کیت‌های تشخیص کرونا به اصفهان رسید/ نمونه‌ گیری ۶ استان در اصفهان

تا پیش از این تمام نمونه‌های تشخیص کرونا در استان اصفهان به تهران ارسال می‌شد، اما از امروز کیت‌های محدودی در اختیار علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته تا نمونه‌های این استان و شش استان دیگر را آزمایش کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کرونا ویروس همچنان در کشور پیش می‌رود و گستره شیوع آن از قم به استان‌های دیگر کشور نیز کشیده شده است.

همراه با این موج شیوع، اخبار صد و نقیض و البته ظهور سودجویان در حاشیه اخبار این بیماری با شدت چند برابری امنیت روانی جامعه را مورد تهدید قرار داده است.

انتشار فایل‌های صوتی منتسب به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و ادعاهای مختلف در رابطه با تعداد مبتلایان به کرونا از مبادی غیررسمی نیز این امنیت را بیش از پیش به خطر انداخته است. آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان برای پاسخ به ابهامات موجود در رابطه با کرونا در استان اصفهان با خبرنگار ایمنا گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید...

از ابتدا تاکنون ابتلاء چند نفر به کرونا تأیید شده است؟

باید بدانیم که هر بیماری که مشکل حاد تنفسی داشته باشد، مشکوک به ابتلاء کرونا حساب می‌شود بنابراین هر روز موارد مشکوکی داریم که از این افراد نمونه‌گیری شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

از بین نمونه‌هایی که فرستاده شده، تعداد بالایی تأیید ابتلاء آن‌ها رد شده است؛ آمار بیماران مشکوک نیز دقیق نیست چون مرتب این تعداد کم یا زیاد شده و تعدادی که ترخیص می‌شوند این آمار را تغییر می‌دهد.

تا روز گذشته (سه‌شنبه) تعداد ۲۰۰ نفر مشکوک به ابتلاء به کرونا در استان وجود داشتند، اما به دلیل آنکه ممکن است تعدادی از آن‌ها مبتلا به آنفلوآنزا نوع A یا سرماخوردگی فصلی باشند، ابتلاء تنها دو نفر در استان اصفهان تأیید شده است.

چه تعداد از بیمارستان‌های اصفهان درگیر کرونا هستند؟

تقریباً تمام بیمارستان‌های استان آماده و درگیر مقابله با کرونا هستند، از این میان تعدادی از بیمارستان‌ها با صددرصد از ظرفیت خود با این موضوع درگیر شده و برخی نیز متناسب با پوشش بیمارانی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند ظرفیت مورد نیاز را اختصاص داده‌اند. البته اگر مراجعان جدیدی در بیمارستان‌ها شاهد بودیم، امکان تغییر این ظرفیت وجود دارد.

در استان تمهیداتی برای اختصاص امکانات و ظرفیت‌های بیمارستانی بیشتر اندیشیده شده است؟

در کشور نه امکاناتی بیش از این مورد نیاز است و نه فعلاً شرایط به صورت شدیدی وجود دارد، ما مانند چین در مرحله بحران نیستیم بنابراین نیاز نیست تمام الگوهای این کشور استفاده شده و به‌طور مثال از بیمارستان‌های صحرایی و امکانات نظامی به‌کار گرفته شود.

در خصوص کادر آموزش چه اقداماتی انجام شده است؟

آموزش کادر درمان به‌طور آنلاین و مجازی در خصوص شناخت بیماری و مدیریت بیماران برنامه‌ریزی شد. این افراد حداقل‌هایی که برای حفاظت فردی یا حفاظت‌های متناسب با بیمار است را نیز فرا گرفته‌اند.

حفاظت‌ها متناسب با افراد ایزوله و یا افراد مشکوک متفاوت بوده و متناسب با این موضوع تجهیزاتی برای کادر درمان آماده شده است؛ ماسک، دستکش، محافظ‌های صورت و چشم به فراخور تماس با افراد مبتلا یا مشکوک باید مورد استفاده کادر قرار گیرد که برای تأمین کامل این تجهیزات با مشکل روبه‌رو هستیم.

روز گذشته فایل‌های صوتی منسوب به رئیس بیمارستان الزهرا و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شبکه‌های مجازی منتشر شد که تکذیب شدند، موضع دانشگاه در این خصوص چیست؟

شایعاتی که در قالب این فایل‌های صوتی منتشر می‌شود گاهی توسط برخی از افراد است که کارشناس هستند و تمایل دارند توصیه‌های بهداشتی کنند.

