ابتلای دلواپسان به توهم کرونایی!

بیانیه دولت درباره تصمیم FATF و آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۸ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا سیاسی نشود» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: در روزهای منتهی به انتخابات مجلس یازدهم موج شایعات با محوریت کرونا افزایش پیدا کرد که هدفش مشخص بود: «کاهش حضور مردم در پای صندوق‌های رأی به بهانه ترس از ابتلا به بیماری کرونا» که البته در تحلیل این شایعات به دو موضوع می‌توان اشاره کرد.

نخست اینکه این شایعه از سوی اصولگرایان مطرح شد تا حامیان جریان اصلاحات از حضور در انتخابات و رأی دادن به کاندیداهای اصلاح‌طلب خودداری کنند و دیگر، اینکه این شایعه از سوی اصولگرایان پس از برگزاری انتخابات مطرح شد تا به نوعی درصد پایین حضور در انتخابات را مرتبط با هراس از کرونا اعلام کنند و بس.

علی مطهری نماینده مجلس هم طرح ادعاهایی مانند تأثیر «ویروس کرونا» و «ضعف مجلس و دولت» برای توجیه کاهش شدید مشارکت را نیز غیرقابل قبول خواند و از جمله گفت: «مسأله ضعف مجلس هم یک دروغ بزرگ است، به این دلیل که در واقع دست‌های مجلس دهم بسته بود.» نکته قابل توجه آنکه رسانه‌های اصولگرا در «رفع اتهام از خود به رسانه‌های خارجی متوسل شده و نوشتند: «شبکه‌های ماهواره‌ای معاند پس از بالا گرفتن موج اشتیاق مردم برای شرکت در انتخابات در سراسر کشور دست به دامن شایعه شیوع بیماری کرونا و ضرورت عدم حضور در تجمع ها شدند!» تا اینگونه القا کنند رد صلاحیت کاندیداهای جریان اصلاحات نقشی نداشته است!

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلاش برای خروج از لیست سیاه» به بررسی بیانیه دولت درباره تصمیم FATF پرداخت و نوشت: ماجرای اف‌ای‌تی‌اف و لوایح مربوط به این کارگروه بین‌المللی گویا قرار نیست در ایران به این زودی‌ها فیصله پیدا کند و هر روز پرده جدیدی از آن رو می‌شود. لوایح FATF در ایران همیشه محل بحث بین گروه‌های سیاسی و بهانه دعواهای جناحی بوده است. درواقع لوایح پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی) و CFT (مقابله با تأمین مالی تروریسم) بیش از یک سال در مجمع تشخیص معلق ماندند و تصویب نشدن آنها باعث بازگشت ایران به لیست سیاه شد.

بنابراین با بازگشت ایران به لیست سیاه همین روزنه‌های امید یعنی معدود کشورهایی همچون روسیه و چین که در حال تعامل با ایران هستند نیز از تصمیم خود منصرف می‌شوند و حلقه تحریم ایران در این شرایط سخت هر روز تنگ‌تر می‌شود. در همین راستا روز گذشته دولت در بیانیه‌ای درباره تصمیم کارگروه اقدام مالی (FATF) با بیان اینکه قرار دادن ایران در لیست سیاه، با انگیزه سیاسی بوده اعلام کرد: دولت، قویاً بر این باور است که باید موانع موجود بر سر راه تصویب دو لایحه CFT و پالرمو رفع و بهانه از دست بدخواهان ایران گرفته شود.

