا همراهی مردم است، اضافه کرد: در بندرعباس نیز با همت نیروهای آتش‌نشانی ضدعفونی تمام معابر شهری و نقاط آسیب‌پذیر آغاز شده و در روزهای آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: حوزه بهداشت و درمان شهر نیز هر تقاضایی داشته باشد، چه در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش و چه تجهیزات و منابع مالی، مدیریت شهری بندرعباس آمادگی در اختیار قرار دادن امکانات خود را بدون محدودیت دارد.

کد خبر 412638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.