تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان از تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده مصوب شهر اصفهان خبر داد.

سیداحمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدامات شهرداری در راستای بازآفرینی شهری، اظهار کرد: بر اساس ابلاغ مصوبه سال ۸۹ و در ادامه آن آئین نامه اجرایی بازآفرینی پایدار در خردادماه ۹۷ به شهرداری‌ها، در حوزه ساخت و ساز و نوسازی تا سقف ۵۰ درصد تخفیف برای متقاضیان ساخت و ساز و دریافت پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده مصوب در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی دولت پیش‌بینی کرده که اعطای آن در حوزه اختیارات اداره کل راه و شهرسازی است، افزود: چنانچه شهروندان قصد نوسازی و دریافت پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده مصوب را دارند، می‌توانند به واحدهای شهرسازی شهرداری منطقه محل سکونت خود مراجعه و از تسهیلات ویژه در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به بودجه‌ریزی و تأمین مالی در برنامه‌ریزی برای بافت‌های ناکارآمد، تصریح کرد: منابع مالی به عنوان مهمترین رکن تحقق برنامه‌ریزی بشمار می‌آید. در طول سالیان گذشته موضوع مهم ساماندهی بافت‌های ناکارآمد در تدوین بودجه سالانه و نظارت بر هزینه کرد شهرداری‌ها در این مناطق مغفول مانده تا آنجا که می‌توان بودجه تخصیص یافته در مناطق را بسیار کم‌اثر در ساماندهی بافت فرسوده دانست.

وی تاکید کرد: لازم است مدیریت شهری در پی راهکارهای جدید با اتکا بر ابزارهای مالی در بازآفرینی شهری باشد، از این‌رو ضرورت دارد به منظور بازآفرینی شهری دنبال ایجاد منابع تامین مالی دیگر نیز باشیم.

حسینی‌نیا گفت: در خصوص منابع تأمین مالی بازآفرینی شهری می‌توان به پنج منبع اصلی از جمله استفاده از منابع دولتی به عنوان نخستین مدل از مدل‌های تأمین مالی در بافت‌های فرسوده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دومین مدل تأمین مالی در این بخش استفاده از منابع تحت مالکیت دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی است، افزود: سومین منبع از منابع مالی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که در این زمینه نیاز به شکل‌دهی نهادهای توسعه‌گر است در واقع تفاوت توسعه‌گر (DEVELOPER) با مجری در آن است که توسعه‌گر در انجام پروژه‌ها، مجری و سرمایه‌گذار است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: استفاده از بانک‌ها را می‌توان چهارمین ابزار مالی در بازآفرینی برشمرد؛ پنجمین ابزار از مجموعه ابزارهای تامین مالی پیگیری استفاده از حمایت صندوق‌های خیریه و نیکوکاری برای کمک به تأمین مالی هزینه‌های مربوط به بهسازی و احیای بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی است.

وی اظهار کرد: امروزه مشارکت شهروندان به عنوان یکی از ارکان اصلی فعالیت برنامه‌ریزی و مدیریت شهری جامعه شهری در نظر گرفته می‌شود، اما با وجود تاکیدهایی که بر انجام آن وجود دارد، این موضوع کمتر در شهرهای ایران عملیاتی شده است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه یکی از مظاهر جلب مشارکت شهروندان در نوسازی محله‌ها ایجاد دفاتر تسهیل‌گری است، تصریح کرد: با انجام این فرایند و جلب مشارکت مردم در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌توان به توسعه محله‌ای پایدار دست یافت زیرا مشارکت عمومی مهمترین مقوله در فرایند توسعه محله‌ای شهرها است.

کد خبر 412167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.