کشف باکتری های عجیب در ایستگاه فضایی بین المللی

دانشمندان گونه عجیبی از باکتری‌ها را در آب‌سردکن ایستگاه بین‌المللی فضایی کشف کردند که موجب نگرانی شدید فضانوردان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کشف باکتری‌های عجیب در آب‌سردکن ایستگاه بین‌المللی فضایی، نخستین جراحی آنوریسم مغزی توسط روبات و معرفی گوشی‌های سری هواوی P40 را در بسته تکنولوژی ایمنا بخوانید.

سیاره مشتری نسبت به تصور ما آب بیشتری دارد

داده‌های حاصل از مأموریت کاوشگر جونو در سیاره مشتری نشان می‌دهد، آب موجود در اتمسفر این سیاره بیشتر از حد انتظار دانشمندان است.بر اساس این داده‌ها ممکن است حدود ۰.۲۵ درصد از مولکول‌های موجود در اتمسفر بالای استوای مشتری را آب تشکیل دهد. اندازه‌گیری‌های جدید جونو بسیار بالاتر از چیزی است که در مأموریت‌های گذشته حاصل شده است. این نتیجه شگفت‌آور موجب شد تا دانشمندان دوباره به نتایج حاصل از مأموریت فضاپیمای گالیله مراجعه کنند.

این فضاپیما در سال ۱۹۹۵ و به طور عمدی به اتمسفر مشتری پرتاب شد. سوخت گالیله درحال تمام‌شدن بود و ناسا نمی‌خواست که فضاپیما به‌طور تصادفی روی ماه‌های مشتری بیفتد و روی نتایج مطالعات آینده تأثیر بگذارد. ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد تطبیق دادن نتایج حاصل از مأموریت گالیله و جونو برای درک بهتر این موضوع که چگونه منظومه شمسی ما گرد هم آمده است، حیاتی است.

از آن‌جایی که مشتری احتمالاً اولین سیاره‌ای بوده که تشکیل شده است، ممکن است بیشتر گازها و گردوغباری را که پس از تشکیل خورشید برجای مانده، در خود جذب کرده باشد؛ بنابراین درک این مسئله که مشتری چقدر آب جذب کرده است، در تشخیص محتمل‌ترین تئوری‌ها درمورد تشکیل این سیاره به دانشمندان کمک می‌کند.

برای مثال درک تولد مشتری به دانشمندان کمک می‌کند تا دریابند چگونه جریان‌های باد در این سیاره حرکت می‌کنند و اجزای سازنده‌ی آنچه عناصری هستند. دانشمندان باید بتوانند یافته‌های مربوط به مشتری را به انواع خاصی از سیارات فراخورشیدی بزرگ تعمیم دهند تا متوجه شوند منظومه‌های خورشیدی دیگر چگونه شکل گرفته‌اند.

نتایج مأموریت فضاپیمای گالیله حتی در دهه ۱۹۹۰ نیز یک معما بود. براساس بیانیه ناسا، این فضاپیما داده‌هایی را ارسال می‌کرد که نشان می‌داد مقدار آب موجود در اتمسفر مشتری ۱۰ برابر کمتر از پیش‌بینی دانشمندان است و عجیب‌تر اینکه هرچه گالیله به اعماق اتمسفر مشتری بیشتر نفوذ می‌کرد، مقدار آب بیشتر می‌شد، دانشمندان انتظار داشتند هنگام توقف انتقال داده‌ها در عمق تقریباً ۱۲۰ کیلومتری اتمسفر مشتری، ترکیب اتمسفر یکنواخت و تغییرناپذیر باشد.

هم‌زمان با مأموریت گالیله یک تلسکوپ مادون قرمز زمینی نیز قادر به اندازه‌گیری غلظت آب در مشتری بود و نشان می‌داد گالیله به‌طور تصادفی به یک نقطه خشک برخورد کرده است؛ به این معنا که آب در اعماق اتمسفر مشتری کاملاً مخلوط نشده است. دانشمندان اکنون در انتظار مقایسه اندازه‌گیری‌های استوایی جونو با مشاهدات شمال سیاره هستند. مدار ۵۳ روزه جونو به‌تدریج در حال حرکت به سمت شمال است تا با هر پرواز نزدیک خود، این نیمکره را بیشتر بررسی کند.

