۳ عامل تشدید «ترس از کرونا» از نگاه یک جامعه شناس

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه یکی از عوامل تشدید ترس از کرونا، مدیریت شلخته نظام اجتماعی ما است، گفت: عامل دوم این امر عدم شفافیت و اطلاع رسانی صحیح، درست و به موقع به مردم و عامل سوم وجود چرخه انکار در نظام اجتماعی است.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص لزوم تأمین امنیت روانی مردم در بیماری کرونا، اظهار کرد: در این جریان باید پذیرفت که کرونا به عنوان یک واقعیت وارد جامعه ما شده و در حال حرکت با سرعت به سمت جلو است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تشدید ترس از کرونا، مدیریت شلخته نظام اجتماعی ما است، افزود: عامل دوم این امر عدم شفافیت و اطلاع رسانی صحیح، درست و به موقع به مردم و عامل سوم وجود چرخه انکار در نظام اجتماعی است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه کرونا اوایل بهمن ماه در ایران مشاهده شد، ابراز عقیده کرد: وقتی که منافع مردم و انسانیت در جامعه ما فدای ساختارهای ایدئولوژیک می‌شود این امر خود باعث انکار ورود بیماری کرونا در کشور می‌شود و این انکار کرونا باعث شد به شدت این ویروس با رشد فزاینده‌ای در کشور افزایش یابد.

پدریان با بیان اینکه این عدم شفاف‌سازی در مورد بیماری خود باعث ترس و خوف روانی مردم شده است، اظهار کرد: مردم احساس می‌کنند در معرض اطلاعات صحیح قرار ندارند و اطلاعات درست و به موقع به آنها ارسال نمی‌شود، نتیجه این کار تنها بی توجهی مردم به مسئولان جامعه است و خطرناک‌تر از این امر پاسخ مثبت مردم به شایعات است یعنی تمام شایعاتی که در مورد کرونا در جامعه می‌چرخد در حال گرفتن پاسخ مثبت از سمت مردم است.

وی در خصوص لزوم اتخاذ تدابیر امنیتی در جامعه گفت: اگر قرار است تدبیری اندیشیده شود به نظر من بهترین تدبیر این است که این موضوع را از حالت انکار و عدم روراستی با مردم در بیاوریم و با مردم به طور شفاف در این زمینه صحبت کرد اگر اطلاعات درست و به موقع به مردم بدهیم قطعاً می‌توان جو روانی جامعه را کنترل کرد.

این جامعه شناس در خصوص اقدامات انجام نشده در استان‌ها و به خصوص اصفهان گفت: اینکه کرونا با چنین سرعتی در حال پیشتازی در استان‌های کشور است اما استاندار اصفهان به عنوان یک متخصص و پزشک خود از اثرات این شیوع آگاه است اما متأسفانه هیچ نوع تعطیلی جدی در اماکن عمومی را شاهد نیستیم، این خود باعث افزایش کرونا و مقبولیت بیشتر شایعات خواهد شد.

کد خبر 412186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.