شکارچیان به قتل عام هزاران پرنده در تالاب میانکاله اعتراف کردند

متنی به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن شکارچیان شهرستان گلوگاه و بهشهر با صراحت به کشتار بی رحمانه هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله با ریختن سم اعتراف و محیط زیست را به ادامه این جنایت تهدید کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که این روزها نگرانی از شیوع لجام گسیخته ویروس کرونا در کشور افکار عمومی را به خود جلب کرده، فاجعه زیست محیطی مرگ هزاران پرنده مهاجر در تالاب میانکاله گویا به دست فراموشی سپرده شده است. نزدیک به چهل روز از اعلام رسمی مرگ و میر مرموز و پر ابهام هزاران پرنده مهاجر در تالاب بین المللی میانکاله می‌گذرد و همچنان تلفات این پرندگان در ادامه دارد؛ در حالی که از ۱۳ بهمن ماه آمار رسمی از مرگ و میر این پرندگان اعلام نمی‌شود، بنابر آمارهای غیر رسمی تاکنون شمار تلفات پرندگان در تالاب میانکاله به ۲۷ هزار بال رسیده است.

در پی ابراز نگرانی و پیگیری‌های دغدغه مندان درباره این فاجعه زیست محیطی قرار بود روز هفتم اسفندماه در اداره کل محیط زیست مازندران جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، متخصصان و دانشگاهیان برگزار و علل و آمار مرگ و میر پرندگان بررسی و اعلام شود. این جلسه به علت شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است.

در همین حال در روزهای گذشته متنی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که بر اساس آن شکارچیان بهشهر و گلوگاه به کشتار بی رحمانه پرندگان مهاجر اعتراف و سازمان محیط زیست را به ادامه این قتل عام تهدید کرده‌اند.

پیش از این اسماعیل کهرم بوم شناس و مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار ایمنا گفته بود که علت مرگ پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله عمدی است و شکارچیان با تزریق سم در پی تلافی و انتقام از محیط بانان و محیط زیست هستند. به گفته وی شکارچیان دو ماه قبل از این فاجعه محیط زیست مازندران را به کشتار پرندگان تهدید کرده بودند.

این در حالی است که از ابتدای این فاجعه به رغم گمانه زنی‌های مختلف از ریختن سم تا شیوع انواع بیماری پرندگان، سازمان دامپزشکی کشور بر اساس بررسی‌های خود علت مرگ و میر پرندگان را مسمومیت با "بوتولیسم" اعلام کرده بود.

در این پیوند حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شکارچیان به این جنایت اعتراف کرده‌اند و ما نیز برای برخورد قاطع با این متخلفان به مراجع قضائی شهرستان دادخواست ارائه کردیم زیرا محیط زیست را به ادامه این جنایت تهدید کرده‌اند که از این پس کشتار پرندگان بیشتر نیز خواهد شد.

وی افزود: این فاجعه از یک سو به حیات وحش و تنوع زیستی آسیب زده و از سوی دیگر آبروی مملکت و نظام را در مجامع بین المللی خدشه دار کرده است؛ دولت در این مدت برای کنترل وضعیت بسیار هزینه کرد از این رو افراد متخلفی که به کشتار پرندگان اعتراف کردند باید پاسخگو باشند و خسارت‌های وارده را جبران کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه متخلفان شناسایی شده‌اند، افزود: فردی که بیانیه را منتشر کرده و مدیر کانال تلگرامی است به مراجع قضائی معرفی شده و افراد دیگری که در این فاجعه نقش داشتند به زودی از طریق دستگاه قضا مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی علت یابی کرده و بررسی و تحقیقات ادامه دارد، گفت: شکارچی‌ها که به اقدام ضد محیط زیستی خود اعتراف کرده و همچنین محیط زیست را به ادامه آن تهدید کرده‌اند باید مجازات شوند.

به گفته وی تلفات پرندگان مهاجر در روزهای گذشته نیز در این زیستگاه پیوسته در دو استان گلستان و مازندران ادامه داشته و مسئول اعلام آخرین آمار رسمی تلفات سازمان دامپزشکی است.

بهبود ۴ محیط بان مصدوم بهشهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران همچنین درباره آخرین وضعیت چهار محیط بان مصدوم بهشهر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: محیط بانان از بیمارستان مرخص شده و به کار خود بازگشتند اما یکی از آنها هنوز نقاهت دارد.

وی با بیان اینکه موضوع ضرب و شتم این چهار محیط بان در مراجع قضائی در حال پیگیری است، افزود: افرادی ناآگاه و مغرض در فضای رسانه‌ای مطالبی را به ناحق منعکس کردند که محیط بانان ما قایقی گردشگری را متوقف کرده‌اند در حالی که این افراد مسلح وارد منطقه قرنطینه شده بودند و پس از توقیف با دوستان و آشنایان خود تماس گرفته و با آمدن آنها محیط بانان را به شدت ضرب و شتم می‌کنند.

ابراهیمی کارنامی گفت: متأسفانه فردی که در صدا و سیمای گلستان مشغول است مطالبی خلاف واقع را در این باره منعکس کرده است که ما از او هم به جرم نشر اکاذیب شکایت کردیم زیرا این موضوع فراتر از درگیری محیط بان و شکارچی است.

وی بیان کرد: تأسف برانگیز است که این فرد با گستاخی به نهادی حاکمیتی مثل محیط زیست که تاکنون برای دفاع از طبیعت ۱۳۰ شهید تقدیم کرده است، تهمت زده و با انگیزه اختلاف افکنی بین دو استان و بندر ترکمن و دروغ پردازی مدعی شده است که محیط بانان ما مردم را کشته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران از دستگاه قضائی درخواست کرد که با این فرد برخوردی بازدارنده داشته باشند تا از تکرار اختلاف افکنی ها و تهمت‌ها جلوگیری شود.

کد خبر 412559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.