مرگبارترین بیماری‌ های تاریخ کدامند؟

ویروس کرونا بیش از آن که جان مردم را بگیرد، امید را از آنان گرفته است، اما تاریخ بشر تاکنون بیماری‌هایی مهلک‌تر از کرونا را به خود دیده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاریخ زندگی بشر از زمان فراعنه تا کنون بیماری‌های واگیر بسیار خطرناکی مانند وبا، طاعون، آنفلوآنزا و آبله را به خود دیده که هر یک تأثیرات قابل توجه و متفاوتی بر تمدن‌ها گذاشته و سیر تحول تاریخ را دگرگون کرده است. در ادامه به بررسی بعضی از مرگبارترین بیماری‌های تاریخ از گذشته تا به امروز می‌پردازیم:

طاعون جاستینی

شیوع طاعون جاستینی از سال‌های ۵۴۱ یا ۵۴۲ پس از میلاد مسیح آغاز شد و تا دو قرن ادامه داشت. این بیماری همه‌گیر جان حداقل ۲۵ میلیون نفر را گرفت که معادل ۱۳ تا ۲۶ درصد جمعیت جهان بود. آمار نشان می‌دهد که این بیماری جمعیت قاره اروپا را در طول یک سال به نصف کاهش داد. بیماری طاعون در زمان اوج خود روزانه جان پنج هزار نفر را گرفت.

طاعون سیاه

شیوع بیماری طاعون سیاه از سال ۱۳۳۴ میلادی آغاز شد و تقریباً جان ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون انسان در اروپا، آفریقا و آسیا را گرفت. به نظر می‌رسید که موش‌ها عامل انتقال ویروس این بیماری بودند. بیماری طاعون همانند بیماری کرونا از استان "هوبی" (Hubei) در چین آغاز شد، سپس به استان‌های دیگر آن و در سال ۱۳۴۶ میلادی به اروپای شرقی منتقل شد. کارشناسان تخمین زدند که ۳۰ تا ۶۰ درصد جمعیت اروپا با بروز طاعون سیاه، جان خود را از دست دادند.

آنفلوآنزای آسیایی

عامل آنفلوآنزای آسیایی یک ویروس پیچیده بود که از ترکیب آنفلوآنزای پرندگان و آنفلوآنزای انسانی در سال ۱۹۵۶ میلادی به وجود آمد. این بیماری در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا شیوع پیدا کرد و جان دو میلیون انسان را گرفت. تقریباً ۷۰ هزار نفر از افراد مبتلا به این بیماری، آمریکایی و بیشتر آن‌ها افراد مسن بودند. با تولید بموقع و سریع واکسن این بیماری و در دسترس قرار گرفتن آنتی‌بیوتیک‌ها، گسترش هرچه بیشتر این نوع ویروس کاهش یافت.

ایدز

ویروس اچ آی وی که عامل بیماری ایدز است از سال ۱۹۷۶ در جمهوری دموکراتیک کنگو آغاز شد. این ویروس به سیستم ایمنی بدن انسان حمله کرده و مانع مقابله آن با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شود. بیماری ایدز هنوز در آفریقا بسیار شایع است و افراد زیادی به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند. سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ را می‌توان دوره اوج ابتلا به "اچ آی وی" دانست. کشف داروهای مخصوص درمان این بیماری، باعث شده که امید به زندگی در مبتلایان به این ویروس افزایش یابد.

سارس

ویروس سارس نوعی از کروناویروس بوده و علائم اولیه آن شبیه آنفلوآنزا است. این بیماری ابتدا در چین شیوع پیدا کرد و سپس به ۲۷ کشور جهان رسید. سارس نوعی بیماری حاد تنفسی بود که با گذشت یک سال، هشت هزار انسان را مبتلا کرد و از این تعداد ۷۷۴ نفر جان خود را از دست دادند. نشانه‌های ابتدایی این بیماری تنگی نفس، سرفه خشک و تب است.

آنفلوآنزای خوکی

شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی از سال ۲۰۰۹ از مکزیک آغاز شد و تا پایان سال ۲۰۱۰ ادامه داشت. بر اساس نتایج تحقیقات در سال ۲۰۱۱، بین ۱۱ تا ۲۱ درصد جمعیت جهان به این ویروس مبتلا شدند و تقریباً ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. علائم ابتدایی این بیماری تب، سرگیجه، خشکی مفصل‌ها و حالت تهوع است و در موارد جدی‌تر به بیهوشی و مرگ منجر می‌شود.

سل

سل یک بیماری باکتریایی مسری است که در سال ۲۰۱۲ جان یک میلیون و ۳۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفت. آمارها نشان داد که یک سوم جمعیت کل جهان به این ویروس مبتلا شدند. کشور آمریکا در زمینه کنترل این بیماری بیشترین موفقیت را کسب کرد. بیماری سل معمولاً به ریه‌ها حمله کرده، اما بر سایر قسمت‌های بدن نیز تاثیر می‌گذارد. علائم ابتلا به بیماری سل شامل سرفه‌های مزمن، تب، تعریق شبانه و کاهش وزن می‌باشد.

کد خبر 412325

برچسب‌ها