اما برخی دیگر ادعاهایی از سوی مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی می‌کنند که به هیچ وجه واقعیت ندارد چون همه مسئولان دانشگاه اگر قصد مصاحبه داشته باشند، با رسانه‌های رسمی در ارتباط هستند و نیازی برای اطلاع‌رسانی به‌صورت فایل‌های صوتی در شبکه‌های اجتماعی نخواهند داشت.

مردم توجهی به این فایل‌ها نکرده و برمبنای آن قضاوت نکنند و بدانند آمار واقعی از طریق دانشگاه و وزارت‌خانه اعلام می‌شود. امنیت روانی جامعه با انتشار این فایل‌ها به خطر می‌افتد بنابراین لازم است مردم به‌خاطر سلامت روانی جامعه از انتشار چنین مواردی خودداری کنند.

ستاد مقابله با کرونا در استان تشکیل شده، این ستاد چه حوزه‌هایی را پوشش می‌دهد؟

ستاد واکنش سریع کرونا براساس برنامه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تشکیل شده که کارگروه‌های مختلفی دارد.

کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی، درمان، پیشگیری و پشتیبانی هر کدام مسئولان خود را دارند که در سطح استان با اعضای در ارتباط هستند و جلساتشان را به‌طور مداوم هرشب در دانشگاه تشکیل می‌دهند. تصمیم‌گیری‌های روزانه و هفتگی دانشگاه نیز براساس گزارش‌هایی که ارسال شده در این ستاد انجام می‌شود.

در رابطه با صنوف مختلف و آموزش این افراد چه اقداماتی انجام شده است؟ برخی از آن‌ها مانند پایانه‌های مسافربری از لزوم اقدامات بهداشتی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

دستورالعمل‌ها برای ضدعفونی کردن و محافطت‌های فردی و چگونگی مواجهه با کرونا به پایانه‌ها و اصناف ابلاغ شده و انتطار می‌رود براساس همان دستورالعمل‌ها نکات را رعایت کنند.

روابط عمومی دانشگاه به همراه معاونت بهداشتی دانشگاه محتواهای آموزشی را متناسب با هر گروه آماده و در آن توصیه‌هایی که لازم است در این شرایط انجام شود را مطرح کرده است. اگر گروه یا صنفی این محتواها به دستشان نرسیده می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند تا دستورالعمل‌ها برایشان ارسال شود.

نمونه‌های اصفهان در خود استان آزمایش شده یا هنوز به تهران ارسال می‌شود؟

تا پیش از این کلیه نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شد اما اکنون با هماهنگی‌های انجام شده، افرادی برای آموزش به تهران رفتند و پس از آن کیت‌های محدودی در اختیار علوم پزشکی اصفهان قرار گرفت.

از آنجایی که علاوه بر اصفهان، شش استان همجوار نیز نمونه‌های خود را برای اصفهان ارسال می‌کنند، تعدادی که در اختیار ما گذاشته شده قطعاً کفاف نمونه‌های بیش از دو یا سه روز را نمی‌دهد.

البته قرار نیست هرکس احساس کند بیمار است نمونه‌گیری انجام شود؛ اگر هنگام تشخیص طبق پروتکل‌های بیمارستانی موردی را قطعی دانستیم، نمونه‌گیری انجام و برای آزمایشگاه مرکزی ارسال می‌شود و جواب ازمایشگاه نبز به خود کادر بیمارستانی تحویل داده می‌شود.

قرار بود این کیت‌های آزمایشگاهی در اصفهان تولید شوند، این امر دنبال شده است؟

توانایی تولید کیت یا پرامرهای تشخیصی بحث‌های تخصصی است که درحال تلاش هستیم تحقق پیدا کند چون با توجه به اینکه محدودیت‌های مالی داریم لازم است راهکاری اندیشیده شود. با رفع مشکل مالی یا باید منابع خرید این کیت‌ها تأمین شود یا به کمک متخصصین خود دست به تولید بزنیم.

در برخی خبرها آمده بود که بعضی افراد سودجو به خانه‌ها مراجعه کرده و ادعای همراه داشتن پک‌های آموزشی و بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی را دارند اما اقدام به سرقت از منازل می‌کنند، چنین مواردی به دانشگاه گزارش شده است؟

تاکنون مورد تأیید شده‌ای از این مورد گزارش نشده است و من نیز خبرهای آن را شنیده‌ام اما چیزی که مشخص است هیچ دستورالعملی برای ارائه ماسک و لوازم حفاظتی درب منازل از سوی دانشگاه علوم پزشکی وجود ندارد.

تنها در شهر قم این موضوع مطرح شده که در آن شهر نیز افرادی که به منازل مراجعه می‌کنند مشخص بوده و با اطلاع قبلی این کار را انجام می‌دهند. با این وجود اگر مردم چنین مواردی را مشاهده کردند حتماً به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

کد خبر 412419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.