دیدن نیستی‌ها در قاب‌های نقاشی

چیزی برای دیدن نیست آثاری از نقاشی و ویدیو است که تلاش دارد با شرکت دادن مخاطب در آثار حس رهایی، آرامش و خلأ را در او ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، " چیزی برای دیدن |نیست| " نمایشگاه نسترن آزادی است که با تکنیک رنگ آکریلیک روی بوم ۱۰ اثر را در گالری آس تهران به نمایش گذاشته است.

نسترن آزادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه انتخاب اسم نمایشگاه که از کتاب ژان بودریار ایده گرفته شده، اظهار کرد: زمانی که شروع به شناخت چیزی می‌کنیم یا اسمی برای آن انتخاب می‌کنیم تا به هر طریقی آن را درک کنیم به سرعت آن را از ذات واقعی‌اش جدا می‌کنیم به همین علت هرچیزی که می‌بینیم می‌شنویم و درک می‌کنیم با آن چیزی که در ذات و واقعیت وجود دارد بسیار متفاوت است، ما چیزها را به واسطه انسان بودن ناقص و دور از حقیقت محض می‌بینیم "چیزی برای دیدن نیست" یعنی ما می‌بینیم اما در حقیقت چیزی نمی‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه گالری فضای آرت تراپی دارد، افزود: این مجموعه حس خوبی برای من دارد چرا که مشابه تصاویر فضا است و حس خلأ را در مخاطب ایجاد می‌کند و من نمی‌توانستم این حس‌ها را به صفحه نقاشی‌ام اضافه کنم اما دوست داشتم مخاطب جریان این چنینی را تصور کند به همین علت با ایده خانم روشن با یک سری ویدئو که با نورپردازی‌های خاص این حس را به بیننده القا می‌کند و موسیقی، صدایی که ناسا آن را از فضا ضبط کرده در سالن پخش می‌شود که به فضاسازی کمک می‌کند.

این هنرمند بابیان اینکه فضا تاریک است و نقاشی‌ها به وسیله ویدئوها دیده می‌شود، ادامه داد: ویدئوها نورهای متفاوتی‌اند که حس رهایی دارند و آرامش و خلأ را در مخاطب ایجاد می‌کند همچنین نوری روی زمین قرار دارد و مخاطب زمانی که وارد سالن می‌شود با تصویر و سایه شأن روی کارها می‌افتد و خودشان جزئی از اثر هنری می‌شوند.

آزادی با اشاره به اینکه زمانی که مجموعه کامل شد جریان چیزی برای دیدن نیست را درک کردم، تصریح کرد: من تلاشی نکردم چیزی را به مخاطب معرفی کنم خیلی صادقانه این نقاشی‌ها را کشیدم و بیشتر دنبال لذت بودم تصویرهای خیلی ساده و بامزه و شبیه نقاشی‌های کودکانه که حس خوبی برای خودم داشت را به تصویر کشیدم و این یک تجربه شخصی بود که تبدیل به این مجموعه شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مخاطب وارد سالن می‌شود دایره بزرگ مشکی روبروی او قرار دارد که نوری روی آن است که با این هدف طراحی شده که مخاطب بداند نه به تاریکی مطلق و نه به نور مطلق دسترسی داریم و چیزی که ما تجربه می‌کنیم چیزی میان این دو نقطه است البته هرکس از دید خود آن را می‌نگرد و به واقعیت مطلق دسترسی نداریم و این چیدمان این موضوع را در نمایشگاه بیان می‌کند.

کد خبر 412069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.