تاثیر کرونا بر بازار صنایع دستی

صنایع دستی یکی از بازارهای حساس است که وابستگی شدیدی به حضور گردشگران دارد، ویروس کرونا در مدت اخیر باعث شده تا گردشگری داخلی و خارجی ایران تحت تأثیر قرار بگیرد و همچنین سفرهای نوروزی خانواده‌ها رو به کاهش برود؛ در این وضعیت اوضاع بازار صنایع دستی وخیم به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "کروناویروس" مدتی است به جان چین و دنیا افتاده و تقریباً تمام بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی را تحت تأثیر قرار داده است. حالا چند روزی می‌شود که این میهمان ناخوانده چینی سر از ایران درآورده و تا کنون ده‌ها نفر را مبتلا کرده است. شیوع این بیماری برای ایران بسیار گران تمام شد و بسیاری از کشورها مرزهای زمینی و هوایی خود را با آن بستند. همچنین برخی دیگر از کشورها هشدارهای بسیاری درباره سفر به ایران و خطرات آن صادر کردند.

جدا از همه این‌ها شیوع کرونا در کشور، باعث شد تا شهروندان نیز نکات ایمنی را بسیار جدی گرفته و تا جای ممکن از خانه خود خارج نشوند. بیشترین آسیب را در این بین بخش‌های مختلف "صنعت گردشگری" متحمل شد. صنعتی که انسان محور است و با جابجایی آغاز می‌شود. جابجایی که این روزها دیگر کسی میل و رغبت به آن ندارد، زیرا تأسیسات و جاذبه‌های گردشگری بیش از دیگر نقاط مستعد آلودگی هستند.

کاهش ورود گردشگران و از رونق افتادن گردشگری داخلی بازارهای زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین این بازارها "صنایع دستی" است، بازاری که به طور کامل به گردشگران وابستگی دارد. با توجه به قیمت بالای برخی آثار سنتی و همچنین موانع صادرات که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند، تنها راه فروش صنایع دستی عرضه آن در مراکز گردشگری است. اصفهان نیز به عنوان شهرخلاق و شهر جهانی صنایع دستی هنرمندان بسیاری دارد که درآمد خود را از این راه به دست می‌آورند.

میهمان ناخوانده چینی بازار صنایع دستی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. این را می‌توان از راهروهای خلوت میدان نقش جهان و مغازه‌های کم رونق صنایع دستی در نقاط مختلف عرضه این محصولات متوجه شد. بیش از یک میلیون نفر در کشور و در حدود ۴۰ هزار نفر در استان اصفهان مشغول فعالیت در حوزه صنایع دستی هستند. عددی چشمگیر که حالا با شیوع کرونا شرایط اقتصادی خود را مطلوب نمی‌بینند.

دود کم‌کاری‌ها به چشم ما رفت

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره وضعیت بازار صنایع دستی اصفهان در نزدیکی عید نوروز ۱۳۹۹ گفت: برخی مسائلی که در کشور رخ داده از جمله شیوع ویروس کرونا، گریبان گردشگری و بازار صنایع دستی کشور را گرفته است. عواقب کم کاری‌ها و ندانم کاری‌های مسئولان کشور در حوزه‌های بهداشتی در حال حاضر مشخص می‌شود. زمانی که کرونا وارد چین شد هیچ کشوری اجازه ورود به شهروندان چینی نداد، اما آن‌ها به راحتی در ایران و اصفهان رفت و آمد کردند.

وی ادامه داد: آیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکاناتی را برای تشخیص و جلوگیری از شیوع کرونا در کشور داشت و به چینی‌ها اجازه ورود داده شد؟ بازار صنایع دستی در شب عید خلوت است و اگر با این شدت پیش رود، فصل شلوغ گردشگری اصفهان که عید نوروز و اردیبهشت‌ماه است را از دست خواهیم داد.

