در دیدار میراث‌داران شهر با شهردار اصفهان چه گذشت؟

با توجه به تراکم بافت تاریخی و فرسوده در منطقه سه، شهرداری با همراهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مرمت‌گران در راستای مرمت، احیا و جذب هر چه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی اقدامات زیادی انجام داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین نشست صمیمانه مدیران شهر با مالکان، سرمایه‌گذاران و مرمت‌گران با عنوان «میراث داران شهر» در خانه تاریخی مشیرالملک اصفهان برگزار شد تا ضمن بیان نظرات و پیشنهادات آنها، تکریم و پاسداشت این گنجینه‌های ارزشمند شهر نیز انجام شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از این دیدار همراه با نکات و مسائل بیان شده از سوی میراث‌داران شهر است:

پروژه محور تاریخی اصفهان اجرایی شود

«پهلوان‌زاده» عضو هیئت علمی دانشگاه خوراسگان خواستار از سرگیری پروژه محور تاریخی اصفهان شد و گفت:

شهر اصفهان ظرفیت‌های زیادی دارد که باید به نحو شایسته مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

پروژه محور تاریخی اصفهان سال ۹۰ به خوبی اجرا و در راستای آن ۳۹۹ بنای تاریخی برای ثبت جهانی آماده شد، اما متأسفانه پرونده آن با مشکلاتی رو به رو شد که امروز می‌خواهیم یک بار دیگر این پرونده به جریان افتد زیرا در صورت تحقق آن اصفهان بلندترین محور طبیعی، تاریخی و فرهنگی جهان خواهد شد.

در جنوب محور تاریخی میدان نقش‌جهان طرحی مصوب سال ۸۶ است که چندین مرتبه در سال‌های مختلف تغییر کرد، آخرین طرح آن مربوط به سال ۹۲ بود، اما علی‌رغم وجود خانه‌های تاریخی بسیار زیبا در این نقطه از شهر، طرح مسکوت مانده که یکی از معضلات آن باغ زره‌سازان است؛ باغ زره سازان در تملک شهرداری و اوقاف است و کار را برای ورود سرمایه گذاران سخت کرده است.

اگر در جنوب میدان نقش‌جهان پایگاه مشترکی بین میراث فرهنگی و شهرداری وجود داشته باشد که خانه‌های تاریخی را شناسایی، مشکلات حقوقی آنها را برطرف و آماده واگذاری کند، گام خوبی برداشته شده است.

تسهیلات برای مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی افزایش یابد تا رغبت برای این اقدام در مالکان یا سرمایه گذاران به وجود آید.

استفاده از کارشناسان خبره برای مرمت خانه‌های تاریخی

«محمدرضا قانعی»، معمار و مرمت‌گر با بیان اینکه باید کارشناسان خبره برای مرمت خانه‌های تاریخی وجود داشته باشد، گفت:

تأکید بر داشتن پارکینگ برای خانه‌های تاریخی تصمیم درستی نیست و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

بخشی از عوارض مربوط به خانه‌های تاریخی حذف شده، اما همچنان نیاز است که از این خانه‌ها برای جلب سرمایه‌گذار حمایت شود.

ظرفیت‌های شهری برای مجموعه‌های گردشگری

«مهیار امینی»، مدیر بهره‌برداری هتل میراث‌داران با تاکید بر استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های شهر ادامه داد:

سرمایه گذاران با توجه به مشکلات زیاد همواره می‌کوشند تا مجموعه‌های تاریخی را احیا کنند، البته تمام کسانی که وارد این عرصه می‌شوند به دنبال سودآوری کلان نیستند.

انتظار می‌رود از ظرفیت‌های شهری برای مجموعه‌های گردشگری استفاده شود زیرا منابع محدودی دارند.

باید شرایط مطلوب برای سرمایه‌گذاران فراهم شده تا از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری به نحو احسن استفاده شود.

۲۰۰ نوع هنر معماری سنتی ایرانی اسلامی به نمایش گذاشته شود

«جلیل‌فر» از عکاسان و هنرمندان شهر با درخواستی از شهردار اصفهان درخواست کرد:

در حال حاضر نمی‌توان تمام دستاوردهای هنری شهر را برای گردشگران به نمایش گذاشت، از این رو می‌خواهیم محلی برای نمایش دادن ۲۰۰ نوع هنر معماری سنتی ایرانی اسلامی به گردشگران در اختیار داشته باشیم چرا که این اقدام به معنای بازاریابی و جهان شمولی است.

اگر کارآفرینی نکنیم نظام به خطر می‌افتد، بنابراین باید ارزش هنر و فعالیت‌ها را به رخ کشید، مدیران باید ارزش هنر مرمت‌گران و معماران را بیشتر بدانند.

توجه ویژه به محورهای تاریخی شهر

اعلایی «بنیان‌گذار دهکده تفریحی زاینده رود» خواستار توجه ویژه به محورهای تاریخی شهر شد و گفت:

صنعت گردشگری یک صنعت پاک است که باید موردتوجه قرار گیرد و به محورهای تاریخی شهر نیز به نحو مطلوب رسیدگی شود.

کوچه هارونیه به عنوان یک محور در محدوده بازار قدیم اصفهان خانه‌های تاریخی زیادی دارد و باید موردتوجه قرار گیرد و مدیریت شهری اصفهان نگاه ویژه‌ای به این کوچه داشته باشد.