کشف باکتری‌های عجیب در آب‌سردکن ایستگاه بین‌المللی فضایی

دانشمندان گونه عجیبی از باکتری‌ها را در آبسردکن ایستگاه بین‌المللی فضایی کشف کردند که موجب نگرانی شدید فضانوردان شد و محققان با بررسی آن دریافتند که چندان خطرناک نیستند. باکتری‌ها عموماً باعث ترس در قلب ما می‌شوند، چرا که می‌توانند کشنده باشند و باعث عفونت‌های ویرانگر شوند. این فکرها چیزهایی است که هنگام کشف یک گونه عجیب از باکتری‌ها در دستگاه آب‌سردکن ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) از ذهن فضانوردان گذشت.

در واقع فضای کوچک ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌تواند محلی خطرناک برای نگه داشتن باکتری‌ها باشد. خوشبختانه تحقیقات بیشتر روی باکتری‌های جدید که در مجله PLOS ONE منتشر شده است، ثابت کرد این باکتری‌ها خطرناک‌تر از همسانان خود در زمین نیستند. این دو نوع باکتری معروف به "بورخولدریا کاپاسیا" و "بورخولدریا کانتامینانس" ممکن است باعث عفونت‌های ریوی دوره‌ای شوند، اما منجر به چیزی فراتر از آن نخواهند شد.

نابودی این باکتری‌ها با استفاده از روش‌های معمول استریلیزه کردن بسیار دشوار است و به رغم شستشوی دوره‌ای با محلول پاکسازی ید، در منبع تأمین آب ایستگاه فضایی بین‌المللی زند می‌مانند. محققان ژنوم باکتری‌ها را مرتب کرده و دریافتند که هنگام خروج آب از کره زمین، از باکتری‌هایی که روی زمین وجود دارند، نشات گرفته و در صورت ایجاد عفونت، می‌توان آن‌ها را به راحتی با آنتی بیوتیک‌ها درمان کرد.

محققان معتقد هستند که به طور کلی جمعیت باکتری‌های موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی مسری‌تر و خطرناک‌تر از گونه‌های موجود روی زمین نیست و با آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده در کره زمین قابل درمان است. اگرچه از این موضوع خوشحال هستیم که هیچ باکتری جهش یافته‌ای در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال گردش به دور زمین نیست، اما فکر وجود باکتری در منبع تأمین آب ایستگاه فضایی بین‌المللی هنوز لرزه بر اندام فضانوردان می‌اندازد.

نخستین جراحی آنوریسم مغزی توسط روبات

پزشکان کانادایی برای نخستین بار با کمک یک روبات موفق به انجام جراحی عروقی مغز برای درمان بیماری "آنوریسم مغزی" شدند. محققان کانادایی به اولین روش روباتیک جراحی عروقی مغز دست یافته‌اند؛ این ربات که به طور ویژه برای انجام جراحی‌های عصبی و عروقی طراحی شده، مجهز به تجهیزاتی مانند میکروکاتترها، سیم‌های راهنما و سایر دستگاه‌های مورد استفاده برای جراحی‌های عروقی مغز است.

"ویتور مندز پریرا"، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان تورنتوی غربی و استاد تصویربرداری پزشکی و جراحی در دانشگاه تورنتو در کانادا گفت: این تجربه اولین قدم برای انجام جراحی‌های عصبی عروقی مغز از راه دور بوده وتوانایی انجام جراحی رباتیک "آنوریسم مغزی"، یک قدم بزرگ در مداخله عصبی عروقی است.

آنوریسم مغزی یک بیرون زدگی به صورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است و در حقیقت آنوریسم عروق مغزی ناشی از یک ضعف در جدار شریان‌های مغزی است که به تدریج به علت بالا بودن فشار در داخل عروق سبب برجستگی و ایجاد حباب می‌شود و چون جدار آن‌ها ضعیف‌تر از جدار طبیعی شریان‌ها بوده، ممکن است پاره شود و سبب خونریزی مغزی شود.

خونریزی می‌تواند در فضای ساب آراکنویید که خون همراه با CSF (مایع مغزی نخاعی) است و یا در داخل خود نسج مغز ایجاد شود که به آن خونریزی داخل مغزی می‌گویند. جراحان در مجموع ۶ جراحی "آنوریسم مغزی" موفق را با کمک روبات انجام دادند که حتی شامل استقرار دستگاه‌های مختلفی از قبیل استنت‌های انتقال دهنده جریان نیز بود.

