یک بام و دوهوای مسئولان در واکنش به کرونا

مسئولان کشور در نهاد ها و ارگان های مختلف، واکنش های ضد و نقیضی به شیوع گسترده کرونا در ایران داشته اند و در این میان اختلاف فاحش آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مبتلایان به ویروس کرونا، موجی از نگرانی را در جامعه ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کرونا" که با عنوان COVID2019 شناخته می‌شود ویروسی است که حدوداً یک ماه پیش در چین شایع شد و پس از دو هفته این ویروس از طریق ارتباط بین المللی با دیگر کشورها به ایران رسید و اکنون بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۲۰۰ نفر در ایران به این ویروس مبتلا شده‌اند و آمار غیررسمی حاکی از فوت ۲۸ نفر در اثر ابتلاء به این ویروس است.

البته آخرین آمار حاکی از بهبود بیش از ۲۴ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در کشور است و بر اساس بیانیه برخی پژوهشگاه‌های زیست شناسی معتبر در دنیا همچون شرکت مهندسی ژنتیک ایالت تگزاس آمریکا، ساخت واکسن محافظت از ابتلاء به این ویروس در دست اقدام بوده و برخی از آزمایش‌های نهایی نیز در این خصوص صورت گرفته؛ در این میان برخی از منابع خبری چینی از مؤثر بودن واکسن ابولا و آنفولانزا برای جلوگیری از ابتلاء به این ویروس خبر داده‌اند و به نظر می‌رسد هنوز چند قدم تا کشف راه حل اساسی برای مقابله با کرونا باقی مانده است.

اظهار نظر دیرهنگام مسئولان دستگاه‌های مختلف در کشور همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول بازه زمانی ورود این ویروس به کشور حاشیه‌های رسانه‌ای و اجتماعی را در پی داشته و مردم نیز با رصد و پیگیری فضای مجازی به اظهارات مسئولان از تکذیب اولیه ورود ویروس به کشور تا اختلاف میان آمار فوت شدگان بر اثر کرونا که از سوی وزارت بهداشت و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، واکنش نشان داده‌اند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از اظهارات مسئولان کشور در هفته گذشته پیرامون ویروس کرونا است که با واکنش تعداد زیادی از فعالان فضای مجازی روبرو شده است:

قوی باش چین؛ قوی باش ایران

چانگ هوا، سفیر چین در ایران در ابتدای هفته با انتشار یک پیام در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: ملت چین و ایران برای مبارزه با ویروس کرونا در کنار یکدیگر می‌جنگند. قوی باش چین! قوی باش ایران!

علیرضا وهاب زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دو روز پیش با انتشار یک پیام در صفحه شخصی توئیتر خود به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص آمار اصلی فوت شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا در کشور واکنش نشان داد و نوشت:

"مرجع تشخیص وزارت بهداشت در مورد مبتلایان به کرونا، نتایج حاصله از آزمایشات و تست توسط کیت کروناست و آمارها را براین اساس اعلام می‌شود.

کاش آقای امیرآبادی هم مشخص کنند که منبع ایشان برای آمار ۵۰ مبتلا و مرجع تشخیص ابتلاء به بیماری چیست؟ فقط علائم بالینی که شبیه انفلوانزاست؟!"

وی همچنین روز گذشته با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود، ابتلای قائم مقام وزیر بهداشت به ویروس کرونا را تأیید کرد:

"تست کرونای دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که در چند روز گذشته در خط مقدم مبارزه با کرونا حضور داشت، مثبت اعلام شد. "

کرونا هیچ مرزی نمی‌شناسد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز گذشته با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود بر اتحاد جهانی برای مبارزه با این ویروس کشنده تاکید و این ویروس را به تروریسم تشبیه کرد:

"همانند دیگر ویروس‌ها از جمله تروریسم، کووید ۱۹ هیچ مرزی نمی‌شناسد و فرقی میان اقوام یا ادیان قائل نیست و ما هم نباید برای مبارزه با آن چنین تفاوتی قائل شویم.

