لزوم ایجاد سیستم بازچرخانی آب در تهران

شهردار تهران اجرای سیستم بازچرخانی آب را بسیار مهم دانست و گفت: در دنیا کشورهایی داریم که ادعا دارند تا ٨٠ درصد آب را بازچرخانی و مجدداً استفاده می‌کنند.

به گزارش ایمنا، پیروز حناچی در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی مناطق ٢١ و ٢٢ و کنترل سیلاب شمال و غرب شهر تهران که با حضور سعید فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، معاون وزیر نیرو و چند تن از اعضای شورای‌شهر برگزار شد، گفت: تهران در امتداد هفت یا هشت روددره شکل پیدا کرده که این رودها سالیان سال در امتداد شهر ادامه داشتند و در نهایت بعد از عبور از رودخانه‌ها به دریاچه حوض سلطان می‌رسیدند.

وی ادامه داد: این اکولوژی مناطق ۲۱ و ۲۲ است و هر چه هم در این شرایط دخل و تصرف کنیم، در مقابل یا باید برای آن تمهیدات لازم را بیاندیشیم یا تبعات آن را بپذیریم.

شهردار تهران با بیان اینکه رودخانه وردآورد یکی از رودخانه‌های وحشی است که زمان بارش شدید باران دبی زیادی دارد، تصریح کرد: طرح برای ساماندهی این محدوده در حدود ٨۴٠ میلیارد تومان هزینه دارد و این تونل، ٢٠٠ میلیارد تومان آن را به خود اختصاص می‌دهد و بیش از چهار کیلومتر طول دارد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه در اطراف تهران به گونه‌ای بوده است که مسیر بسیاری از رودخانه‌ها را بسته و چنانچه تمهیدات لازم برای این موضوع اندیشیده نشود، در زمان وقوع سیل با خطراتی مواجه می‌شویم.

حناچی افزود: خوشبختانه شورای شهر اعتبار این بخش را برای شرکت خاکریز آب افزایش داده که این نشان‌دهنده توجه به اهمیت موضوع است.

وی عنوان کرد: باید یادمان باشد رودخانه یعنی «خانه آب»؛ کسی که خانه آب را خراب کند، آب خانه‌اش را خراب می‌کند، براین اساس، مسیرهایی که به‌مرور زمان به توسعه شهرها اختصاص دادیم، یا با بارش‌های شدید دچار مشکل می‌شوند یا باید برایشان تمهیداتی بیاندیشیم؛ اجرای پروژه هدایت آب‌های سطحی در راستای همان تمهیدات است.

حناچی در ادامه با بیان اینکه محدوده غرب تهران بسیار پرتراکم است، گفت: روزانه ۴٠٠ هزار خودرو از محدوده غرب وارد شهر تهران می‌شوند؛ حجم عظیمی از افرادی که با هدف اشتغال به تهران می‌آیند، از این محدوده وارد شهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما برای تعدیل این محدوده برنامه‌های زیادی داریم، بسیاری از پروژه‌ها اجرا شده و بسیاری نیز اجرا می‌شوند، افزود: ادامه حکیم و اتصال آن به محدوده جنوب غربی تهران، اجرای پروژه دو گاز، محور شهریار و دپو و بزرگراه لشگری از نمونه طرح‌هایی است که برای محدوده غرب تهران در نظر داریم.

شهردار تهران گفت: امروز این طرح محور و ستون فقرات جمع‌آوری آب‌های سطحی رودخانه وردآورد است و طرح بسیار مهمی به شمار می‌رود، از دوستانم در قرارگاه خاتم‌الانبیاء که شرایط انجام آن را فراهم کردند، تشکر می‌کنم، نباید فراموش کنیم اوورهال کردن دستگاه TBM اقدامی است که تنها در شرایط تحریم توجیه و البته ضرورت دارد.

حناچی تاکید کرد: یکی از سیاست‌های مهم در تمامی کلان‌شهرها این است که به تناسب توسعه شهرسازی و ساخت‌وساز در اطراف شهر، توسعه حمل‌ونقل عمومی و دسترسی آسان به آن نیز در دستور کار قرار بگیرد، این کار در تهران باید جدیت بیشتری پیگیری می‌شد، اما در این زمینه کمی عقب هستیم و تلاش می‌کنیم تا این عقب ماندگی را جبران کنیم.

وی اجرای سیستم بازچرخانی آب را بسیار مهم دانست و افزود: در دنیا کشورهایی داریم که ادعا دارند تا ٨٠ درصد آب را بازچرخانی و مجدداً استفاده می‌کنند؛ در تهران نیازمند این پدیده هستیم و به اندازه‌ای باید از طبیعت استفاده کنیم که بتوانیم آن را بازسازی کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: اگر این چرخه را فراهم نکنیم، شاهد نزول شرایط زندگی هستیم که علامت اول آن کمبود آب است؛ لازم به ذکر است محدوده غربی تهران از این جهت در مضیقه است.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد: با همکاری یکدیگر و با ایجاد تصفیه‌خانه‌های میانی در شهر، امکان بازچرخانی آب فراهم شود.

کد خبر 412190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.