شیر آلوده کرونا را منتقل می‌کند/ ضوابط شیرخوارگاه‌ها برای پیشگیری از کرونا

کشف یک میلیون ماسک احتکار شده و غیربهداشتی در پایتخت، اسکان اضطراری ۱۶۰۰ زلزله‌زده آذربایجان غربی، ابهامات درباره تلف شدن گوزن های زرد در یزد و انتقال ویرورس کرونا با شیر آلوده را در بسته خبری اجتماعی امروز - دوشنبه پنجم اسفندماه- می خوانید.

به گزارش ایمنا، رئیس هیأت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: هر مایع آلوده‌ای حتی شیر می‌تواند کرونا را منتقل کند

وی افزود: معمولاً در مناطق روستایی و دورافتاده شیرغیر پاستوریزه استفاده می‌شود که می‌تواند بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های ویروسی را منتقل کند؛ بنابراین ضرورت دارد که به هیچ عنوان شیر خام مورد استفاده قرار نگیرد و حتماً قبل از نوشیدن شیر آن را بجوشانند.

رئیس هیأت مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: حتی شیرهای پاستوریزه هم در که شیشه بسته بندی شده‌اند، باید دقت شود که در زمان مصرف حتماً شیشه شیر کاملاً شسته شود و از نوشیدن شیر در شیشه نشسته خودداری شود و یا اینکه برای نوشیدن شیر حتماً از لیوان شخصی استفاده شود.

وی تصریح کرد: نوشیدن شیرخام به دلیل احتمال آلوده بودن نه تنها می‌تواند موجب انتقال کرونا شود، بلکه می‌تواند بیماری‌های دیگری را نیز ایجاد کند، بنابر این توصیه جدی در این شرایط این است که حتماً شیر جوشانده شود و البته شیر مادر نمی‌تواند موجب انتقال بیماری باشد.

علت تلفات گوزن زرد ایرانی در بررسی اولیه بیماری نبوده است

مدیرکل محیط زیست استان یزد گفت: در بررسی اولیه نمونه برداری از لاشه سه گوزن زرد ایرانی در یزد، مشخص شد که علت تلف شدن این گوزن‌ها بیماری نبوده است.

نیره پور ملایی با اشاره به اینکه تلف شدن سه گوزن زرد ایرانی در سایت باغ شادی خاتم هفته گذشته اتفاق افتاده، بیان کرد: بلافاصله تیمی از کارشناسان و دامپزشکان محیط زیست به همراه دامپزشکان بخش خصوصی به منطقه اعزام شدند و کار نمونه برداری از لاشه‌ها انجام شد.

وی افزود: در بررسی اولیه از لاشه‌ها مشخص شد علت تلف شدن این سه رأس گوزن، بیماری نبوده اما هنوز نمی‌توان نظر دقیقی در این زمینه اعلام کنیم؛ احتمال دارد علت تلف شدن گوزن‌ها ضعف بدنی بوده باشد.

کشف یک میلیون ماسک احتکار شده و غیربهداشتی در پایتخت

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت از کشف بیش از یک میلیون عدد ماسک احتکار شده و غیربهداشتی در پایتخت خبر داد

وی همچنین از کشف دو واحد تولیدی غیر مجاز ماسک‌های تقلبی نیز خبر داد و گفت: در روزهای اخیر بیش از یک میلیون عدد ماسک‌هایی احتکار شده و نیز ماسک‌هایی که بصورت غیر بهداشتی و غیراصولی تولید شده بودند کشف و جمع آوری شده است.

سردار رحیمی با تاکید بر اینکه اجازه نخواهیم داد افراد فرصت طلب از شرایط سو استفاده و عرصه را برای مردم و شهروندان مشکل کنند، گفت: طی دو روز گذشته همکاران من در پلیس‌های مختلف ضمن پلمب دو کارگاه ساخت ماسک‌های غیربهداشتی و غیر مجاز، اقدام به جمع آوری هزاران عدد مواد ضد عفونی کننده نیز کرده‌اند.

