تدابیر طب سنتی برای پیشگیری از بیماری کرونا

تدابیر طب سنتی برای افراد در معرض خطر که هنوز به بیماری کرونا مبتلا نشده و درصد بالای افراد جامعه را تشکیل می‌هند، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رعایت دستورات مهم غذایی مانند اینکه تا گرسنه نشده‌اید، غذا نخورید، در صورت احساس گرسنگی، غذای خود را سریع مصرف کنید، مدت زمان گرسنگی را طولانی نکنید تا منجر به ضعف قوای بدن شود، قبل از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشید و از پرخوری و خوردن تنقلات بین وعده‌های غذایی پرهیز کنید، از تدابیر طب سنتی است که برای پیشگیری از بیماری‌ها باید رعایت شود. در خصوص توصیه‌های غذایی و تدابیر طب سنتی برای پیشگیری از آلوده شدن به کرونا ویروس، با روشنک قدس، متخصص طب ایرانی و استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیا گرم نگه داشتن بدن در پیشگیری از ابتلا به کویید ۱۹ مؤثر است؟

با توجه به اینکه این ویروس در محیط سرد، مرطوب و تاریک بهتر رشد می‌کند، توصیه می‌شود حتماً بدن خود را گرم نگه دارید، پوشش کافی داشته باشید، دور کمر و شکم را گرم نگه دارید. کمربندهای طبی به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی و احتمال ایجاد ضعف در عضلات پاراورتبرال (کنار ستون فقرات) در طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

درباره مصرف آب و مواد غذایی باید چه توصیه‌ای دارید؟

افراد باید از خوردن آب سرد به ویژه صبح ناشتا، مصرف غذاهای متضاد مثل مصرف همزمان لبنیات و ترشی، ماهی و لبینات یا ماهی با ترشی، مصرف غذاهای غلیظ و سردی‌زا از جمله حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، بادمجان، کلم، گوشت‌های غلیظ نظیر گوشت گوساله و گاو پرهیز کنند. همچنین مصرف کلیه غذاهای کنسروی، فست فودها، انواع سس و تنقلاتی نظیر چیپس، پفک و … باید بیش از هر زمان دیگری خودداری شود. در شرایط فعلی خوردن عدس اگر پوست عدس را کنده و با سرکه بپزند، مقوی معده بوده و در ایام بیماری‌های واگیردار، بهترین غذا محسوب می‌شود.

آیا طب سنتی ورزش کردن را برای مقابله با کرونا ویروس جدید توصیه می‌کند؟

توصیه می‌شود افراد از انجام فعالیت‌های ورزشی به ویژه در باشگاه‌ها که محل تراکم و تردد است، پرهیز کنند، چرا که ورزش سبب افزایش تعداد تنفس‌ها و افزایش احتمال استفاده از دهان برای تنفس خواهد شد و افزایش تعداد تنفس، شانس ورود ویروس از مجرای بینی را افزایش می‌دهد. همچنین در صورت تنفس دهانی، به دلیل حذف مخاط بینی که خودش تا حد زیادی قابلیت تعدیل هوای ورودی را دارد، شانس ابتلا به ویروس، چندین برابر افزایش خواهد یافت. موضوع قابل توجه اینکه نرمش ملایم روزانه در هوای سالم و یا در منزل به تقویت بنیه فردی و چرخش مناسب انرژی در بدن و ارتقای سیستم ایمنی کمک خواهد کرد؛ البته حد ورزش مناسب در طب ایرانی به گونه‌ای است که کمی گونه‌ها برافروخته شده، تنفس و ضربان قلب افزایش یابد و کمی تعریق ایجاد شود، اما خستگی ایجاد نشود.

آیا مصرف غذاهای دارای رطوبت توصیه می‌شود؟

افراد باید به منظور پیشگیری از کرونا از مصرف غذاهایی مانند کاهو، لبنیات، ماهی و … که سبب افزایش غیرضروری رطوبت در بدن می‌شود، خودداری کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا ویروس جدید چه باید کرد؟

استفاده از یک عدد قرص روی و یک عدد قرص ویتامین C، برای تقویت سیستم ایمنی لازم است. جایگزین‌های طبیعی برای این مورد شامل استفاده از آب لیموی تازه یا فرآورده‌های حاوی گل نسترن است که ویتامین سی بالایی دارد. موضوع قابل توجه اینکه ویتامین سی به شدت به حرارت حساس است و در صورت جوشاندن یا همراه کردن با آب داغ، میزان ویتامین سی در فرآورده به شدت کاهش می‌یابد.

کدام عرقیات برای پیشگیری از کرونا مفید است؟

توصیه می‌شود، روزانه شربت ترکیبی از عرق نسترن، گلاب و بیدمشک همراه با آب و یک قاشق غذاخوری سکنجبین ساده و یک قاشق مرباخوری تخم ریحان استفاده شود؛ اثرات آنتی ویرال تخم ریحان در مطالعات اثبات شده است. در موارد تماس با فرد مبتلا یا قرار داشتن در محیط‌های پر ازدحام بر حسب مزاج کلی یا مزاج معده افراد می‌توان روزانه از یک تا سه نوبت حداکثر تا یک هفته، یک قاشق چایخوری ترکیبی مساوی از پودر زنجبیل، دارچین و زنیان را در آب داغ و کمی نبات حل کرده و بعد از غذا میل کنید. این درمان بر حسب نوع مزاج فرد، قابل ادامه و تکرار است.

آیا استفاده کردن از دودهای گیاهی در ضدعفونی کردن محیط مؤثر است؟

بعضی از گیاهان اثرات آنتی‌باکتریال و ضدقارچی اثبات شده دارد. همچنین با حذف هر نوع پاتوژنی از محیط می‌توان به افزایش شانس سلامتی خود کمک کرد. استفاده از عود اسطوخودوس، دارچین و صندل به اندازه توصیه می‌شود. دود کردن میزان کمی عنبر نسا در محیط می‌تواند طیف وسیعی از باکتری‌ها را از محیط حذف کند، اما مصرف بیش از حد از آن به دلیل خشکی زیاد، توصیه نمی‌شود، اثرات ضد ویروسی و آنتی باکتریال اسفند در محیط آزمایشگاه اثبات شده است؛ بنابراین از دود اسفند نیز می‌توانید برای پاکسازی محل سکونت خود استفاده کنید، اما دود غلیظ آن برای ریه آسیب‌زا خواهد بود. توصیه می‌شود افراد بخور مریم گلی، بابونه و آویشن را روزانه در خانه و محل کار خود داشته باشند.

توصیه طب سنتی برای دوری از ترس و نگرانی در شرایط فعلی چیست؟

توصیه می‌شود افراد از ترکیباتی که مقوی قلب است، استفاده کنند و رایحه‌هایخوش نظیر بوی گل نرگس و گلاب را در محیط زندگی خود استفاده کنند. همچنین بهتر است افراد از ترس، غم و نگرانی به شدت پرهیز کنند و شاد باشند، با این توجیه که بر اساس طب چینی، هر هیجانی متناظر و منتسب به یک عضو است و احتمال آسیب‌پذیر شدن آن عضو را بالا می‌برد.

کد خبر 412371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.