والدین به جنگ کرونا رفتند

به رغم تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر دایر بودن مدارس استان اصفهان، صبح امروز -سه شنبه ششم اسفندماه - مدارس در این شهر خودجوش تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که تا صبح سی ام بهمن ماه تصور این بود که ویروس کرونا در پشت مرزهای ایران است اما ساعاتی بعد با اعلام خبر ابتلای دو نفر در استان قم و فوت آنها بهت و وحشت کشور را فراگرفت. در یک هفته گذشته آمار مبتلایان روزانه افزایش داشته به طوری که بنا بر آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون ابتلای ۹۵ نفر به ویروس کرووید ۱۹ تأیید شده و ۱۵ نفر جان باخته‌اند.

شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور تنها در یک هفته، ایران را در ردیف هفتم آمار سازمان بهداشت جهانی در بین کشورهای درگیر این بیماری قرار داده است؛ روز گذشته تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در نشستی خبری شیوع لجام گسیخته ویروس کرونا در سطح ملی در برخی کشورها از جمله ایران را نگران کننده خواند و ساعاتی بعد مدیر امور اضطراری سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هیئتی از این سازمان به ایران می آیند تا بر شرایط و رخدادهای ناشی از شیوع ویروس کرونای جدید نظارت کنند.

نگرانی از شیوع این بیماری دانشگاه‌ها، مراکز علمی، نهادهای فرهنگی، هنری و ورزشی و تمام مقاطع تحصیلی را در بسیاری استان‌ها از جمله قم، مرکزی، تهران، لرستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان جنوبی و شمالی، زنجان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه به تعطیلی کشاند و و براساس تصمیم دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان هفته جاری در این استان‌ها مدارس تعطیل است.

اما در استان اصفهان گویا وضعیت به گونه دیگری است؛ به رغم ورود دادستان اصفهان به موضوع تعطیل نشدن مدارس در این استان و با وجود تلاش استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ستاد ملی مقابله با کرونا شب گذشته با تعطیلی مدارس در استان اصفهان موافقت نکرد؛ روز دوشنبه پنجم اسفندماه آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان درباره علت تعطیل نشدن مدارس به خبرنگار ایمنا گفت که با توجه به مثبت اعلام نشدن هیچکدام از نمونه‌های بیماران مشکوک به کرونا در اصفهان، براساس دستور العمل وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی برای تعطیلی مدارس در اصفهان موافقت نشده است.

در همین حال سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به استانداران درباره تعطیلی مدارس اعلام کرد که "با تشکیل ستاد ملی مدیریت بحران بیماری کرونا، تعطیلی مدارس در همه سطوح تحصیلی، دانشگاه‌ها و کلیه مراکز آموزشی و خدماتی در استان‌هایی که فاقد نمونه مثبت و تأیید شده بیماری کرونا از مراجع ذی ربط می‌باشند، مورد تأیید نیست.

چنانچه در هر یک از استان‌ها موارد مثبت قطعی و تأیید شده از طریق مراجع ذی صلاح، اعلام شود لازم است مراتب سریعاً به ستاد فوق الذکر اعلام تا پس از بررسی، تصمیمات لازم اتخاذ و ابلاغ شود."

با وجود این دستورالعمل و در حالی که روز دوشنبه وزارت بهداشت اعلام کرد که دو مورد ابتلای به کرونا در استان اصفهان شناسایی شده است اما باز هم با تعطیلی مدارس در این استان بنا بر دلایلی که حتی مسئولان استان نیز نمی‌دانند، موافقت نشده است.

این تصمیم انتقاد مردم اصفهان را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت تا جایی که صبح امروز مدارس شهر اصفهان خودجوش و با تصمیم خانواده دانش آموزان اصفهانی تعطیل شد؛ برای صحت و سقم این موضوع براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا از ۱۰ مدرسه انتخاب شده، درب هفت مدرسه به ویژه دبستان‌ها بسته بود و تنها سه دبیرستان دایر بودند که فضای سوت و کور آنها نیز حاکی از حضور نیافتن دانش آموزان بود.

مدیر یکی از این دبیرستان‌های دخترانه درباره وضعیت حضور دانش آموزان می‌گوید: روز دوشنبه تنها یک سوم دانش آموزان به مدرسه آمدند؛ با توجه به اینکه این منطقه پرجمعیت است (ناحیه ۵) برخی کلاس‌ها دو دانش آموز و برخی ۹ دانش آموز آمده بودند، وقتی بچه‌ها دیدند که دوستانشان نیامدند درخواست کردند که به خانه برگردند و خانواده‌هایشان آنها را به خانه بردند؛ امروز نیز هیچ کسی به مدرسه نیامده است.