انتظار می‌رود سیستم‌های روباتیک در آینده بتوانند از راه دور کنترل شود. به عنوان مثال پزشک در بیمارستان باشد و جراحی را روی صدها یا حتی هزاران کیلومتر دورتر روی بیمار انجام دهد. توانایی ارائه مراقبت سریع از طریق روبات و از راه دور برای اقدامات حساس به زمان مانند سکته مغزی می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود بیماران داشته باشد و به پزشکان این امکان را بدهد که بدون توجه به جغرافیا، مراقبت‌های ویژه را برای بیماران انجام دهند.

گوشی‌های سری هواوی P40 هفتم فروردین معرفی می‌شود

شرکت هواوی به‌صورت رسمی اعلام کرده است که قصد دارد گوشی‌های خانواده P40 را طی برگزاری مراسمی اختصاصی در روز هفت فروردین ۱۳۹۹ رونمایی کند. سری P40، گوشی‌های موردانتظار هواوی به‌شمار می‌آیند که مدت‌ها است شاهد انتشار شایعات مربوط به آن‌ها هستیم. اگرچه از قبل می‌دانستیم که چینی‌ها قصد دارند این گوشی‌ها را در ماه مارس پیش‌رو معرفی کنند، اما از تاریخ معرفی دقیق آن‌ها اطلاع نداشتیم و حال پس از مدت‌ها انتظار سرانجام جزئیاتی دقیق‌تر در این زمینه منتشر شده است.

هواوی در یک کنفرانس اختصاصی از مدل جدید گوشی تاشدنی خود یعنی هواوی میت ایکس اس پرده‌برداری کرد. ریچارد یو در طول برگزاری این مراسم روی صحنه حاضر شد و به صورت رسمی اعلام کرد که سری پی ۴۰ قرار است در روز ۲۶ مارس ۲۰۲۰ (مصادف با ۷ فروردین ۱۳۹۹) در شهر پاریس فرانسه معرفی شوند. تاکنون شایعات و گزارش‌های زیادی درمورد مشخصات فنی و ویژگی‌های پرچم‌دار بعدی هواوی شنیده‌ایم.

براساس ادعای بعضی از رسانه‌ها هواوی در صدد رونمایی سه مدل مختلف از گوشی‌های سری پی ۴۰ است؛ ظاهراً قدرتمندترین مدل این خانواده، هواوی پی ۴۰ پریمیوم ادیشن نام دارد و در پنل پشتی از پنج دوربین مجزا استفاده می‌کند. همچنین در این گوشی هوشمند شاهد دوربینی پریسکوپی خواهیم بود که بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری اپتیکال (بدون افت کیفیت) را فراهم می‌کند.

گوشی پی ۴۰ پرو نیز در کنار مدل پریمیوم دارای دوربینی قدرتمند خواهد بود. هواوی در این گوشی از لنز ۱۲۵ میلی‌متری تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی پنج برابری اپتیکال استفاده کرده است. همچنین در این گوشی، حسگری ۵۲ مگاپیکسلی در نقش دوربین اصلی ظاهر می‌شود. حسگر دوم وضوحی معادل ۴۰ مگاپیکسل دارد و دوربین تله‌فوتو به حسگری هشت مگاپیکسلی مجهز شده است.

از طرفی دیگر در مدل معمولی این خانواده یعنی گوشی پی ۴۰، بزرگنمایی سه برابری اپتیکال به‌لطف دوربین پریسکوپی ارائه خواهد شد. سه دوربین دیگر مشخصاتی همچون دوربین‌های مدل پرو خواهند داشت. هر سه گوشی خانواده هواوی P40 قرار است از وای‌فای۶ پشتیبانی کنند؛ موضوعی که نشان می‌دهد در این گوشی‌ها امکان دسترسی به اینترنت با سرعت حداکثر ۱٬۲۰۰ مگابیت‌برثانیه فراهم خواهد شد.

افزون بر موارد یادشده، گوشی‌های سری پی ۴۰ از هر دو نوع شبکه 5G یعنی شبکه 5G مبتنی بر امواج میلی‌متری و شبکه‌ 5G مبتنی‌بر امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد. بیش از یک ماه تا برگزاری مراسم ویژه هواوی فاصله داریم‌ و بدون شک با مرور زمان، هرچه به هفتم فروردین سال آینده نزدیک‌تر شویم، اطلاعات بیشتری در رابطه با گوشی‌های هواوی منتشر خواهند شد.

کد خبر 412346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.