وقتی بعد از توافق هسته‌ای، FATF ایران را از فهرست سیاه تعلیق کرد، دولت اقدامات لازم را برای خروج از این لیست در دستور کار قرار داد. ازجمله این اقدامات، چهار لایحه مرتبط با FATF بود که در مجلس تصویب شد. پالرمو بعد از بررسی‌های فراوان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رایزنی‌ها در صحن مجلس، با ۱۳۶ رأی موافق و ۸۹ رأی مخالف تصویب شد. این لایحه سپس به شورای نگهبان رفت و این شورا نیز پالرمو را مغایر با شرع و قانون اساسی تشخیص نداد. در چنین شرایطی، «هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص، ایرادهایی به پالرمو وارد کرد اما مجلس این ایرادها را بررسی نکرد. پالرمو به دلیل ایرادهای هیئت نظارت مجمع تشخیص، راهی مجمع شد و قرار بود مجمع آن را تعیین‌تکلیف کند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوشدارو پس از لیست سیاه» به بررسی بیانیه دولت درباره تصمیم FATF پرداخت و نوشت: پیش از آنکه گروه ویژه اقدام مالی نام ایران را در «لیست سیاه» قرار دهد، حسن روحانی در قامت رئیس‌جمهوری از سکوت بیش از یک ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام در قبال این لوایح انتقاد و از برخی تلاش‌ها برای قفل کردن اقتصاد ایران سخن گفت. لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در اظهاراتی جداگانه ورود ایران به لیست سیاه FATF را به معنای تبدیل تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا به تحریم‌های ۲۰۰ کشور دانسته و از لزوم تصویب این لوایح سخن گفته بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی گرفته تا اکثریت نمایندگان به وی‌ژه اعضای فراکسیون امید بارها و بارها از لزوم تصویب پالرمو و CFT و در نظرگیری منافع ایران از سوی مجمع تشخیص گفتند ولی هیچ یک کارساز نشد و تغییری در تصمیم رئیس و دبیر این نهاد و البته اکثریت اعضای مجمع تشخیص ایجاد نکرد. رئیس و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اما هر دو در اظهاراتی جداگانه صراحتاً مخالفت خود با تصویب این لوایح را اعلام کرده‌اند ولی دولت و مجلس همچنان بر اصرار خود ادامه می‌دهند.

در آخرین تلاش صورت گرفته، هیأت دولت در بیانیه‌ای صریح و در نوع خود بی‌سابقه در هشت بند از چرایی تصویب لوایح الحاق به کنوانسیون‌های مقابله با تأمین مالی تروریسم و مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی گفته و تاکید کرده است: «دولت بر این اعتقاد بوده و هست در شرایطی که بدخواهان ایران و در رأس آنها دولت آمریکا، نقشه یارگیری برای تشکیل مجدد جبهه ضد ایران را دارد، ما باید تلاش مضاعف برای نشان دادن چهره قانون‌گرا، منضبط و ضد تروریسم ایران داشته باشیم و دادن هر گونه بهانه نادرست به دست دشمنان ایران، کمک به نقشه‌های ضد ایرانی آنهاست.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چهار تاکتیک نبرد با کرونا» و نوشت: ویروس کرونا کماکان در حال پیشروی در جهان است. آخرین آمار تعداد مبتلایان به این ویروس که از شهر ووهان چین آغاز شده است از ۸۰ هزار نفر در دنیا گذشت و تعداد کشته‌شدگان نیز روند صعودی را طی می‌کند. با وجود اینکه تعداد تلفات ویروس جدید به ۲۷۷۰ نفر رسیده، در روزهای اخیر تعداد مبتلایان در برخی از کشورها مانند ایتالیا و کره‌جنوبی افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

این موج جدید از نگرانی، از شرق آسیا در پی افزایش تعداد مبتلایان در کره جنوبی تا قاره اروپا به دلیل افزایش شیوع در ایتالیا ادامه پیدا کرده است. البته نکته امیدوارکننده به گفته برخی از منابع تخصصی کمتر شدن سرعت شیوع این بیماری به خصوص در سرزمین اصلی (چین) است. با کشورهایی که ویروس جدید کرونا در آنها شیوع یافته است، چه ابتکار مقابله‌ای به خرج داده‌اند؟ هر چه زمان بیشتر می‌گذرد وضوح اقدامات نیز افزایش می‌یابد.

کد خبر 412530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.