۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کرونا به تخم‌مرغ کاری نداشت

مسئولین ذی‌ربط درباره آلوده بودن تخم‌مرغ به کووید ۱۹ معتقدند که آلودگی در استان اصفهان برای تخم‌مرغ‌ها وجود ندارد و نه تنها تخم‌مرغ بلکه فرآورده‌های دامی نیز سالم است و مشکلی برای مصرف آن‌ها وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا یک ویروس نانومتری که حتی به چشم هم دیده نمی‌شود، دنیا را بهم ریخته و در تمام مسائل زندگی آدمی سرک کشیده است، از تجارت، اقتصاد، قیمت طلا و هزاران مورد ریز و درشت بگیر تا برای به آلوده کردن خود انسان و مرگ و آلودگی مواد غذایی! مشغله ذهنی همه داشتن اطلاع از به بار آوردن خرابی‌های جدید در زمینه‌های مختلف توسط این ویروس شده است، رعایت نکات بهداشتی ساده راه پیشگیری و مقابله با این ابر ویروس است که باید هم در زمینه بهداشت فردی، بهداشت اجتماع، مواد غذایی و … از آن بهره گرفت، آلوده بودن مواد غذایی توسط کرونا ویروس جدید یعنی آلوده شدن هر چه سریع‌تر انسان و به دنبال آن خطر مرگ و درگیر کردن سایرین، شایعات هم که شده واسه داغ‌تر از آش ویروس کرونا، زودتر از ویروس جان آدمی را می‌گیرد، شایعاتی که در هر موردی سریع‌تر از خود کووید ۱۹ منتشر می‌شود و سردرگمی افراد را بیشتر می‌کند، عدم مصرف تخم‌مرغ به علت آلوده بودن به کووید ۱۹ به علت وجود بیشتر مرغداری‌ها در قم شایع داغی است که دست به دست می‌چرخد و به نگرانی مردم اضافه شده است.

تخم مرغ را کامل بپزید

در این ارتباط مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان در ارتباط با برخی از اخبار در فضای مجازی مبنی بر آلوده بودن تخم‌مرغ‌ها به کرونا ویروس جدید به خبرنگار ایمنا گفت: برای مصرف تخم‌مرغ مشکلی وجود ندارد و با پخت کامل آن تمام آلودگی‌ها از بین خواهد رفت، به طور کلی تمام مواد غذایی قابل پخت باید در شرایط و دمای مطلوب پخته شوند.

سید مهدی میرجهانیان در ارتباط با مصرف تخم‌مرغ به صورت نیمرو، اظهار کرد: اگر تخم‌مرغ به طور کامل پخته شود، مشکلی برای مصرف آن وجود ندارد و پخت کامل تخم مرغ مهم‌تر از نوع پخت آن مثل آب‌پز کردن یا نیمرو کردن است، چرا که تخم مرغ جدای از کرونا ویروس دارای برخی آلودگی‌ها است که با پخت کامل رفع می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کلی تخم‌مرغ نباید به صورت نیمه‌پز و یا عسلی مصرف شود و اگر مواد غذایی به صورت کامل، در دمای مطلوب و در شرایط ویژه همان ماده غذایی پخته‌شود، هیچ مشکلی در زمینه بیماری کووید ۱۹ و انتقال آن از طریق مواد غذایی برای مصرف‌کننده وجود ندارد، چرا که ویروس به دمای بالا حساس است و از بین می‌رود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان با تاکید اینکه موارد لازم در زمینه رعایت بهداشت سطوح، رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی کامل دست‌ها را با نظارت کامل و دقیق ابلاغ کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: به تمام ارگان‌ها، رستوان‌ها، تالارها، فروشگاه‌ها، بانک‌ها، نانوایی‌ها و تمام قسمت‌هایی که تحت نظارت بهداشت محیط استان اصفهان بودند، دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ کرده‌ایم و نظارت و بازرسی در این ارتباط انجام می‌شود.

فرآورده‌های خام دامی اصفهان در خطر ابتلاء به کرونا نیستند

همچنین مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره آلودگی تخم‌مرغ و عدم مصرف آن به خبرنگار ایمنا گفت: رتبه اول تولید شیر، بوقلمون، مرغ و تخم‌مرغ در کشور مربوط به استان اصفهان است و اکثر فرآورده‌ها در خود استان اصفهان تولید می‌شود و کاملاً سالم است، با خیال راحت فرآورده‌های دامی و تخم مرغ مصرف کنید و به طور کلی شرایط پخت کامل این فرآورده‌ها را رعایت کنید.

شهرام موحدی بیان اینکه به اظهار نظر افراد غیرمتخصص در ارتباط با کرونا ویروس توجه نکنیم، اظهار کرد: بهداشت فرآورده‌های خام دامی در استان به طور کامل رعایت شده و می‌شود، در ارتباط با کرونا ویروس جدید هیچ گزارشی مبنی بر آلودگی فرآورده‌های خام دامی، آلودگی حیوانات تولیدکننده پروتئین مانند گاو و شتر، حیواناتی مثل سگ و گربه، مرغ و آبزیان وجود ندارد.

وی ادامه داد: هیچ گزارشی مبنی بر احتمال انتقال بیماری کووید ۱۹ از فرآورده‌های دامی از طرف مجامع بین‌المللی و بهداشت جهانی اعلام نشده است، به طور کلی رعایت شرایط پخت کامل تخم‌مرغ و سایر فرآورده‌های دامی باید انجام شود.

مدیر کل دام‌پزشکی استان اصفهان با تاکید اینکه استان قطب تولید پروتئین حیوان در کشور است، اضافه کرد: در خصوص فرآورده‌های خام دامی در استان اصفهان از لحاظ بحث کووید ۱۹ مشکل و خطری وجود ندارد و مردم با خیال راحت از این فرآورده‌ها استفاده کنند.

موحدی با اشاره به اینکه کرونا ویروس جدید درمان ندارد و باید از ابتلای آن پیشگیری شود، تصریح کرد: چه بسا مصرف انواع مواد پروتئینی به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلاء به انواع بیماری‌ها و همچنین کرونا ویروس جدید کمک می‌کند.

وی توضیح داد: همه فرآورده‌هایی مانند انواع گوشت، تخم‌مرغ و … که تحت نظارت دام‌پزشکی استحصال و تولید می‌شود، کاملاً بهداشتی است و توصیه می‌شود که این فرآورده‌ها از مراکز مجاز تهیه شوند.

کد خبر 412297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.