چرا قم را قرنطینه نکردید؟ 

سهل انگاری شرکت هواپیمایی ماهان و تفاوت سیاست‌های برخورد با شیوع کرونا در ایران و سایر نقاط جهان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ششم اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا قم را قرنطینه نکردید؟» به بررسی سهل انگاری شرکت هواپیمایی ماهان پرداخت و نوشت: بر اساس آخرین آماری که از سوی وزارت بهداشت و درمان اعلام شد تعداد جان باختگان به ۱۲ نفر رسید و در چند روز گذشته تعداد ۱۸ نفر مبتلا به ویروس کرونا در استان‌های مختلف شناسایی شدند که نشان می‌دهد کرونا به شهرهای همدان و اصفهان نیز رسیده است. از همان روزی که اخبار مربوط به کرونا منتشر شد، شهر قم نقش پررنگی در خبرها داشته است. برخی چنین عنوان می‌کنند که می‌شد این شهر را قرنطینه کرد تا از سرایت سریع ویروس به دیگر شهرها جلوگیری شود. آنهایی که این موضوع را مطرح می‌کنند به تجربه مهار ویروس در چین نظر دارند. ضمن اینکه از همان روزی که هواپیمایی ماهان اعلام کرد که پرواز به چین را همچنان ادامه می‌دهد، این نگرانی وجود داشت که در غیاب اغلب ایرلاین‌های شناخته شده، مسیر هوایی ماهان راهی برای انتقال باشد. اینکه ماهان در این ماجرا چقدر نقش داشته است، مسأله‌ای است که به آسانی نمی‌توان پاسخ داد. هر چه باشد قرنطینه شهر قم، مطرح بوده و حتی خبر رسید که این پیشنهاد برای تهران هم مطرح بوده، راه بسیار دشواری است که حتی فکر کردن به آن دشوار است تا چه رسد به انجام آن. قرنطینه قم اکنون به یکی از پربسامدترین واژه‌ها تبدیل شده که با افزایش قربانیان کرونا داغ‌تر هم می‌شود، هرچند که به چرایی قرنطینه نکردن قم پاسخ داده شده است. در همین ارتباط شمار مبتلایان به کرونا هشت نفر در استان قم، یک مورد در استان همدان، سه مورد در تهران، دو مورد در مرکزی، دو مورد در استان اصفهان و دو نفر در گیلان شناسایی شده است، همچنین از این ۱۸ نفر چهار نفر جان باخته‌اند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مدیریت در دام کرونا» به بررسی روند مدیریت مسئولان مربوطه در شرایط اضطراری پرداخت و نوشت: این روزها کشور در شرایط بسیار ملتهب و نگران‌کننده‌ای قرار دارد و مردم با یک شرایط روانی خاص به دلیل ویروس کرونا به سر می‌برند. در این میان آنچه بیش از همه به چشم می‌آید گسترش بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان و مدیران مربوطه است. درواقع بی‌اعتمادی که پیش از این بین مسئولان و مردم به وجود آمده بود در این روزها شدیدتر و عمیق‌تر شده است. در همین راستا عملکرد مسئولان نیز بر این بی‌اعتمادی افزوده است و حتی مبارزه با کرونا ویروس نیز به یک دستاویز برای دعواهای سیاسی و جناحی بین آنها تبدیل شده است به گونه‌ای که گویی اصلاً اراده‌ای برای حل آن و راهکارهای موجود در شرایط بحرانی وجود ندارد. روز گذشته مجلس بالاخره در حالی بعد از سه هفته تعطیلی برای برگزاری تبلیغات انتخاباتی جلساتش را آغاز کرد که بهارستان تحت تأثیر شیوع کرونا قرار داشت. پس از جلسه غیر علنی مجلس با حضور وزیر بهداشت، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم از اوضاع نگران‌کننده قم گفت و آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درباره میزان فوتی‌ها را غیرواقعی خواند. این ادعای او بلافاصله از سوی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت تکذیب شد و تاکید کرد که اگر ادعای نماینده قم درست باشد، استعفا می‌دهد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قرنطینه؛ فرصتی که از دست رفت» به بررسی تفاوت سیاست‌های برخورد با شیوع کرونا در ایران و سایر نقاط جهان پرداخت و نوشت: آمارها از افزایش ابتلاء به ویروس کرونا در ایران و سایر نقاط جهان خبر می‌دهد، در این میان برخی از کشورهایی که به طور جدی‌تر به این ویروس گرفتار شده‌اند برای جلوگیری از انتقال آن به سایر نقاط کشورشان، شهرهای درگیر با مسائل شیوع ویروس کرونا را قرنطینه کرده‌اند، این در حالی است که به نظر می‌رسد چنین رویکردی در میان مقامات تصمیم‌گیرنده در ایران وجود نداشته باشد.

شاید از این به بعد باید منتظر اعلام آمار رشد سریع تعداد تلفات و مبتلایان به کرونا در دنیا بود، چراکه گویی این ویروس سر سازش ندارد و به نظر می‌رسد وارد فاز جدی‌تری شده است. از حدود یک هفته گذشته رشد فعالیت این ویروس در دنیا به گونه‌ای بوده است که به طور ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌ها مثلاً در ایران، کره و ایتالیا افزایش یافته و به نظر می‌رسد کرونا دارد روی جدی‌تر خودش را به ما نشان می‌دهد. طبق آخرین آمارهای مربوط به سراسر جهان، کرونا تا به این لحظه (تنظیم گزارش) ۷۹۷۳۱ نفر را مبتلا کرده است که از این تعداد ۲۶۲۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. آنچه که در این روزها بیش از همه خودنمایی می‌کند افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به این ویروس در سراسر جهان است، به طوری که بخش زیادی از این آمارها به‌ویژه آمارهای مربوط به ایران و کره‌جنوبی و البته ایتالیا برای همین چند روز گذشته است. اتفاقی که سبب شد ایتالیا که بیشترین آمار تلفات و ابتلاء به کرونا در اروپا را دارد، برای جلوگیری از روند رو به رشد کرونا در کشورش دست به قرنطینه بعضی از شهرها بزند.

کد خبر 412175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.