۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
مبارزه با اپیدمی استرس کرونا

بروز استرس و ترس فراوان در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر، خصوصاً از نوع عفونی پدیده‌ای رایج است ولی ناتوانی برای مقابله با آن علاوه بر درگیر کردن ذهن و روان، توانایی بدن برای مقاومت در برابر ابتلای بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در مواقعی که یک بیماری فراگیر می‌شود، افرادی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با آن‌مواجه هستند، معمولاً با کاهش یا افزایش سطح انرژی و فعالیت مواجه می‌شوند و احتمال دارد به استفاده از مواد مخدر و یا مشروبات الکلی روی آورند، دچار نگرانی‌های بیش از حد، مشکلات بی‌خوابی و نداشتن توانایی استراحت شوند، دائماً گریه کنند، منزوی و جمع‌گریز شوند، برای هر مسأله‌ای دیگران را مقصر بدانند و سرزنش کنند، در برقراری ارتباط با دیگران و حتی ارائه و یا پذیرفتن کمک به مشکل بخورند و توانایی لذت بردن از زندگی و تفریح را از دست بدهند.

در حالت کلی در برخورد با اخبار مربوط به شیوع یک بیماری همه‌گیر حتی اگر بسیار دورتر از محل زندگی یک فرد اتفاق افتاده باشد، احساس نگرانی و نشان دادن علائم اضطراب پدیده‌ای رایج و بسیار عادی است که این نگرانی‌ها در شرایطی که فرد در محل شیوع دوستان و آشنایانی دارد بسیار تشدید می‌شود.

استرس از مواردی است که علاوه بر آسیب‌های ذهنی و روانی، تأثیر بسیاری بر ضعف سیستم ایمنی بدن دارد و لازم است به دنبال شیوع بیماری‌های فراگیر از بروز آن پیشگیری شود. در این مواقع حفظ سلامت جسمی و روانی در کنار هم مؤثر واقع خواهد شد.

بدین ترتیب آشنایی با عوامل و علائم استرس، آگاهی از شیوه‌های کنترل و درمان و نیز اطلاع از پاسخ‌های رفتاری، جسمی، عاطفی و شناختی آن در هر زمان، برای بهبود سلامتی بسیار مفید است زیرا شناخت این علائم نقش ویژه‌ای در افزایش توانایی و آمادگی مقابله با استرس و خطرات احتمالی دارد.

بروز انواع درد در نقاط مختلف بدن از جمله معده‌ و سر، اسهال، از دست دادن یا افزایش اشتها، تعریق یا تب و لرز، لرزش بدن یا گرفتگی عضلات، ناتوانی شدید در کنترل احساسات، ترس و واهمه، احساس افسردگی، گناه، عصبانیت و حتی سرخوشی یا غیرقابل نفوذ بودن، بی‌توجهی نسبت به همه چیز، غرق شدن در غم و اندوه، داشتن مشکل در به خاطر سپردن مسائل، تمرکز و تفکر صحیح، احساس سردرگمی و ناتوانی در تصمیم‌گیری و مسائلی از این قبیل همگی از علائم داشتن استرس شدید است که نیاز به کنترل دارد. در ادامه به ارائه راهکارهایی برای به دست آوردن توانایی مقابله با استرس در زمان شیوع بیماری‌های همه‌گیر می‌پردازیم:

دور ماندن نسبی از ماجرا

ایجاد محدودیت برای پیگیری اخبار مربوط به بیماری و شیوع آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته کاملاً مشخص است که پیگیری مسائل مربوط به بیماری خصوصاً در مواردی که فرد دوستان و آشنایانی در مرکز شیوع دارد بسیار مهم است ولی دور ماندن از اخبار بد و خودداری از پیگیری تمام‌وقت اخبار جدید کمک مؤثری در ادامه روند زندگی و کنترل ترس و استرس ناشی از آن دارد.

پیگیری حقایق و دوری از شایعات

استفاده از افراد قابل اطمینان و منابع موثق و دریافت اطلاعات دقیق و صحیح در مورد سلامتی بسیار مهم است. لازم است شیوه‌های شیوع بیماری و چگونگی محافظت از خود در برابر ابتلا را از این منابع به دست آورد و از گوش سپردن به شایعات به شدت خودداری کرد. در این زمینه سایت‌های جهانی موثقی وجود دارد که در زمان لزوم تمامی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار عموم قرار می‌دهند.

حفظ سلامتی

خوردن غذاهای سالم، نوشیدن آب کافی، پرهیز از مصرف مقادیر زیاد کافئین و الکل، خودداری از استعمال دخانیات و سایر مواد مخدر، داشتن خواب و استراحت کافی و انجام تمرینات روزانه فیزیکی برای حفظ سلامتی بسیار مفید است.

یافتن آرامش

انجام فعالیت‌هایی که برای آرام کردن جسم و روان مفید است، مراقبه، انجام حرکات کششی، مشغول شدن با سرگرمی‌های دلپذیر، قدم زدن، انجام فعالیت‌های جالب و جذاب، تدارک دیدن بهترین برنامه‌ها برای داشتن اوقات فراغتی آرام، گوش کردن به موسیقی، به زبان آوردن احساسات، همگی از مواردی است که به داشتن روان آرام کمک می‌کند.

اهمیت دادن به جسم، روان و احساسات

آشنایی با علائم هشداردهنده استرس زودرس، استفاده از تجربیات گذشته و تأثیر آن‌ها بر نحوه تفکر و احساسات فردی، درک عادی بودن استرس‌های ناشی از بیماری‌های فراگیر برای همگان و تأثیرگذاری آن بر احساسات، برقراری ارتباط با افرادی در شرایط مشابه، به‌اشتراک‌گذاشتن اطلاعات و تجربیات شخصی با سایرین، داشتن مکالماتی دوستانه با موضوعاتی غیر مرتبط با بیماری، یادآوری نقاط و نکات مهم و مثبت در زندگی، تجدید روحیه با شیوه‌های متفاوت نیز از راهکارهای ساده اما مفیدی به حساب می‌آید که به فرد در کنترل استرس ناشی از شیوع بیماری‌های همه‌گیر کمک می‌کند.

کد خبر 412560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نیلوفرسنجری IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    ممنون از اطلاعات مفید
  • ا IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    خدا به داد هممون برسه
  • ا IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    خدا به داد هممون برسه