حمله کرونا به مجلس و دولت

چالش‌های احتمالی مجلس آینده با حسن روحانی و آمار مبتلایان به ویروس چینی در میان مردم و مسوولان کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هفتم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهارستان علیه پاستور!» به بررسی چالش‌های احتمالی مجلس آینده با حسن روحانی پرداخت و نوشت: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی قبل از آنکه حتی برگزار شود گمانه‌ها در رابطه با عدم حضور اصلاح‌طلبان و غیبت محسوس این جریان سیاسی در مجلس آینده زده می‌شد. یعنی از همان ابتدای انتخابات و قبل از برگزاری آن بسیاری از کارشناسان و نخبگان فکری بارها گفته بودند که مجلس آینده کامل در اختیار اصولگرایان خواهد بود. امری که حالا کامل به حقیقت پیوست و حالا باید منتظر مجلس کاملاً یکدست اصولگرایی باشیم. در این میان آنچه بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند چالش‌های میان دولت حسن روحانی و مجلس اصولگرای یازدهم خواهد بود به گونه‌ای که حتی خود حسن روحانی پیش از این نیز بر چالشی بودن مجلس و دولت در آینده صحه گذاشته و اعلام کرده بود که قانون اساسی میان آنها حکم خواهد کرد. یعنی خود او نیز می‌داند که اصولگرایان روزهای سختی را برای دولت تدبیر و امیدش در دو سال باقی مانده رقم خواهند زد.
اصولگرایان بعد از آنکه در یک رقابت بودن حضور رقیب مجلس را به دست گرفتند و تمامی نامزدهای خود را راهی بهارستان کردند حالا تازه کارشان شروع شده است. چرا که باید از این پس برای راهبرد نظرات و اندیشه‌های خود برای حل مشکلات جامعه به تعامل و تساهل با دولت دوازدهم بپردازند که با شناخت و مواضعی که تا به حال نسبت به دولت حسن روحانی داشته‌اند بعید به نظر می‌رسد تساهلی در کار باشد و نشان از وجود چالش و اختلاف‌نظرهایی پیش روی نمایندگان مجلس با قوه مجریه دارد. راه یافتگان به مجلس یازدهم در سال‌های اخیر، اصلی‌ترین محور کنش سیاسی خود را مخالفت با سیاست‌های دولتی قرار داده‌اند که گاه به تعارض در اصول نگرش به مبانی سیاست‌ورزی و تصمیم‌سازی در همه امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انجامیده است، بنابراین جدال بین دولت و مجلس یازدهم چندان دور از ذهن نیست.

البته یک موضوع دیگر را نیز نباید نسبت به مجلس آینده فراموش کرد و آن این است که تمامی طیف‌های اصولگرایی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند در بسیاری موارد دارای اتفاق نظر و وحدت نیستند. درواقع آنها فقط واژه اصولگرایی را یدک می‌کشند و مانند زمان انتخابات در بسیاری موارد دچار اختلافات جدی هستند و این چالش‌ها قطعاً در آینده نیز مشاهده خواهد شد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دمکراسی به سبک کرونا» به بررسی آمار مبتلایان به ویروس چینی در میان مردم و مسؤولان پرداخت و نوشت: «نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شد.» این خبری است که ظهر روز یکشنبه دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. اما چندی بعد با ارائه آمار ۵۰ کشته بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا در قم این موضوع در حاشیه قرار گرفت و ناظران و کاربران شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری از احتمال پنهان‌کاری و عدم بیان حقایق از سوی مسؤولان دولتی و غیردولتی سخن گفتند. احمد امیرآبادی فراهانی که بار دیگر و به عنوان منتخب اول مردم قم موفق به اخذ جواز حضور در مجلس یازدهم شده در کارنامه خود، سابقه بارها و بارها انتقاد شدید به مسؤولان دولتی را دارد، یکشنبه بازهم در صحن علنی حاضر و به جمع خبرنگاران آمد و مسؤولان دولتی را به خلاف‌گویی متهم کرد اما دقایقی از پارلمان خارج شد و همزمان کارمندان مجلس اقدام به پاکسازی کرسی او در «بهارستان» کردند. پس از این وقایع معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صراحتاً آمار ارائه شده از سوی نماینده قم را تکذیب کرد. علی نوبخت حقیقی، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر لزوم پرهیز مسؤولان و جریان‌های سیاسی از ارائه آمار غیرواقعی درباره ویروس کورونا و تعداد مبتلایان به آن در سراسر کشور، اظهارات نماینده قم را تکذیب و آن را ناشی از عدم اطلاع صحیح او از ویروس کرونا و شباهت‌هایش با سرماخوردگی و آنفلوآنزا دانست.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله کرونا به مجلس ودولت» به بررسی تست سلامت معاون وزیر بهداشت و نماینده مجلس پرداخت و نوشت: دیروز بعد از آنکه حسن روحانی رئیس جمهوری با خنده در میان جمعی از مقامات درباره رد شدن کرونا، صحبت می‌کرد کمی بعد اعلام شد که معاون وزیر بهداشت به کروناویروس مبتلاست. دقایقی بعد هم محمود صادقی در توییتی اعلام کرد که او هم کرونا مثبت شده است. اما از همه نگران کننده‌تر وضعیت ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت است، چرا که او در روزهای گذشته بارها با مقامات مختلف کشور درباره کرونا از نزدیک جلسه برگزار کرده است.

