توصیه به عدم انجام سفر توأم با تبلیغ سفر!

پس از شیوع کرونا در کشور همواره مسئولان به ویژه در وزارت بهداشت به مردم تاکید کردند که از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند و حتی پیشنهاد قرنطینه شهرها مطرح شد، اما این تذکرات با برخی سیاست‌ها مانند تخصیص سهمیه ۶۰ لیتری بنزین برای سفرهای نوروزی هم‌خوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر تصویب تخصیص ۶۰ لیتر بنزین سفرهای نوروزی از سوی کمیسیون تلفیق مجلس بسیار تعجب برانگیز بود. پیش از شیوع ویروس "کرونا" و بیماری "کویید -۱۹" وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش فراوانی برای متقاعد کردن دولت جهت اختصاص سهمیه "بنزین سفر" انجام داد، اما به نظر می‌رسید در این راه شکست خواهد خورد.

سهمیه بنزین سفر برای اولین‌بار در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و توسط رؤسا وقت سازمان‌های میراث فرهنگی به کارت‌های سوخت واریز شد. این سیاست اگرچه مخالفان سرسختی داشت، اما عامل مؤثری برای رونق سفرهای نوروزی شد؛ زیرا بیشترین سفر ایرانیان با خودرو شخصی انجام می‌شود. پس از اعلام سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، این طرح به دولت حسن روحانی هم آمد و اکنون به نظر می‌رسد این سهمیه برای تعطیلات نوروز واریز خواهد شد.

علی بختیار، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در گفت و گو با خبرنگار ایمنادرباره سهمیه بنزین سفر گفته بود :"۶۰ لیتر بنزین به عنوان سهمیه سفرهای نوروزی برای مردم در کمیسیون تلفیق تصویب شد که در بودجه ۹۹ لحاظ می‌شود." این خبر برای صنعت گردشگری کشور خبر خوشحال کننده است، اما آنچه این خبر را تعجب برانگیز می‌کند شرایط بحرانی کشور در حالی است که کرونا بسیاری از استان‌های را درگیر کرده است.

در روزهای گذشته بارها توسط مسئولان به خودداری از سفر تاکید شده و از مردم خواستند که به هیچ عنوان سفر نکنند. حتی در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور وزیر بهداشت از وزیر میراث فرهنگی خواسته بود که تذکرات و اقدامات لازم را در جهت کاهش سفرها انجام دهد. در وزارت میراث فرهنگی و معاونت گردشگری نیز بخشنامه‌هایی در راستا کاهش سفر به تأسیسات گردشگری ابلاغ شد، اما رسانه رسمی این سازمان بیش از پیش دست به تبلیغ برای سفر زد.

نباید فراموش کرد که آنچه پس از اعلام تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ارگان‌های دیگر موجب نگرانی شد، افزایش سفرها بود. همین مسئله باعث شد تا ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه "این‌که ما مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کنیم به معنای این نیست که مردم به سفر (شمال) روند، " به این خبر که ورودی به استان گیلان ۲۰ درصد بیشتر شده است، واکنش نشان دهد.

خبر تخصیص بنزین سفر در این شرایط دور از ذهن بود، زیرا تبلیغی برای سفر در ایامی می‌شود که خانه نشینی واجب‌ترین کار است. با سفر کردن بحران کرونا گسترش می‌یابد و افراد زیادی به این بیماری چینی مبتلا خواهند شد. علی‌رغم تصمیمات مجلس برخی برنامه‌های دولت نیز به نظر نمی‌رسد سمت و سویی در راستا کاهش سفرهای غیرضروری داشته باشد. به عنوان مثال افتتاح آزادراه تهران شمال در شرایط بحرانی کرونا هم قابل تأمل است.

این راه جدید که مردم سال‌های سال برای افتتاح آن چشم انتظار بودند راه شمال که شلوغ‌ترین جاذبه گردشگری کشور است را کوتاه‌تر کرده ضمن اینکه موج افتتاح یک راه تازه مردم را برای سفر بیشتر ترغیب می‌کند. مردم تهران نشان دادند که از کوچک‌ترین فرصت برای سفر به شمال نمی‌گذرند و حال و هوایی که افتتاح آزادراه جنجالی به راه انداخت می‌تواند یکی از عوامل افزایش سفر باشد.

این اتفاقات در کنار تأکید فراوان مسئولان وزارت بهداشت که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند سیاست یک بام و دو هوا را تداعی می‌کند. اگر اصرار بر این است که مردم در این شرایط به سفر نروند، پس تبلیغی در راستا ترویج سفر مانند افتتاح راه جدید و یا تخصیص بنزین هم انجام نشود تا کشور از این بحران عبور کند. شاید هم در هیئت دولت همه امید دارند که سفرهای نوروزی به قوت خود باقی خواهند ماند.

کد خبر 412502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.