انتخاب‌های غذایی مفید برای سالمندان

دو دمنوش برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با کرونا، بیوتین؛ سوخت و ساز و متابولیسم بهتر بدن، خواص درمانی زردچوبه برای آلزایمر، مصرف ویتامین‌ها و پیشگیری از ابتلا به کرونا و انتخاب‌های غذایی مفید برای سالمندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، گفت: هیچ راهی مانند رعایت نکات بهداشت فردی نمی‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر مؤثر باشد، البته می‌توانیم با مصرف برخی مواد غذایی سعی کنیم سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها تقویت کنیم.

علیرضا عباسیان، افزود: یکی از خوراکی‌های مفید دمنوش‌های طبیعی تهیه شده در منازل است. مصرف خیسانده تخم بالنگو و بارهنگ در آب و گلاب به همراه کمی زعفران، یکی از دمنوش‌های مؤثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دمنوش دیگری که می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی مفید باشد، گفت: دمنوشی از آویشن و شیرین بیان را می‌توانید با عناب مصرف کنید. البته برای کسانی که فشار خون بالا دارند مصرف شیرین بیان بیش از ۳ تا ۴ هفته توصیه نمی‌شود. همچنین مقادیر یاد شده با نصف مقدار دستور از سن هفت سالگی به بعد و با یک سوم تا یک چهارم مقدار دستور برای کودکان ۲ تا ۷ ساله مجاز است. برای کودکان زیر ۲ سال نیز تنها از هر کدام دو تا ۴ قاشق غذاخوری در روز مناسب است.

خواص درمانی زردچوبه برای آلزایمر

بیماری آلزایمر یک اختلال انحطاط عصبی پیشرونده و ویرانگر است که به از دست دادن حافظه و سردرگمی منجر می‌شود. اگرچه دلیل دقیق آن همچنان نامشخص است، باور بر این است که بیماری آلزایمر پس از انباشت پروتئین آمیلوئید بتا در مغز و تشکیل پلاک‌هایی که عملکرد سلولی را مختل می‌کنند، رخ می‌دهد. از آنجایی که در حال حاضر هیچ درمان ریشه کن کننده مؤثری برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، داروها و رویکردهای دیگر، مانند مکمل‌های غذایی که برای توقف یا کند کردن پیشرفت بیماری طراحی شده اند، در کانون توجه پژوهش‌های جاری قرار دارند.

به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، زردچوبه گیاهی متعلق به خانواده زنجبیل است که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می‌کند. از گذشته‌های دور، ریشه زردچوبه در آشپزی، به ویژه در هند، و همچنین در پزشکی، در درجه نخست در جنوب آسیا، مورد استفاده قرار گرفته است. از زردچوبه برای درمان مشکلات تنفسی، بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت، درد و خستگی استفاده شده است. امروزه، زردچوبه همچنان به عنوان یک ادویه در آشپزی کاربرد دارد اما در قالب مکمل‌های غذایی برای درمان برخی شرایط سلامت، از جمله التهاب و مشکلات پوستی نیز استفاده می‌شود. زردچوبه یکی از معدود درمان‌های گیاهی است که برخی شواهد علمی به بی خطری و اثربخشی آن در درمان برخی اختلالات، از جمله بیماری آلزایمر، اشاره دارند.

مصرف ویتامین‌ها و پیشگیری از ابتلاء به کرونا

یک متخصص تغذیه گفت: ترکیبات ویتامینی A, C, D، سلینیوم و روی نقش بسزایی در کاهش ابتلاء به بیماری کرونا ایفا می‌کنند و در صورت ابتلاء نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.

منصور رضایی درباره مواد غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن در راستای جلوگیری از ابتلاء به بیماری کرونا، اظهار کرد: مصرف ویتامین C برای بسیاری از موارد غیررسمی ذکر شده است، اما مصرف این نوع ویتامین به‌تنهایی، تنها علائم بیماری را کاهش داده و طول دوره بیماری را کوتاه‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه در علم پزشکی مبحثی با عنوان مواد غذایی مؤثر در بهبود سیستم ایمنی بدن وجود دارد، افزود: این مواد غذایی منجر به ارتقای توان سیستم ایمنی بدن می‌شود و احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی مانند آنفلونزا و کرونا را کاهش می‌دهد و در صورت ابتلاء، فرد سریع‌تر بهبود می‌یابد.

این متخصص تغذیه، گفت: استفاده از پروتئین‌های حیوانی، گیاهی و حبوبات نظیر آجیل و لبنیات کم‌چرب را از جمله غذاهای مفید برای این دوران است.

به گفته وی، مصرف گوشت‌ها به صورت پخته‌شده می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود، اما تا جایی که می‌شود، باید مصرف غذاهای فراوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر را کاهش داد.