در چارچوب پویش صلح هرمز (امید) ایران درخواست همکاری بیشتر منطقه‌ای از جمله در زمینه یک مرکز مشترک کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را که باید مدت‌ها پیش از این ایجاد می‌شد مطرح می‌کند."

پزشکان در صف اول مبارزه با کرونا قرار دارند

محمود رضا پیروی، دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هم بعداز ظهر روز گذشته در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

" درگیر بحران کرونا هستیم و دراین میدان و صف اول مبارزه پزشکان، پرستاران، مسئولان وهمه پرسنل بهداشت و درمان قرار دارند. ایثارگرانه درحال خدمت و مبارزه هستند و گاه خودنیز درگیر بیماری می‌شوند؛ خسته نباشید و دست مریزاد به همه آنها که برای نجات انسان‌ها و تسکین آلام بشری تلاش می‌کنند. "

تمهیدات وزارت ارتباطات برای تسهیل مبارزه با ویروس کرونا

محمد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در صفحه توئیتر خود از برنامه‌های این وزارتخانه برای مساعدت در روند کنترل ویروس کرونا خبر داد:

" با مدیران تلویزیون‌های اینترنتی فیلیمو، آیو، نماوا و تیوا صحبت کردم. از فردا تا آخر هفته، بخش مخصوص کودکان آن‌ها و در برخی، تمام فیلم‌ها و سریال‌ها رایگان خواهد بود.

خواهش می‌کنم در منزل بمونید و بیرون نروید. مواظب کودکان و خودتون در برابر کرونا⁩ باشید

همه‌باهم⁩ برای ایران "

وی همچنین روز گذشته با انتشار تصویری از پیامک‌های ارسالی وزارت ارتباطات به شهروندان، در یک توییت نوشت:

" ارسال پیامک‌های اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی و نیز هشدار در مورد کرونا به تلفن همراه شهروندان با عنوان وزارت بهداشت از امروز آغاز شد.

محتوای این پیام‌ها از سوی وزارت بهداشت تهیه می‌شود."

آموزش معلمان و دانش آموزان برای مقابله با کرونا در مدارس

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نیز سه روز پیش با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود از اجرای طرح آموزشی مقابله با ویروس کرونا برای معلمان و دانش آموزان خبر داد:

" برای جلوگیری از گسترش کرونا، آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت بهداشت تبعیت می‌کند و هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهد.

به همکارانم تاکید کردم؛ ضمن اطمینان از بهداشت مدارس، مجهز بودن آنها به امکانات لازم بهداشتی و ضدعفونی کننده را رصدکنند.

آموزش معلمان و دانش آموزان در مدارس انجام می‌گیرد."

کرونا، طاعون نیست

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز چندی پیش با در صفحه توئیتر خود مردم را به آرامش دعوت کرد و نوشت:

"در آغاز سال سیل آمد اما مهربانی از زخم خرابی کاست.

کرونای پایان سال را هم می‌توان به مهر و همکاری زمین‌گیر کرد.

کرونا طاعون نیست، مراقبت را جدی بگیریم اما از آن وحشت نکنیم. "

تکذیب استعفای وزیر بهداشت

در این میان برخی از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور با انتشار تصاویری از استعفانامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدعی شدند که سعید نمکی از مدیریت این وزارتخانه استعفا داده است اما علیرضا مؤذی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور این استعفا نامه را تکذیب کرد:

"خبر جعلی استعفای وزیر بهداشت بارها تکذیب شد اما میل بیمارگونه به تولید فیک نیوزها پابرجاست. کرونا تهدیدی برای همه‌ی شهروندان است و با نشر اخبار جعلی، صرفاً مردم، آسیب‌پذیرتر می‌شوند. این دیگر مسأله‌ای محدود به دولت نیست، از جنگ روانی با شهروندان معمولی دست بردارید. "

قابل ذکر است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که آخرین روزهای خدمت خود در خانه ملت را پشت سر می‌گذارند نیز در هفته گذشته واکنش‌های مختلفی به شیوع ویروس کرونا در کشور داشته‌اند و برخی از آنها نیز با ارائه آمار غیر رسمی، از وزارت بهداشت و دیگر نهادهای ذی‌ربط برای گزارش حقیقت به مردم، درخواست کرده‌اند.

