کرونا ارتباطی با سردی و گرمی هوا ندارد/ ضدعفونی کننده را در خانه درست کنید

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در مجموع بیماری‌های تنفسی در فصل سرد بیشتر است اما این موضوع ارتباطی با سردی یا گرمی هوا ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباسعلی جوادی عصر امروز (سه‌شنبه) در یک برنامه تلویزیونی شبکه اصفهان با موضوع ویروس کرونا اظهار کرد: کرونا ویروس از طریق بینی، چشم و دهان انتقال پیدا می‌کند و اگر از این راه‌ها ویروس وارد بدن نشود، از راه دیگری وارد نخواهد شد.

وی افزود: بیشترین احتمال ورود ویروس از این راه‌ها نیز به وسیله دست‌ها انجام می‌شود بنابراین افراد تا می‌توانند روزی چندبار باید دست‌هایشان رو شست‌وشو کنند و اگر در معرض آلودگی قرار گرفتند، حتماً زمانی که به مقصد رسیدند این کار را انجام دهند.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه اسپری حاوی محلول یک لیتر آب با دو قاشق غذاخوری سفید کننده می‌تواند با ۱۰ دقیقه ماندن بر سطوح ویروس را نابود کند و لازم نیست مردم به دنبال ضدعفونی کننده بگردند، تصریح کرد: سه قسمت الکل ۹۸ درصد اگر با یک قسمت آب حل شود، می‌تواند یک محلول ضدعفونی کننده باشد که از لحاظ علمی نیز مورد تأیید است.

وی با بیان اینکه در قطب و استوا افراد به یک اندازه به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند، اضافه کرد: در مجموع بیماری‌های تنفسی در فصل سرد بیشتر است اما ارتباطی با سردی یا گرمی هوا ندارد بلکه در فصل سرد سال ارتباطات و نزدیکی افراد بیشتر بوده و محیط‌ها بسته‌تر هستند و هوا گردش کافی را ندارد به همین دلیل بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال بیشتر می‌شود

جوادی با تاکید بر اینکه همه افراد به‌طور مساوی در معرض ویروس کرونا هستند چون جدید بوده و درمانی در بدن برای آن نیست، خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیقی از این ویروس نداریم و مطالعات چندانی درباره آن انجام نشده است بنابراین دقیقاً نمی‌دانیم چقدر بر روی سطح باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا با عطسه و سرفه کردن ویروس را به دیگران انتقال می‌دهند، ادامه داد: ترسی که اکنون مردم دارند به دلیل آن است که فاز حمله‌ای بیماری خیلی بیشتر از سایر بیماری‌ها بوده اما این ترس یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ایمنی بدن خواهد بود بنابراین باید تنها مراقب باشیم و نباید بترسیم چون قطعاً این بیماری مهار خواهد شد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان درباره استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلاء به کرونا گفت: ماسک برای دو دسته از افراد قابل استفاده است، یکی افرادی که تماس خیلی نزدیک با مبتلایان دارند یعنی افرادی که از بیمار مراقبت می‌کنند و گروه دیگر افرادی که علائم بیماری را داشته باشند و بدین ترتیب افراد عادی لزومی برای استفاده از ماسک ندارند.

تنها راه تشخیص کرونا آزمایش است

وی افزود: آنفلوآنزا شدیدتر از کرونا شروع شده و بدن درد بیشتری دارد اما تنها چیزی که می‌تواند تشخیص میان آنفلوآنزا و کرونا را تعیین کند انجام آزمایش pcr است که ژنوم ویروس را بررسی می‌کند.

جوادی اظهار کرد: دو هفته زمان برای ساخت کیت‌های تشخیص کرونا نیاز است تا در خود اصفهان با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی، این کیت‌ها ساخته شود.

وی ادامه داد: بهتر است در این مدت تا مهار کامل کرونا حیوانات زنده برای خوراک استفاده نشود چون اولین بار این بیماری از بازار فروش حیوانات زنده در چین جدا شد و میان مار، کروکدیل و خفاش شک بود که کدام یک عامل کرونا هستند؛ با این حال شاید مشخص شود اصلاً این بیماری از طریق حیوانات منتقل نمی‌شود.

کودکان نیز ناقل کرونا هستند

جوادی تصریح کرد: کودکان اصولاً بیماری تنفسی را بیشتر می‌گیرند اما مقاومت بیشتری به ویروس‌ها دارند بنابراین شدت و مرگ و میر در آن‌ها از کهنسالان، بیماران دیابتی، قندی و نقص تنفسی است اما با این وجود کودکان می‌توانند ناقل کرونا باشند

وی با بیان اینکه بیماران آلرژی تنفسی مانند بیماران مزمن قلبی درصد بیشتری در معرض خطر ابتلاء به کرونا هستند، افزود: ماسک‌های n95 تنها می‌تواند هشت ساعت مورد استفاده قرار بگیرد و ماسک‌های عادی جلوی هیچ چیزی را نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید همه در قبال یکدیگر مسئول باشیم و اگر سرفه و عطسه می‌کنیم از ماسک استفاده کنیم و اگر ماسک همراه نداشتیم، با بازو یا پارچه از انتشار آلودگی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه اگر غذاها نیم‌پز بود بهتر است استفاده نشود، افزود: شهروندان حتماً از رستوران‌هایی که مطمئن هستند اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند غذا تهیه کنند چون مشتریان قسمت آشپزخانه را نمی‌بینند هرچند که مهندسان بهداشت محیط در این خصوص دخالت‌های مؤثر دارند و نمی‌گذارند مشکلی برای افراد پیش آید.

تمهیدات مدیریت شهری برای مقابله با کرونا

وی اضافه کرد: تمام اتوبوس‌های شهری دو مرتبه در روز ضدعفونی می‌شوند و شب‌ها درهای اتوبوس باز گداشته می‌شود تا صبح مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

جوادی با اشاره به اینکه وسایل ورزشی در اختیار شهرداری بعد از یک بار استفاده ضدعفونی می‌شود، اظهار کرد: واگن‌های مترو نیز دو مرتبه در هر روز ضدعفونی می‌شود.

کد خبر 412310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.