اهداف مدیریت شهری اصفهان برای حمایت از این نوع زیرساخت‌ها روشن و شفاف نیست و مشخص نیست چه تسهیلاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

سه مورد از تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران جهت احیا و مرمت خانه‌های تاریخی شامل ایجاد تسهیلات برای بهره‌مندی از امکانات آب و برق، احداث پارکینگ عمومی در محدوده‌های پیرامونی خانه‌های تاریخی و صدور مجوز لازم برای مرمت و بازسازی این خانه‌ها با شرایط آسان از جمله این تسهیلات به شمار می‌رود.

شهرداری باید با اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری در حوالی خانه‌های تاریخی نسبت به زیباسازی، پاک‌سازی و بهسازی محیط اقدام کند.

فرایند صدور مجوز برای مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی تسهیل شود.

اجرای ۳۰۰ پروژه مرمتی در محورهای تاریخی شهر

«محمد فیض» مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در جمع میراث‌داران شهر، اقدامات انجام شده شهرداری برای مرمت و نوسازی محورهای تاریخی شهر را اینگونه تشریح کرد:

در چند سال اخیر اقدامات مرمتی در محورهای تاریخی شهر اجرایی و۳۰۰ پروژه توسط شهرداری انجام شده است.

امسال ۳۰ میلیارد تومان به مرمت محورهای تاریخی شهر تخصیص یافته و عملیاتی شده است؛ هر چند انجام این اقدامات وظیفه شهرداری نبوده است.

مرمت خانه‌های تاریخی روغنی، شفیعی، مشیرالملک و حمام خسروآقا از جمله اقدامات انجام شده به شمار می‌رود، مرمت مقبره کمال در حال انجام و محور تاریخی میدان تا میدان از میدان امام علی (ع) تا میدان نقش جهان (کف بازار صفویه) به طول ۹۳۱ متر و مساحت سه هزار و ۹۱۳ مترمربع در حال سنگ‌فرش است.

انجام اقدامات ویژه در محور تخت فولاد، مرمت برج‌های کبوتر، تکمیل مرمت کف و جداره بازار آقا، کف فرش محور گردشگری رحیم خان از جمله اقدامات انجام شده است.

بازسازی و مرمت گذرهای تاریخی دردشت و بابا رکن‌الدین در حال انجام است، البته پروژه‌های پژوهشی زیادی انجام شده است.

بودجه ۳۰ میلیارد تومانی سازمان نوسازی و بهسازی در سال آینده به سه برابر یعنی ۹۰ میلیارد تومان افزایش یافته که افزایش بودجه برای فعالیت بیشتر در محورهای تاریخی و گردشگری است.

بازگشایی گلوگاه‌ها برای آسایش مردم

«مهدی ایروانی» مالک خانه تاریخی ایروانی دغدغه‌های خود را اینگونه عنوان کرد:

گذرهای پیرامون خانه ایروانی بسیار پرپیچ، تنگ و باریک است و در این گلوگاه‌ها امکان عبور و مرور خودروهای امدادی نیز وجود ندارد که می‌طلبد شهرداری اصفهان برای بازگشایی گلوگاه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

بافت تاریخی اصفهان نیازمند طراحی برای جراحی

«حسین مقصودی» کاشف تاریخی و سازنده بازار چهارسو مقصود با تاکید بر اینکه بافت تاریخی اصفهان نیازمند طراحی برای جراحی است، تصریح کرد:

بافت تاریخی اصفهان قبل از هرنوع بازسازی نیازمند طراحی برای جراحی برای دسترسی آسان شهروندان به بافت است، اما در اکثر بافت‌ها اقدامات اساسی در این باره انجام نشده است.

خانه‌های ارزشمند از خانه‌های فاقد ارزش باید تفکیک و بازسازی شود تا در جهت گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

توجه به داخل خانه‌های تاریخی را به سرمایه گذاران بسپارید

«حجت‌الاسلام والمسلمین فقیه امامی» مدیر گنجینه میراث اسلامی با قدردانی از خدمات شهرداری اصفهان در بافت‌های تاریخی شهر، گفت:

در اینکه اصفهان نگین محورهای گردشگری و در کشور زبانزد است و مرکز شهر اصفهان حاوی اکثر بناهای تاریخی این جهان شهر است، هیچ شکی وجود ندارد.

نباید دغدغه این باشد که چه کسانی بناها را احیا می‌کنند چرا که مردم خود به خود به دلایل اقتصادی این کار را انجام خواهند داد از این رو مدیران شهری باید به احیا بافت تاریخی بپردازند.

در شهر یزد بافت تاریخی از جنس خشت و گل است و چیزی از مظاهر زندگی مدرن مشاهده نمی‌شود، در حالی‌که امروز در محورهای تاریخی همچون محور هارونیه افراد پس از ورود احساس نمی‌کنند وارد عصر صفویه شدند درحالی‌که اصفهان دو دوره طلایی سلجوقی و صفوی داشته و در هر دو دوره نیز پایتخت کشور بوده است.

شهرداری باید توجه به داخل خانه‌های تاریخی را به سرمایه گذاران بسپارد و به بیرون از خانه‌ها و محورهای پیرامون آن توجه کند.

کد خبر 412344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.