اختلاف فاحش آمار نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت

ناهید تاج الدین نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز ظهر روز گذشته با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود نوشت:

"اگر می‌خواهیم ویروس کرونا با مشارکت مردم دفع شود باید با مردم شفاف باشیم، با پرده پوشی اضطراب اجتماعی در مورد کرونا بیشتر می‌شود، چرا آمار نمایندگان با آمار وزارت بهداشت اختلاف فاحش دارد؟ "

چرا بعد از ظهور کرونا سفر از چین به ایران بلافاصله ممنوع نشد؟

مصطفی تاجزاده نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم دو روز پیش از متوقف نشدن بدون فوت وقت پروازهای چینی به ایران گلایه کرد و در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

"چرا بعد از ظهور کرونا سفر از چین به ایران بلافاصله ممنوع نشد؟

چرا بعد از ورود کرونا به قم بلافاصله شهر

قرنطینه و اماکن مذهبی و عمومی و مدارس آن تعطیل نشد؟

چرا اطلاعات رسمی درباره‌ی تاریخ ورود، تعداد دقیق کشته‌ها و نیز مبتلایان به کرونا با روایت میدانی پزشکان اینقدر متفاوت است؟ "

اولویت، نجات جان هموطنان است

پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور واکنش نشان داد و روز گذشته با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود نوشت:

" درود به همه کادر پزشکی و کارکنان بیمارستان‌ها که با علم به مخاطره افتادن جانشان، دلسوزانه در صف مقدم نجات هموطنان هستند.

در این شرایط سخت، باید علاوه بر حفظ آرامش و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، قرنطینه فردی و عمومی در دستور کار قرار گیرد.

اولویت، نجات جان هموطنان است. "

ابتلای محمود صادقی به کرونا

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود به اختلاف نظر میان مراجع ارائه آمار در خصوص ویروس کرونا در کشور اشاره کرده و نوشت:

"چه ۵۰ نفر چه ۱۲ نفر؛

بالا و پایین بودن عدد چیزی از عمق فاجعه کم نمی‌کند؛

مسئولان وزارت بهداشت به جای اهتمام به تکذیب و انکار آمار و ارقام،

بر وظیفه‌ی اصلی خود، یعنی اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با انتشار ویروس مرگبار کرونا تمرکز کنند. "

وی همچنین در یک توییت دیگر از ابتلای خود به این ویروس خبر داد و نوشت:

"تست کرونای من مثبت شد. این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامه‌ی حیات در این دنیا را ندارم: آقای رئیسی خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند. "

سید جواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه شخصی توئیتر خود، درخواستی را از اصحاب رسانه مطرح کرد:

"از رسانه‌های متعهد، خبرنگاران عزیز و فعالان رسانه‌ای منطقه تقاضا می‌کنم در راستای انجام رسالت اجتماعی و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه جهت پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به کمک مسئولان بهداشت و درمان آمده و ضمن جلوگیری از انعکاس اخبار نادرست، برای اجرایی شدن توصیه‌های پزشکی کمک کنند"

قابل ذکر است که سیستم‌های مدیریت شهری در کشور و اعضای شوراهای شهر از ابتدای اعلام شیوع کرونا در ایران، اقدامات مهمی در جهت بهبود بهداشت اماکن عمومی انجام دادند و مدیران شهری کشور نیز در صفحات مجازی خود به ارائه گزارش و پیشنهاد برای کنترل این ویروس پرداختند.

بودجه مقابله با کرونا برای شهرداری اصفهان تصویب شود

نصیر ملت، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان نیز در این باره نوشت:

"باید باور کنیم که مبارزه با ویروس کرونا از اهمیت بسیاری برخوردار است و پیشنهاد می‌گردد همزمان با بررسی اصلاح بودجه ۹۸ شهرداری اصفهان، ردیف بودجه‌ای ضروری و ویژه در خصوص مقابله با ویروس کرونا تصویب گردد."