شیردل با بیان این نکته که "هیچ گونه صادراتی در حوزه صنایع دستی وجود ندارد و امید تمام فعالان این حوزه به همین چند روز عید بود" تاکید کرد: اگر دنیا ایران را به عنوان یکی از کانون‌های کرونا بشناسد صنایع دستی ایران که به صورت کاملاً سنتی و با دست هنرمندان ساخته می‌شود مشتری خود را از خواهد داد. بازار صنایع دستی تا همین الان هم به طور وحشتناکی تأثیر کرونا قرار گرفته است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان خاطرنشان کرد: نمی‌توانم پیش بینی درباره وضع بازار صنایع دستی در عید نوروز انجام دهم، اما اگر شیوع ویروس کرونا کنترل نشود و گردشگران نوروزی رغبت به سفر نداشته باشند، بازار صنایع دستی با بحران جدی مواجه خواهد شد. درآمد صنایع دستی به گردشگر داخلی و خارجی وابستگی دارد و مدیریت بحران آن از دست اتحادیه خارج است. امیدواریم وزارت بهداشت شیوع کرونا را کنترل کند تا شاهد حضور گردشگران در ایام تعطیلات نوروز باشیم.

امید بازار صنایع دستی به شب عید نیست

جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره وضع بازار صنایع دستی پس از شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: تمام برنامه‌های کشور، رویدادهای مختلف فرهنگی و ورزشی و تمام بخش‌های مختلف تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. امنیت و سلامت در اولویت اول قرار گرفته و هیچ چیز مهم‌تر از آن نیست. در این شرایط برای بازار صنایع دستی چه می‌توان کرد.

وی ادامه داد: شرط اول اقتصاد مطلوب بودن شرایط روحی، روانی و جسمانی جامعه است. پیش بینی دقیقی نمی‌توان از بازار صنایع دستی کرد، زیرا در شرایط عادی بسر نمی‌بریم. مسافران خارجی و گردشگران داخلی کم شده اند و شهرهایی که هدف گردشگری بودند دچار مشکل خواهند شد.

جعفرصالحی با بیان این نکته که "امید بازار صنایع دستی به شب عید نیست" تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان به مقاصد مختلف صادرات دارند و تولیدات خود را می‌فروشند. شاید تنها کسانی که در محدوده‌های تاریخی مانند میدان نقش جهان مغازه دارند وابستگی به فروش دارند. این فروش قطعاً نسبت به مدت مشابه در سال قبل افت‌ خواهد داشت.

معاون صنایع دستی استان اصفهان درباره وضعیت صادرات صنایع دستی، توضیح داد: وضعیت دقیق صادرات را باید از گمرکات پرسید، اما اتفاقات اخیر روی صادرات صنایع دستی تأثیر زیادی نگذاشته است. تولید کنندگان بزرگ صادرات خود را دارند و این محصولات ناقل ویروس نیست.

وی با اشاره به برنامه‌های سال آینده اداره‌کل میراث فرهنگی برای جبران کاهش فروش، گفت: در سال آینده حراجی‌های مختلف در حوزه صنایع دستی برگزار خواهیم کرد. همچنین برای ثبت برندهای معروف نیز برنامه داریم. از فرصت‌هایی که در کشورهای مختلف مانند کشورهای حوزه خلیج فارس باید استفاده و درآمد خارجی کسب کنیم.

آخر صادرات داریم یا نداریم؟

بنا به گفته فروشندگان و اتحادیه، صنایع دستی صادراتی ندارد و چشم و امید بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان به تعطیلات است. بازار صنایع دستی در تعطیلات عید نوروز دچار یک رونق فوق العاده می‌شود و تقریباً تمام کاستی‌های سال را پوشش می‌دهد. با این حال مسئولان این حوزه معتقدند که صادرات صنایع دستی بدون مشکل ادامه دارد و صادرکنندگان بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهند. مشخص نیست که آیا ادعا مسئولان درست است یا اتحادیه صنایع دستی، اما آن چیز که عیان است افت شدید فروش صنایع دستی و تحت تأثیر قرار گرفتن فعالان این صنف آن هم در ایامی که بیشترین امید را داشتند.

کد خبر 412145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.