بیوتین؛ سوخت و ساز و متابولیسم بهتر بدن

ویتامین‌های گروه ب و بیوتین موجب سلامتی پوست، مو، چشم، کبد و سیستم عصبی می‌شوند. این ویتامین یکی از مواد مغذی مهم در طول دوران بارداری و رشد جنین به شمار می‌رود. اغلب افراد بیوتین مورد نیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند ولی شواهد نشان می‌دهد مصرف بیشتر آن قند خون را تنظیم می‌کند، موجب تقویت و سلامت مو، پوست و ناخن می‌شود و به مادران باردار کمک می‌کند تا نوزادان سالم‌تری داشته باشند.

این ماده که به عنوان ویتامین اچ نیز شناخته می‌شود، یکی از مجموعه ویتامین‌های گروه ب یعنی ب ۷ است و به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را به انرژی تبدیل کند. میزان مصرف روزانه بیوتین برای نوجوانان افراد بالای ۱۰ سال و بزرگ‌سالان، به مقدار ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم در روز پیشنهاد می‌شود و این مقدار مصرف با توجه به سن، جنسیت و سلامت کلی بدن متفاوت است.

از آنجایی که بیوتین محلول در آب است، مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود. تاکنون در افرادی که این ویتامین را به صورت داروهای مکمل مصرف می‌کنند، عوارض خفیفی مانند حالت تهوع و مشکلات گوارشی گزارش شده است ولی توصیه می‌شود برای مصرف داروهای مکمل با پزشک مشورت کنید. کمبود این ویتامین به ندرت اتفاق می‌افتد ولی چون افراد مبتلا به کمبود مواد ضروری بدن، اغلب علائم ریزش مو یا جوش‌های قرمز پوستی را نشان می‌دهند، به توصیه پزشکان باید مقدار مصرف بیوتین را افزایش دهید.

کراتین پروتئین اصلی تشکیل‌دهنده مو، پوست و ناخن است و بیوتین زیرساخت کراتین بدن را تقویت می‌کند. با وجود نادر بودن، ولی ممکن است زنان باردار به کمبود بیوتین دچار شوند. پیشنهاد می‌شود مادران برای کمک به سلامت جنین، مجموعه ویتامین‌های حاوی بیوتین و فولیک اسید را در طی دوران بارداری مصرف کنند. البته مقدار زیاد بیوتین هم ممکن است برای جنین خطرناک باشد، پس نباید بدون تجویز پزشک قرص آن را مصرف کنید.

بیوتین یکی از انواع ویتامین ب است که موجب سوخت و ساز و متابولیسم بهتر بدن می‌شود. این ویتامین گلوکز موجود در کربوهیدرات را به انرژی لازم بدن تبدیل می‌کند و در انجام عملکردهای طبیعی بدن کمک کننده آمینو اسیدها است.

انتخاب‌های غذایی مفید برای سالمندان

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی است که سلامت افراد سالمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رژیم غذایی نامناسب با شروع بیماری‌هایی چون دیابت مرتبط است و بیماری‌های پیشرونده از قبیل پوکی استخوان ممکن است با نوع مواد غذایی مصرفی ارتباط داشته باشد. به گفته متخصصان تغذیه، کمبود مواد مغذی اغلب مشکلی شایع در میان سالمندان است که دلیل آن فاکتورهایی همچون نبود تنوع کافی در رژیم غذایی و کاهش میزان مواد مغذیِ دریافتی است. مصرف خوردنی‌های مختلف و متنوع می‌تواند مواد مغذی مورد نیازِ بدن سالمندان را برای حفظ سلامت آنها تأمین کند. برخی از مواد غذایی مفید برای سالمندان به شرح زیر است:

مواد غذایی مناسب برای مغز: خوراکی‌هایی از قبیل آووکادو، سبزیجات برگ‌دار، تخمه آفتابگردان و ماهی سالمون منبع غنی از ویتامین E، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر کمک کند.

مواد غذایی ضد التهابی: خوراکی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ به پیشگیری از التهاب که می‌تواند عامل بروز سرطان و آرتریت روماتوئید باشد، کمک می‌کنند. به همین خاطر مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ همچون ماهی سالمون هفته‌ای دو بار در هفته به ویژه برای این گروه سنی توصیه می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ریزمغذی‌هایی همچون انواعی از ویتامین‌های مهم هستند که مصرف آن‌ها برای سلامتی مفید است.

خوراکی‌های افزایش دهنده انرژی: مصرف غلات میزان انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

مواد غذایی مفید برای استخوان: مواد غذایی سرشار از کلسیم از قبیل شیر، ماست و پنیر مانع از تحلیل رفتن بافت استخوانی و ابتلاء به پوکی استخوان می‌شود.

خوراکی‌های تقویت کننده سیستم گوارشی: سیستم گوارش با افزایش سن کند می‌شود و این درحالیست که جداره دستگاه گوارش ضخیم‌تر می‌شود. مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر روند هضم مواد غذایی را بهبود داده و سطح کلسترول خون را به طور طبیعی کاهش می‌دهد.

خوراکی‌های سرشار از آهن: نبود سطح کافی از آهن در بدن باعث می‌شود فرد احساس خستگی کند. پنیر سویا، اسفناج، عدس و تخمه کدو از جمله مواد غذایی سرشار از آهن محسوب می‌شوند.

کد خبر 412084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.