وی می‌افزاید: باید مدارس را تعطیل کنند الان ما زجر کشیدیم، دیروز بدتر بود؛ همه ماسک زده بودند یکی از معاونان مدرسه از لحاظ فشار روانی روز گذشته که باید پاسخگوی خانواده دانش آموزان می‌بود امروز به علت کسالت توان آمدن به مدرسه را نداشت، اما دبیران به مدرسه آمدند و چون دانش آموزان حضور نداشتند، بازگشتند. اما طبق دستور مدارس باید دایر باشد و ما در مدرسه حضور داریم. با وجود این وضعیت، آموزش و پرورش باید تصمیمی برای تعطیلی مدارس بگیرد.

در این ناحیه دبیرستان دخترانه دیگری تعطیل است؛ حسین، مردی میانسال که در همسایگی این دبیرستان زندگی می‌کند می‌گوید: دیروز هم این مدرسه تعطیل بود؛ وقتی مسئولان به این موضوع توجهی ندارند، مردم از ترس کرونا خودشان مدارس را تعطیل کردند. مردم برای سلامت فرزندانشان نگرانند.

همچنین مدیر یکی از دبیرستان‌های هیأت امنایی پسرانه شهر که به ظاهر دایر است، می‌گوید: امروز حدود ۱۰ نفر از دانش آموزان به مدرسه آمدند، روز گذشته نیز حدود ۴۰، ۵۰ نفر بودند؛ کلاس‌ها برگزار نشد در حالی که دبیران و معلمان هم اکنون در مدرسه حضور دارند.؛ اولیا خودشان اجازه نمی‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مدارس در همه استان‌ها تعطیل بود و با وجود این شرایط معقولانه این بود که مدارس استان اصفهان نیز تعطیل شود.

این مدیر مدرسه اضافه می‌کند: من به عنوان ولی امروز به فرزندانم اجازه رفتن به مدرسه را ندادم اما خودم باید در مدرسه حضور می‌یافتم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موارد مشکوک در این مدت در مدرسه مشاهد شده؟ می‌گوید: روز گذشته از همین ۵۰،۴۰ نفر حدود ۱۲ نفر علائم سرماخوردگی داشتند که بسیاری با مراجعه به درمانگاه‌ها گفتند آنفلوآنزا بوده است.

مادر یکی از دانش آموزان که برای بازگرداندن فرزندش به خانه به مدرسه مراجعه کرده است با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گوید: مدارس را باید تعطیل می‌کردند زیرا کودکان و دانش آموزان در سنی هستند که توان مراقبت از خود را ندارند؛ مسئولان باید راهکار و تمهیدات مناسب‌تری دراین باره در نظر بگیرند. اثرات این سوءمدیریت قطعاً تبعات بدتری به دنبال خواهد داشت.

همچنین یکی دیگر از مدیران دبیرستان‌ها در ناحیه دو آموزش و پرورش استان اصفهان می‌گوید: با وجود اینکه معلمان در مدرسه حضور دارند اما هیچ دانش آموزی نیامده است، والدین اجاره نمی‌دهند؛ روز دوشنبه نیز از کل دانش آموزان مدرسه حدود ۵۰ نفر آمده بودند که کلاس‌ها در سطح رفع اشکال دروس برگزار شد.

مدیر دبیرستان دخترانه‌ای در این ناحیه می‌گوید: امروز از ۳۱۴ دانش آموز مدرسه تنها یک دانش آموز به مدرسه آمده است؛ دیروز هم ۵۰ نفر بودند. گفته شده که بر اساس تصمیم کمیته مقابله با کرونا در تهران، امروز هم مدارس اصفهان تعطیل نیست اما والدین به بچه‌ها اجازه حضور در مدرسه را ندادند، با این وجود ما در مدرسه حضور داریم و مشغول کار هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به شیوع گسترده این بیماری که همه مردم را نگران کرده است، تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و همچنین بیان حقایق و دلایل تعطیل نشدن مدارس اصفهان به مردم ضروری است.

وزارت بهداشت می‌گوید ابتلای کودکان زیر ۱۰ سال به این بیماری کمتر از دو درصد است و بر این اساس نیازی به تعطیلی مدارس نیست در حالی که در همین روزهای اخیر در خبرها آمده بود که ابتلای نوزادی در چین به ویروس کووید ۱۹ مثبت بوده است.

