آینده‌ زیباسازی شهری با فضاسازی خلاق

مدیران در شهرهای ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کنند شهروندان خود را به همکاری در فرآیندهای زیباسازی شهری جذب کنند و با بهره‌گیری از ایده‌ها و مطابق نیازهای آن‌ها فضاها و امکاناتی مفید در اختیار ساکنان شهرها قرار دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیباسازی شهری جنبشی فراگیر در سراسر شهرهای جهان است در دهه اخیر برای تبدیل فضاهای کسل کننده شهرهای شلوغ و مملو از آسمان‌خراش‌های بتنی به مکان‌هایی پرشور است. ایجاد فضاهای سبز، پارک‌هایی برای بازی کودکان، مکان‌های تفریحی و مراکز خلاقیت از جمله اقداماتی است که اخیراً برای زیباتر کردن شهرها انجام شده و با استقبال زیاد شهروندان مواجه شده است.

برنامه‌ریزان شهرهای آمریکایی اخیراً سعی کرده‌اند راهکارهایی ارائه دهند تا طراحان را با ساکنان و هنرمندان شهرهای خود مرتبط کنند و از طریق تعامل بین این گروه‌ها، زیباسازی شهرها را افزایش دهند. پروژه "عبور از خیابان‌ها" بزرگ‌ترین و خلاقانه‌ترین برنامه زیباسازی شهری در واشنگتن دی. سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا، تا به امروز بوده است که روابط و تعامل بین شهروندان را به طور چشمگیری تقویت کرده، فعالیت در فضاهای عمومی را افزایش داده و فرهنگ و میراث اجتماعی را به تصویر کشیده است. گروهی از طراحان واشنگتن دی. سی پیشگام پیاده‌سازی طرح‌های خلاق در این پروژه هستند که البته مردم شهر و هنرمندان را به مشارکت و طرح ایده‌های خود برای زیبا ساختن بیشتر پایتخت ایالات متحده دعوت کرده‌اند.

پروژه "Superstop" نیز یکی از موفق‌ترین برنامه‌هایی است که در نتیجه تعامل بین طراحان، هنرمندان و ساکنان واشنگتن دی. سی ایجاد شد و با موفقیت قابل توجهی پایان یافت. در این پروژه بیش از ۱۰۰ نفر از مردم گرد هم آمدند و ایستگاه اتوبوسی طراحی و احداث کردند که پیش از این از هیچ فضایی برای نشستن برخوردار نبود. مردم با همکاری گروهی از معماران فضایی بسیار زیبا برای این ایستگاه اتوبوس طراحی کردند که در آن شنیدن موسیقی، انتظار برای رسیدن اتوبوس را برای کاربران خوشایند می‌کند. ایستگاه اتوبوس جدید به گونه‌ای خلاقانه طراحی شده است که همانند محرکی برای برانگیختن گفتگو بین مسافران و افزایش تعامل اجتماعی بین آن‌ها عمل می‌کند.

کارکنان یکی از سازمان‌های غیرانتفاعی آمریکایی نیز تلاش کرده‌اند با بهره از قدرت هنر و فرهنگ برای تسهیل مشارکت مردم برای زیباسازی شهر، به خصوص در بخش حمل‌ونقل، در مناطق کم برخوردار دارای جوامعی با بیشترین تنوع نژادی و در بین مهاجران شهرهای آمریکایی بهره گیرند. این افراد از طریق فراخوانی عمومی برای جذب مردم در زیباسازی شهری اقداماتی خلاقانه برای بازسازی خیابان‌ها، پیاده‌راه‌ها و فضاهای عمومی اقداماتی خلاقانه کرده‌اند و تلاش کرده‌اند شهرهایی جذاب‌تر برای سکونت مردم به وجود آورند.

کد خبر 412253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.