ربیعی: ستاد ملی مبارزه با کرونا فردا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد

سخنگوی دولت گفت: ما این جلسه را در جهت مصوبه هیأت دولت برگزار کردیم و ستاد ملی مبارزه با کرونا فردا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد. همچنین بیش از جلسه دولت هم دکتر جهانگیری جلسه گذاشتند و به طور شبانه‌روزی این ستاد مستقر است.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی در نشست خبری امروز خود با اعلام این خبر که از امروز تمیز کننده و پاک‌کننده‌هایی که برای سلامت مردم است در بازار عرضه خواهد شد، گفت: در موارد اولیه کمبود نداریم اما در مساله ماسک بنا به توصیه وزیر بهداشت فعلاً توزیع از طریق مراکز بهداشت و درمان صورت خواهد گرفت.

وی درباره کرونا گفت: در مورد بیماری‌های همه‌گیر گسترده شدن ارتباطات مسئله‌ای بود که سال‌های قبل هم پیش‌بینی کرده بودند. کرونا در داخل کشور هم یک مسئله بهداشتی و درمانی است هم مسئله اجتماعی است.

سخنگوی دولت یادآور شد: ویروس کرونا مرزهای طبیعی و اجتماعی را به رسمیت نمی‌شناسد بین زن و مرد بالاشهری پایین‌شهری این قوم و آن قوم تمایز قائل نمی‌شود، با زندگی روزمره مردم نیز مرتبط است در شرایطی هستیم که همه باید در کنار یکدیگر به مبارزه برخیزیم همه در کنار وزارت بهداشت که در خط اول مقابله است قرار بگیریم و بایستیم و به پزشکان اعتماد کنیم.

ربیعی افزود: از همه جناح‌ها می‌خواهم که از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند اکنون متأسفانه شاهد برخی سوداگری تلخ در خصوص لوازم بهداشتی مورد نیاز مردم هستیم همه هر چه داریم باید در اختیار هم قرار دهیم باید همزمانی یکدیگر را حفظ کنیم.

وی گفت: ما این جلسه را در جهت مصوبه هیأت دولت برگزار کردیم و ستاد ملی مبارزه با کرونا فردا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل خواهد شد. همچنین بیش از جلسه دولت هم دکتر جهانگیری جلسه گذاشتند و به طور شبانه‌روزی این ستاد مستقر است. بر اساس تصویب هیأت وزیران کمیته‌های مختلف تصویب شد و بخش رسانه به این جانب واگذار شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در خصوص رسانه‌ها درخواست من دو جهت ویژه دارد؛ امروز خبری را می‌دیدم که اعلام کرده بودد تمامی فروشگاه‌ها به حالت تعلیق درخواهند آمد لذا کسانی که خریدهای مهمی دارند این چند روز انجام دهند؛ این خبر غیر مسئولانه‌ای است که نه نیت خیرخواهانه دارد و تنها نیتشان به هم زدن آرامش است. من از همه رسانه‌ها می‌خواهم به عنوان میانجی‌های جامعه می‌خواهم هم اطلاع‌رسانی صورت بگیرد و حتی زیادی اطلاع‌رسانی را منفی نمی‌دانیم اما اطلاع‌رسانی باید به دولت کمک کرده و به جامعه آرامش بدهد.

ربیعی ادامه داد: ما معتقدیم که باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد و اطلاع رسانی زیاد را منفی نمی‌دانیم، منتهی اطلاع‌رسانی که به دولت را کمک کرده و کاستی‌ها به دولت منتقل شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در کنار کمک به جامعه و تلاش برای حفظ آرامش، درخواستی از رسانه‌های جمعی دارم و آن این است که از طریق اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی با برخی افراد سودجو برخورد کنند. چرا که یک امر مذموم در حال رخ دادن است و از رنج مردم سو استفاده می‌کنند و یک ماسک که در حال عادی شاید کمتر از ۲ هزار تومان است را تا قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد: ملت ایران فداکاری و ایثار بزرگ کادر پزشکی و درمانی را در این شرایط تاریخی فراموش نخواهد کرد و همچنین وظیفه خود می‌دانم بگویم که دولت سپاسگزار و قدردان زحمات و تلاش‌های همه کادرهای پزشکی، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی است.