ایرج حریرچی روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی در فضای مجازی گفت: «از دیروز تب داشتم و تست اولیه من آخر شب مثبت شد و از دیشب خود را در محلی ایزوله کردم. چند دقیقه پیش به من اطلاع دادند که تست نهایی مثبت شده است. درمان را آغاز می‌کنم و حال عمومی من خوب است. کمی کوفتگی و تب داشتم که امیدوارم کم شود.»

این سخنان حریرچی در حالی است که او روز دوشنبه در جلسات متعددی حاضر شده است. حریرچی در کنار علی ربیعی نشست خبری درباره وضعیت سلامت کشور برگزار کرده بود. او در حالی که بارها سرفه می‌کرد بدون ماسک در کنار سخنگوی دولت برای دقایق طولانی ایستاده بود.

همچنین حریرچی عصر روز دوشنبه در جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در وزارت کشور حاضر شده و در تمام طول جلسه در کنار وزیر کشور نشسته است. او همچنین دوشنبه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی در صدا و سیما حاضر شده است. با این حال تاکنون گزارشی از ابتلای دیگر مقامات کشور به کرونا منتشر نشده است.

اما دیروز محمود صادقی نیز در توئیتر خود نوشت: «تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه حیات در این دنیا ندارم: آقای رئیسی، خانواده زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری، به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا در کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.»

این در حالی است که روز دوشنبه همه نمایندگان مجلس تست کرونا دادند و در بدو ورود به خانه ملت کیف حاوی اقلام بهداشتی را دریافت کردند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مناطق فرود وام‌های بانکی» پرداخت و نوشت: گزارش بانک مرکزی، محل فرود تسهیلات بانکی در سه فصل نخست سال جاری را مشخص کرد. بر اساس آمارهای این گزارش، تسهیلات پرداختی بانک‌های کشور تا پایان فصل پاییز بیش از ۳/ ۶۲۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به ۹ ماه نخست سال گذشته با رشد ۹/ ۲۸ درصدی همراه بوده است. مطابق گزارش بانک مرکزی، کل تسهیلات اعطایی به حدود ۷ میلیون و ۲۸۸ هزار نفر داده شده که اگر رقم به شکل سرانه محاسبه شود، میانگین رقم تسهیلات داده شده حدود ۹/ ۸۵ میلیون تومان بوده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که آمار تورم نقطه به نقطه در آذرماه سال جاری ۸/ ۲۸ درصد بوده است؛ در نتیجه رشد واقعی تسهیلات پرداختی (رشد اسمی منهای تورم)، در ۹ ماه نخست سال جاری معادل یک درصد بوده است.

جزئیات این گزارش حاکی از آن است که بخش خدمات با رقم ۱/ ۲۵۱ هزار میلیارد تومان بیش از ۳۴ درصد از کل تسهیلات کشور را به خود اختصاص داده است. در مقابل سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلات بانکی ۴/ ۷ درصد بوده که کمترین سهم را داشته است. علاوه براین، براساس گزارش منتشر شده در ۹ ماه نخست سال جاری ۴/ ۵۴ درصد از کل تسهیلات به هدف سرمایه در گردش داده شده و در مقابل کمترین سهم را هدف تعمیر با سهم ۷/ ۲ درصدی به خود اختصاص داده است.

کد خبر 412353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.