ضوابط ویژه شیرخوارگاه‌ها برای پیشگیری از کرونا تهیه شد

مسعود آسیما مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور گفت: بخشنامه و دستورالعمل پیشگیری و مراقبت کرونای جدید موسوم به «کووید ۱۹» ویژه شیرخوارگاه‌ها تهیه شد.

وی ادامه داد: تمام پرسنل شیرخوارگاه‌ها موظف هستند به محض مشاهده کودک مبتلا به علائم کرونا، موضوع را فوراً به رئیس شیرخوارگاه یا مدیرداخلی، اعلام تا تصمیم مقتضی درباره کودک اتخاذ شود.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس این بخشنامه، تب سنجی روزانه در شیرخوارگاه‌ها برای پرسنل و کودکان با استفاده از دماسنج دیجیتال انجام شود و موارد مشکوک به اطلاع پزشک رسانده شود و تمام پرسنل دارای علائم سرماخوردگی با ظن کرونا باید مورد بررسی دقیق پزشکی قرار گیرند.

اسکان اضطراری ۱۶۰۰ زلزله‌زده آذربایجان غربی

حامد سجادی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اسکان اضطراری یکهزار و ۶۰۰ نفر از زلزله زده‌گان منطقه قطور خوی در استان آذربایجان غربی خبر داد؛ این تعداد زلزله زده با تحویل یکهزار و ۶۰۰ دستگاه چادر به صورت انفرادی به آنان (۴۰۰ دستگاه چادر و ۵۰۰ تخته پتو) اسکان اضطراری داده شدند.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون سه هزار و ۵۵۰ دستگاه چادر، یکهزار و ۸۲۰ تخته پتو، ۶ هزار و ۳۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته، یکهزار بسته غذایی یکماهه، چهار هزار و ۵۰۰ شعله والور، ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم قند و شکر، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم حبوبات و ۱۰ هزار قوطی کنسروجات و سایر اقلام ضروری به این مناطق ارسال شده تا در اختیار متاثران و آسیب دیدگان از این زلزله قرار گیرد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تعداد روستاهای ارزیابی شده در مناطق زلزله زده استان آذربایجان غربی را ۴۰ روستا عنوان کرد و گفت: از این ۴۰ روستا ۲۸ روستا از توابع بخش قطور و ۱۲ روستا از توابع سلماس بوده‌اند که روستاهای امدادرسانی شده ۱۵ روستا در خوی و سلماس ثبت و گزارش شده است.

کیت تشخیصی کرونا در کشور شبیه سازی شد

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شبیه سازی کیت تشخیصی کرونا، گفت: همکاران ما در بیمارستان مسیح دانشوری تهران، کیت تشخیصی کرونا را شبیه سازی کردند و با آن در حال شناسایی این بیماری هستند.

وی افزود: این کیت‌های تشخیص از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و با آن به درستی می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

همه مردم نیاز به تست کرونا ندارند

مردانی افزود: بیمارانی که مشکوک به کرونا هستند و علائم خفیف یا حتی متوسط این بیماری را دارند هم نیازی به انجام تست این بیماری ندارند ولی افراد مبتلا به نوع شدید این بیماری باید این تست را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه این تست در دسترس است، ادامه داد: فقط عده‌ای محدود نیاز به انجام آن دارند و الزامی برای همه افراد وجود ندارد. افراد فقط سرماخورده می‌خواهند این تست را انجام دهند که این موضوع بی مورد است.

دفن قربانیان کرونا زیرنظر وزارت بهداشت انجام می‌شود

غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: اگر فردی جان خود را در اثر ابتلاء به ویروس کرونا از دست بدهد، مراسم تشییع، شست و شو و تدفین او زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

وی افزود: وضعیت تشییع، انتقال، شست و شو و تدفین افرادی که بر اثر ویروس کرونا می‌میرند، با فوت شدگان عادی متفاوت است و به صورت ویژه انجام می‌شود.

کد خبر 412108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.