۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
شوخی چایخانه نشینان با کرونا

مشتریان چایخانه‌ها معتقدند مانند هزار و یک بیماری و معضلی که در این سال‌ها پشت سر گذاشته‌اند، این‌بار هم کرونا را بدون مبتلا شدن به آن، با نی‌های یک‌بار مصرف شکست خواهند داد و نیازی به تعطیلی این مراکز پرطرفدار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از وقتی زمزمه‌های ورود ویروس کرونا به کشور جدی شد، آثار خود را در مکان‌های مختلف بر جای گذاشت. تقریباً در هر ساختمانی لوازم ضدعفونی کننده قرار داده شده و بسیاری از افراد ماسک می‌زنند؛ خیابان‌ها و حتی مراکز درمانی خلوت‌تر از همیشه است و هرجایی که قرار به تجمعی باشد، تعطیل و برنامه‌ها در حال لغو شدن است.

اما ظاهراً چایخانه‌های شهر که با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می‌کنند، تقریباً هیچ تأثیری از حضور کرونا نگرفته‌اند؛ هنوز هم پای ثابت صبح اول وقت بعضی‌ها هستند که کنار قلیان، املت و نیمروی صبحانه خود را میل می‌کنند یا استراحتگاهی در یک عصر زمستانی هستند برای کسانی که روز خسته خود را با تحلیل فوتبال‌های روز در کنار یک قلیان میوه‌ای به پایان می‌برند.

از قلیان‌هایی که تنباکو بر آن می‌گذارند تا لیوان‌های چای همان قبلی‌ها است و انگار هشدار خطر شیوع ویروس کرونا برای جماعت چایخانه‌نشین یک شوخی کودکانه است؛ تنها تفاوتی که می‌توان در دوران پس از ورود کرونا دید این است که اگر کسی بخواهد می‌تواند نیِ قلیان یکبار مصرف استفاده کند.

صاحبان چایخانه برای آنکه خیال مشتریان خود را راحت کنند، در بدو ورود می‌گویند هرکس خواست از این نی‌ها استفاده می‌کند تا اگر کرونا خیال نفوذ به چایخانه را داشت، با همین نی‌های یکبار مصرف و شخصی دفع شود.

اما استفاده از نی‌های یکبار مصرف مورد استقبال نیست، اکثر افراد از همان نی‌های معمولی استفاده می‌کنند و وقتی علت آن پرسیده می شود، آن را "بی‌کلاسی" و "سوسول بازی" می‌دانند. جماعت قلیانی هم که هیچ سنخیتی با "سوسول بازی" ندارد: "ما که قرار است بمیریم، حالا یک روز کرونا می‌آید، روز دیگر یک چیز دیگر… این همه گفتند قلیون نکشید ریه‌هایتان از بین می‌رود، کو؟ چند سال است می‌کشیم و اتفاقی نیفتاده… این دفعه هم این مریضی‌ها می‌آیند و می‌روند و ما چیزی‌مان نمی‌شود."

پاسخ‌ها همه در همین حد است، ابراز شکست‌ناپذیری در برابر کرونا! انگار برخلاف سایرین، افراد قلیانی هیچ دلهره‌ای از شیوع کرونا ندارند و به همین دلیل است که جمعیت چایخانه‌ها نه کم شده و نه زیاد.

چند نفری هم که از شیوع کرونا می‌ترسیدند، خود را با یک نیِ یکبار مصرف از حمله این ویروس بیمه کرده اند و حاضر نیستند چایخانه را ترک کنند.

ارسال نامه به دادستان برای تعطیلی چایخانه‌ها

راهکار چیست؟ آیا استفاده از یک نیِ یکبار مصرف می‌تواند چایخانه‌ها را از ورود کرونا مصون بدارد؟ مدیرگروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان نظری متفاوت از تفکر قالب چایخانه‌داران و مشتریانشان دارد و از ارسال نامه‌ای به دادستان استان اصفهان خبر می‌دهد و به ایمنا می‌گوید: در این نامه درخواست کرده‌ایم تا دستور تعطیلی موقت چایخانه‌ها را بدهند.

سیدمهدی میرجهانیان ادامه می‌دهد: بر اساس دستور وزارت بهداشت مبنی بر قانون منع استعمال دخانیات در مجامع عمومی در خصوص بحث کرونا ویروس و انتقال شدید ویروس در چایخانه‌ها به دادستان استان اصفهان درخواست دادیم و فردا منتظر جواب آن هستیم.

او می‌گوید: در چایخانه‌ها از طریق دست، نی قلیان، کوزه قلیان و تمام وسایل موجود، کرونا ویروس سریع و به شدت قابل انتقال خواهد بود، بر همین اساس رونوشتی از درخواست ممنوعیت موقت فعالیت چایخانه‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و سایر ارگان‌های ذی‌ربط نیز ارسال کرده‌ایم و به محض دستور دادستان برای تعطیل کردن چایخانه‌ها اقدام خواهیم کرد.

میرجهانیان افرادی که به چایخانه‌ها و مراکز توزیع قلیان می‌روند را با ضریب بسیار بالا و بسیار سریع در معرض ابتلاء به کرونا ویروس می‌داند: حتی اگر نی‌های یک‌بار مصرف در این مکان‌ها ارائه شود به علت اینکه با لمس کردن اشیا آلوده و تماس با سطوح آلوده ویروس کرونا منتقل می‌شود، احتمال درگیر شدن افراد به کووید ۱۹ به شدت وجود دارد.

او اضافه می‌کند: امکان سرایت کروناویروس جدید توسط افراد نامشخص وجود دارد و دوره نهفتگی آن از هفت تا ۱۴ روز است، افراد نباید به چایخانه که تجمعی از افراد با احتمال آلودگی به ویروس است، بروند.

میرجهانیان با توضیح اینکه کشیدن قلیان با احتمال قوی سبب به خطر انداختن امنیت جانی افراد است، می‌افزاید: ادوات استعمال دخانیات مستقیماً با دهان و ریه‌ها در تماس است و همین موضوع احتمال آلوده شدن به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد، عدم گندزدایی، ایجاد تماس زیاد افراد با سطوح و با افراد دیگر از سایر دلایلی است که باید چایخانه‌ها را هرچه سریع‌تر تعطیل کنند.

باید منتظر ماند و دید مقامات قضائی دستور تعطیلی چایخانه‌ها را می‌دهند یا آن‌ها نیز معتقدند با یک نیِ یک‌بار مصرف می‌توان به شعار "کرونا را شکست می‌دهیم" دست یافت.

کد خبر 412179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.