شهرداری تهران با حداکثر توان دستورالعمل وزارت بهداشت را اجرا می‌کند

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز با تاکید بر ارتقای آگاهی و مشارکت مردم در رعایت اصول بهداشتی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

" شهرداری تهران بر اساس پیش‌بینی‌ها درباره امکان شیوع ویروس کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت اقداماتی را برنامه‌ریزی کرده و با حداکثر توان در حال انجام آن‌ها است

با ارتقای آگاهی و مشارکت مردم عزیز در رعایت اصول بهداشتی و همراهی آنان با خادمان خود از این شرایط حساس عبور خواهیم کرد. "

محسن هاشمی کرونا ندارد

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز که در روزهای گذشته رسانه‌ها اخباری از احتمال ابتلای وی به ویروس کرونا منتشر کرده بودند، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

"پاسخ تست کرونا ی من، منفی اعلام شد.

دیروز و امروز بدلیل رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، دیروز و امروز در منزل بودم و از فردا در شورای شهر حضور پیدا خواهم کرد. "

وی همچنین در یک توییت از احتمال قرنطینه شدن تهران خبر داد و نوشت:

" اگر تعداد مبتلایان به کرونا زیاد شود تهران قرنطینه می‌شود

خوشبختانه با دکتر ظریف دست ندادم؛ ایشان بلد بودند و از دست دادن و روبوسی اجتناب کردند (مصاحبه ام با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی) "

عباس رضایی، استاندار اصفهان نیز روز گذشته با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود، رعایت اصول بهداشتی و ایمنی را بهترین توصیه برای عبور از شرایط بحران کرونا دانست و نوشت:

"اینجانب به عنوان یک متخصص ایمنی شناسی، آگاهی و مشارکت شهروندان فهیم اصفهان در رعایت اصول بهداشتی و ایمنی را بهترین توصیه برای عبور از شرایط می دانم. "

در میان اظهارات مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بسیاری از کارشناسان اجتماعی و اقتصادی و تعدادی از نمایندگان تشکل‌های مهم کشور نیز به شیوع ویروس کرونا در ایران واکنش نشان دادند و نسبت به تبعات ناگوار این ویروس در بستر نظام اقتصادی و اجتماعی کشور، ابراز نگرانی کردند.

کرونا، کسب و کارهای شکننده را به تعطیلی می‌کشد

پیمان مولوی، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران نیز با انتشار یک یادداشت در صفحه شخصی خود به شیوع این ویروس در کشور واکنش نشان داد:

"بسیاری در شب عید منتظر بازارهای بهاره بودند، چه کاسب‌هایی که امید داشتند خرید شب عید گره از مشکلاتشان باز کند و چه مردمی که در این کاهش قدرت خرید می‌خواستند ارزان‌تر کالاها را تهیه کنند! کرونا و مهمتر از ان نحوه مواجه ما با ان کسب و کارهای شکننده را به تعطیلی خواهد کشاند! "

برنامه و تدبیر دولت برای حمایت از کسب وکارها چیست؟

حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز روز گذشته با انتشار یک توییت به تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا بر کسب و کارهای ایرانی اشاره کرد و نوشت:

" بسیاری از مشاغل کوچک و ارائه دهندگان خدمات به ویژه در بخش گردشگری، اقامتی و پذیرایی متأثر از پدیده کرونا تقریباً در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

برنامه و تدبیر دولت برای حمایت از این کسب وکارها چیست؟

مثل همیشه؛ هیچ! "

بحران بی‌اعتمادی میلیون‌ها نفر را درگیر کرده است

پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش با اشاره به ارائه آمار ضد و نقیض از تعداد تلفات این ویروس توسط نهادها و اشخاص مختلف، در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت:

" ویروس کورونا شاید واپسین بحران سال ۹۸ باشد و هزاران نفر را درگیر کند.

اما بحران «بی‌اعتمادی عمومی» میلیون‌ها نفر را درگیر کرده و در هر موضوعی وخامتش آشکارتر می‌شود.

کشورداری بدون اعتماد عمومی، مانند بندبازی بدون کمربند نجات است،

اولین سقوط، آخرین سقوط است،

و تغافل چاره‌اش نیست…"

گزارش از سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 412316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.