شایعات کرونا بیشتر از خود بیماری آسیب می‌زند

رئیس اداره اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا در استان اصفهان گفت: فضای مسموم جامعه ضربه بیشتری از بیماری کرونا وارد می‌کند و شیوع شایعات و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه امروز درسطح اصفهان بسیار خطرناک شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش نجیمی در نشست خبری ظهر امروز (چهارشنبه) با موضوع روند اطلاع رسانی بیماری کرونا اظهار کرد: اطلاعی نداریم که ویروس خانواده کرونا از قبل بوده یا به تازگی آمده است، خانواده این ویروس تنها یک سرماخوردگی فصلی است و مابقی خانواده این ویروس تا این حد مسری نبوده است.

وی با بیان اینکه نباید از این ویروس ترسید بلکه تنها باید بدانیم شدت مسری بودن آن بالاست، افزود: این شایعات که برای اولین بار کارگران یا تجار یا هر صنف دیگری باعث ورود آن شده‌اند، اشتباه است و هر روز کشورهای بیشتری درگیر آن می‌شوند که امروز هم برزیل به جمع کشورهای درگیر کرونا پیوست.

رئیس اداره اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا در استان اصفهان تصریح کرد: اگر این بیماری به درستی پیشگیری شود احتمال سرایت آن پایین می‌آید از صد مورد ابتلاء ۸۵ نفر اصلاً ابتلاء به بیماری را متوجه نمی‌شوند یا به شکل یک سرماخوردگی ساده بروز می‌کند و تنها ۱۵ نفر احتیاج به به بستری خواهند داشت که درمان نگهدارنده برای آنها لازم می‌شود و مابقی این تعداد بهبودی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه شستن دست‌ها در عدم ابتلاء یا کنترل بیماری بسیار مؤثر است، اظهار کرد: انتقال بیماری با ذرات و قطرات تنفسی و سطوح آلوده است ترس زیاد از این بیماری یا بی اهمیت دانستن آن خود بسیار خطرناک است.

نجیمی با بیان اینکه چین به مرحله قرمز این بحران رسیده است، افزود: چین به دلیل مخفی کاری اولیه اش دوست دارد اقدامات خود را بزرگ نشان دهد و این طور نیست که وزارت بهداشت و مسئولان کشور به فکر کنترل بیماری نباشند که قیاس چین با ایران یا حتی قیاس استان‌ها با هم کار غلطی است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط روانی اصفهان بسیار خطرناک است، تصریح کرد: وضعیت اصفهان در بیماری کرونا خطرناک نیست بلکه به خاطر آسیب‌های روانی از شایعات نادرست این وضعیت به به سمت خطرناکی پیش رفته است که در این رابطه متأسفانه انتشار فایل‌های صوتی و اخبار کذب یا نامه‌های با امضای جعلی هر لحظه دیده می‌شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا در استان اصفهان تصریح کرد: دو مورد قطعی بیماری کرونا را در استان داریم همچنین آزمایش چند ده مورد مشکوک را به تهران فرستادیم که هنوز جواب آنها نیامده است و به همین دلیل که موارد مشکوک را نمی‌توانیم جز موارد قطعی اعلام کنیم نمی‌توانیم آمار دقیق بدهیم.

طی دو هفته اخیر امکان تشخیص کرونا در کشور فراهم شد

وی با تاکید بر اینکه تا دو هفته پیش حتی امکان سنجش بیماری در کشور نبود، اظهار کرد: تا این لحظه اصفهان تنها دو مورد قطعی کرونا را دارد و قرار بر این است تمام موارد آمار مرگ کرونا در استان‌ها به وزارت خانه منتقل شود و هیچ مقام دیگری متولی آمار دهی و مصاحبه در این زمینه نیست.

نجیمی با تاکید بر اینکه فضای مسموم جامعه ضربه بیشتری از بیماری کرونا وارد می‌کند، افزود: فضای جامعه نیازمند مدیریت است و شیوع شایعات و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه امروز بسیار خطرناک شده است.

وی استفاده از ماسک برای افراد عادی را غیرضروری دانست و گفت: همین مسئله باعث کمبود ماسک برای بیماران خاص و افرادی که لازم است ماسک استفاده کنند شده است، برای داخل منزل هم ژل شستشو نیاز نیست و همان ضدعفونی های معمول و شستن دست‌ها با آب و صابون کفایت می‌کند و این ژل ها برای استفاده در مواقع خاص خارج از منزل است.

رئیس اداره اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا در استان اصفهان با بیان اینک ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس جمهور در کشور تشکیل شده است، اظهار کرد: در استان‌ها هم ستاد ملی دارای یک کمیته واکنش سریع تشکیل شده است که این کمیته کارگروه‌های مختلفی دارد و تمام مباحث مربوط به بیماری در این کمیته مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم وحدت رویه در همه استان‌های کشور، گفت: دستورالعمل‌های لازم در مورد اصناف مختلف و کارمندان صدر شده است و برنامه آموزش‌های لازم برای زندان‌ها، پادگان‌ها، اصناف و همه بخش‌های جامعه تدوین و به مدیریت بحران استانداری ارسال شده است.

کد خبر 412435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.