روز گذشته کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره تصمیم گیری تعطیلی مدارس گفت: مطابق ارزیابی ریسکی که در کمیته فنی و قرارگاه انجام شده است، توصیه‌ای مبنی بر تعطیلی در ناحیه وزارت بهداشت و قرارگاه مقابله با شیوع بیماری کرونا نداریم؛ حتی ممکن است نظراتی باشد که تعطیلی مدارس دست‌کم در شرایط فعلی کمکی به پیشگیری این موضوع نکند؛ تعطیلی دانشگاه‌ها در ۱۰ استان، سینماها، تئاترها، فعالیت‌های ورزشی، المپیادها و کنفرانس‌ها متفاوت است.

گزارش از: ندا سپاهی - خبرنگار ایمنا

کد خبر 412262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    14 2
    بدتر از کرونا عدم داشتن روابط عمومی موثر با مخاطب هست که به فاجعه میرسه! از کمیته تهران خواهش می کنم بیشتر از این شان مدارس و معلمین رو پایین نیارید، کرونا میره، ولی اثر این اشتباهات رو نسل ها می مونه!
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    6 0
    بین مرگ وزندگی درمقابل بیماری کرونا 1مویرگ باریک. میباشد.. تازمانی داروی درست قطعی نباشد.. وارد شدن به میدان جنگ کرونا به هیچ سخت است..
  • مهمان IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    7 1
    پس انتظار دارن کسی بره؟ فکر نکنم چنین چیزی ممکن باشد.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 1
    به تهرانیا چه ربطی داره تعطیلی اصفهان مسئولان اصفهان باید وارد عمل شوند
  • Azoma IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 0
    میگویند که تمام مدارس اصفهان تماما ضدعفونی شده و آماده پذیرش دانش آموزان است . اولا در همه جای دنیا تعطیل میکنند برای پیشگیری کرونا نه اینکه هر وقت اومد اون موقع تعطیل بشه . متاسفانه مسئولین فکر میکنند که کرونا مثل آلودگی هوا است و هر وقت وضعیت بد شد باید تعطیل کرد . دوما من ۲ روزه که به علت های مختلفی مجبور شدم به مدرسه برم ولی امان از حتی یک طی زدن چه برسد به اینکه گرفته باشند و مدرسه را شسته و ضدعفونی کرده باشند . اصلا هنوز کف مدرسه پر از گرد و خاک بود . جالب اینجاست که دیگر مدرسه راهنمایی هم که نزدیک مدرسه ما بود همین وضعیت را داشت . الان چه انتظاری دارند دانش اموز به مدرسه برود و والدین بگذارند . یعنی اینقدر نگه داشتن روال عادی مدارس از جان دانش آموزان مهم تر است که باید چنین ریسکی با جان ما شود . در ضمن مگر ویروس کرونا گرد و خاک است که با شستن کف زمین از بین برود . مسئولینی که فرزندانشان را به خارج فرستاده اند حداقل اگر تعطیل نمیکنید ،یک تماس با فرزندان خود بگیرید و بدانید که در چین و دیگر کشور ها همه جای شهر را ضد عفونی میکنند آن هم با گاز ها و مواد ضد عفونی کننده مخصوص برای Q19
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 0
    واقعاً شرم آوره تمام استانهای مجاور اصفهان تعطیل بودن و اونا اصلاً مورد مشکوک هم نداشتن
  • مجید MD ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    6 0
    نگران نباشید خود مردم تا بعد عید دانش آموزان را به مدرسه نمیفرستند
  • sogand IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    0 0
    چرا کسی به فکر ما نیست یعنی حاضرین ما بمیریم ولی مدارس تعطیل نکنین اومدین گفتین مدارس اصفهان ضد عفونی میکنین چرا مدارس منطقه اموزش پرورش باغبهادران ضد عفونی نکردین چرااا واقعا ما ادم نیستیم تعطیل کنین برن پی کارشون دیگ
  • مهدی AE ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۸
    0 0
    امروز به دبیرستان رفتم دانش آموزی در مدرسه نبود مردم خودشان مدرسه را تعطیل کرده بودند چون در استان ما مدیران استان تشخیص داده بودند کرونا به استان ما وارد نمی شود و یا مردم ما در برابر کرونا مصونیت دارند ولی مدیر مدرسه تازه به دوران رسیده دستور دادند تا ساعت دو و نیم در مدرسه حاضر باشید وگرنه غیبت شما را به ادراه محترم گزارش خواهم کرد وجالبتر اینکه زمانی که هر نوع اجتماع ممنوع شده جلسه شورای مدرسه تشکیل داد و دو ساعت همکاران را در یک دفتر در بسته به سخنان پوچ و تو خالی مشغول نمود و بعد از ساعت ده و ...که جلسه مهم ایشان تمام شد دستور داد به حیاط مدرسه بروید و مشغول والیبال یا ورزش دیگر شوید تا وقت شما تمام شود و یا به کتابخانه رفته و مشغول کتابهای مدرسه شوید این بود گزارش امروز ما در مدرسه