بحران کرونا را چگونه باید مدیریت کرد؟

یک پژوهشگر مستقل شهری گفت: ظرفیت‌سازی‌های قبل از وقوع بحران اهمیت زیادی دارد زیرا شهرها به عنوان مراکز تمرکز جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به صورت دوره‌ای با برخی از بحران‌ها از جمله شیوع بیماری درگیر هستند.

سولماز حسینیون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از اقدامات مدیریت شهری که قبل از وقوع، در حین بحران و پس از آن باید مورد توجه قرار بگیرد و از جمله حقوق شهروندان است، تهیه اطلاعات و داده‌های صحیح و به اشتراک گذاشتن آن با شهروندان است زیرا حق آنها است که واقعیت‌ها را درباره محل زندگی خود بدانند.

وی با بیان اینکه مدیریت صحیح بحران جزئی از حقوق شهروندان است، افزود: بحران‌ها چند وجهی هستند، اما ما همیشه به سطحی‌ترین وجه وقوع یک بحران (آمار مرگ و میر و مبتلایان) توجه می‌کنیم در حالی که بحران‌ها ابعاد متنوع و زیادی دارند که مدام در حال بر هم کنش هستند.

این پژوهشگر شهری تاکید کرد: شهروندانی که مالیات و عوارض پرداخت می‌کنند، حق دارند بدانند که سرمایه‌های آنان در راستای مدیریت کامل و مسئولانه استفاده می‌شود زیرا وقوع هر بحرانی از جمله شیوع ویروس کرونا، تبعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد.

نقش شهر تاب آور و هوشمند در مقابله با بیماری‌ها

حسینیون گفت: هرچقدر تعداد جمعیت آسیب پذیر شهرها بیشتر باشد، میزان خطر بالاتر است و مدیریت شهری باید از قبل خود را آماده و برنامه‌های مدیریت بحران و تاب آوری را تهیه کند.

این پژوهشگر شهری تاکید کرد: یکی از دلایل موفقیت چین در کنترل شیوع این بیماری، استفاده از امکانات و ظرفیت‌های هوشمندسازی شهر است، مدیران شهرهای ما از هوشمندسازی صحبت می‌کنند، اما از ظرفیت‌های آن در زمان وقوع بحران استفاده نمی‌شود.

حسینیون تصریح کرد: بررسی پراکنش جغرافیایی بیماری در نقاط مختلف شهر و پایش مبادی ورودی از جمله ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و مکان‌هایی که در سطحی وسیع تبادل جمعیت می‌شود، از جمله وظایف مدیریت شهری است و باید مستمر اطلاع رسانی شود.

وی افزود: در زمان وقوع چنین حوادثی، از امکانات مدیریت شهری باید در راستای کاهش خطر و کمک به مردم استفاده شود، چنانچه شهروندان احساس رهایی و تنهایی کنند، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

این پژوهشگر شهری عنوان کرد: پیشگیری و اقدامات مرتبط با آن باید مداوم انجام شود به طور مثال کمبود ویتامین دی تأثیر زیادی بر کاهش توان سیستم دفاعی بدن و افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا دارد در حالی که الگوهای شهرهای ما به نحوی شده که فضاهای باز طی سال‌ها به فروش رفته و با کاهش ظرفیت عرصه‌های عمومی از نظر کیفی و کمی امکان حضور مردم در فضاهای باز کمتر شده است در حالی که وجود شهروندان سالم‌تر، آمادگی شهرها برای مقابله را قبل و در زمان وقوع بحران (شیوع بیماری)، بیشتر می‌کند.

حسینیون تاکید کرد: یکی از مشکلات مدیریت شهرهای ما که از دیدگاه تاب آوری نیز قابل بررسی است، فراموشی بحران بعد از اتمام آن است در حالی که عده‌ای از متخصصان رشته‌های مختلف موظف هستند به ابعاد مختلف موضوع بپردازند تا نقاط آسیب پذیر را شناسایی و برای بحران احتمالی بعدی رفع کنند.

شهروندان در این شرایط چه باید بکنند؟

وی تصریح کرد: شهروندان وظیفه حمایت کننده و مراقبت کننده دارند. پزشکان، پرستاران، کادر درمانی بیمارستان‌ها و خانواده‌های آنان در این شرایط تحت فشار شدید هستند و وظیفه همه شهروندان است که آنان را حمایت کنند.

این پژوهشگر شهری افزود: رعایت آداب اجتماعی و نکات بهداشتی در هر زمان و بخصوص در زمان شیوع بیماری اهمیت دارد، کلمه شهروندی به معنای رعایت برخی آداب و قوانین است در حالی که عده‌ای هنوز آداب زندگی در شهر و اجتماعات بزرگ را نمی‌دانند.

کد خبر 412512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.