ربیعی در ادامه گفت: از همه رسانه‌ها که در این زمینه در کنار مردم هستند و دولت به صورت نقادانه اما اطمینان‌بخش هستند و در جهت ایجاد امنیت روانی تلاش می‌کنند، سپاسگزارم.

سخنگوی دولت به اظهارات نماینده قم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ابتلای ۵۰ نفر در قم به کرونا گفت: مردم بدانند دولت، رئیس‌جمهور و همه افراد مسئول این تعهد، وظیفه قانونی و تعهد اخلاقی دارند که هیچ چشم‌پوشی از اتفاقات صورت نگیرد. مطمئن باشید هر تعداد افرادی که به رحمت خدا می‌روند بیان می‌شود. کرونا یک بیماری جهانی است و ظرفیت بهداشتی ما می‌تواند این بیماری را شکست دهد. هراس بیش از حد، آسیب‌پذیری مقابل کرونا را افزایش می‌دهد. توصیه ما این است که به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه شود.

ربیعی ادامه داد: به عنوان سخنگوی دولت نمی‌خواهم برخی مسائل را باز کنم اما باید بگویم از روزی که ما پروازها به چین را متوقف کردیم یک بازرگان به صورت غیرمستقیم دو بار به این کشور سفر کرده و امروز یکی از دلایل شیوع این بیماری همین فرد است.

وی افزود: ما در زمینه ویروس کرونا بیشتر از بسیاری از کشورها شفافیت به خرج داده‌ایم و بسیاری از کشورها علیرغم وجود بیمار آن را به مردم خود اعلام نکرده‌اند که بعد قطعاً در اخبار اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص مراحل دفن فوت‌شدگان ناشی از کرونا گفت: اجازه شرعی این دفن‌ها از مراجع شرعی گرفته شده است و باید بگویم امکان اینکه بیماری از جسد تسری پیدا کند، نیست.

ربیعی گفت: مصوبه و تدابیر لازم برای تولید و توزیع تدابیر بهداشتی صورت گرفته است. ما یک و نیم میلیون ظرفیت تولید ماسک داریم و تکنولوژی ما برای تولید ماسک خوب است. در مواد ضد عوفونی کننده نیز فردا در وزارت صمت جلسه‌ای در این حوزه برگزار می‌شود که حتی با برخی کارخانه‌ها برای تغییر خط تولید صحبت شده است. با سیاست وزارت بهداشت به زودی در شهرهای آلوده خانه به خانه مواد شوینده و ماسک توزیع خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: از ظهر روز چهارشنبه که فوت بر اثر کرونا قطعی شد و وزارت بهداشت از این مساله مطمئن شد به سرعت اطلاع‌رسانی شد، از هر دو جهت به ما حمله می‌شود، از یک سو ما را متهم می‌کنند که شما کرونا هراسی کرده‌اید و از سوی می‌گویند چرا دیر اعلام کرده‌اید.

سخنگوی دولت در ادامه ابراز داشت: لطفاً با تعقیب روند خبر به اطلاع‌رسانی صحیح کمک کنید، در خصوص اعلام آمار مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت عدد را پس از اطمینان اعلام کرده است اما چند ساعت بعد وزیر بهداشت ترکیه به نقل از آقای دکتر نمکی خبر را اعلام کرد و متأسفانه در کشور این طور مطرح شده که انگار ما در اطلاع رسانی تأخیر داشته‌ایم.

ربیعی گفت: متأسفانه اتفاقات بدی در کشور رخ می‌دهد، برای مثال اخبار منفی ۷ برابر اخبار مثبت دیده می‌شود، البته من قبول دارم بخشی از این مساله به میزان اعتماد مردم برمی‌گردد و این اعتماد به دلیل اتفاقات دو طرفه است، اما در بحث کرونا لطفاً اجازه دهید با اعتماد پیش برویم.

وی افزود: لطفاً کاستی‌ها را بگویید و دولت را نقد کنید اما درخواست می‌کنم با پیگیری روندها، فضای ذهنی عمومی را به جهتی برید که به مردم اطمینان بدهید و هرچقدر هم نقص و اشتباهی هست به ما بگویید.

منبع: ایرنا

کد خبر 412052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.