توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماری‌های خاص برای پیشگیری از کرونا

بازسازی سلول‌های قلب، سلول‌هایی که از مغز در برابر آلزایمر محافظت می‌کند، توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماری‌های خاص برای پیشگیری از کرونا، شایع‌ترین اختلال خواب و اقدامات پیشگیرانه از کرونا در خطوط هوایی را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا مطالعه اخیر محققان "مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی" نشان می‌دهد تغییر روندی که سلول‌های قلب برای به دست آوردن انرژی از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند به بازسازی قلب در هنگام مرگ سلول‌ها کمک کند.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Nature Metabolism" منتشر شد، می‌تواند سبب توسعه راه‌های نوینی برای معالجه انواع شرایطی مانند نارسایی قلبی ناشی از ویروس‌ها، سموم، فشار خون بالا یا حملات قلبی که طی آن عضله قلب آسیب می‌بیند، شود.

درمان‌های دارویی فعلی برای نارسایی قلبی که شامل مهارکننده‌های "ای. سی. ای" و مسدود کننده‌های بتا می‌شوند، هدف‌شان متوقف کردن چرخه از دست دادن عضلات قلب است، زیرا فشار بیشتر باعث آسیب به عضلات قلب می‌شود و باعث می‌شود سلول‌های بیشتری بمیرند؛ در حال حاضر هیچ درمانی برای بازسازی عضله قلب وجود ندارد.

۹ سال پیش "هشام صادق "پژوهشگر این مطالعه و دیگر همکارانش کشف کردند که قلب پستانداران اگر آسیب ببیند می‌تواند بازسازی شود و این کار بر عهده سلول‌های ماهیچه قلب است، البته این کار ظرف هفت روز امکانپذیر است و پس از آن تقسیم سلولی به کندی انجام خواهد شد.

اکنون تحقیقات پژوهشگران نشان داده است که این تغییر در ظرفیت احیا کننده حداقل تا حدودی از آسیب دیدن رادیکال‌های آزاد تولید شده توسط اندامک‌های معروف به میتوکندری که انرژی سلول‌ها را تأمین می‌کند، است، این رادیکال‌های آزاد به دی. ان. ای سلول‌ها آسیب می‌رسانند و این پدیده "آسیب دی. ان. ای" نام دارد که طی آن عملیات تقسیم سلول‌ها متوقف می‌شود.

صادق معتقد است: تغییر در تولید رادیکال آزاد با تغییر در آنچه که میتوکندری در سلول‌های ماهیچه قلب برای انرژی مصرف می‌کنند، افزایش یافته است، اگرچه میتوکندری به رحم و در بدو تولد به گلوکز متکی هستند، اما در روزهای پس از تولد به اسیدهای چرب تغییر می‌کنند تا از این مولکول‌های پر انرژی در شیر مادر استفاده کنند.

برای صادق و همکارانش سوال بود که آیا مجبور کردن میتوکندری برای ادامه مصرف گلوکز ممکن است باعث آسیب دی. ان. ای شود و به نوبه خود، امکان بازسازی سلول‌های قلب را گسترش دهد یا خیر! برای آزمایش این ایده، محققان دو آزمایش مختلف را امتحان کردند.

در آزمایش اول آنها بچه موش‌هایی را که مادرانشان از نظر ژنتیکی اصلاح شده بودند تا شیر کم چرب داشته باشند و بچه موش‌ها از آنها تغذیه می‌کردند را مورد بررسی قرار دادند، محققان دریافتند که بازسازی و احیای قلب این موش‌ها نسبت به موش‌های عادی چند هفته دیرتر انجام می‌شود و این در حالی است که سلول‌های ماهیچه قلب آنها نیز همچنان بیان ژن‌های مرتبط با تقسیم سلولی را طی بازه زمانی طولانی‌تری نسبت به موش‌هایی که از شیر معمولی تغذیه می‌کردند، ادامه می‌دادند.

در آزمایش دوم، محققان حیوانات تغییر یافته ژنتیکی ایجاد کردند که در آن محققان توانستند آنزیمی بنام "پیروات دهیدروژناز کیناز ۴"(PDK۴) که برای میتوکندری سلول‌های قلب برای هضم اسیدهای چرب لازم است را حذف کنند، هنگامی که محققان دارویی را برای خاموش کردن تولید PDK۴ تزریق کردند، سلول‌های ماهیچه قلب حیوانات حتی در بزرگسالی به جای اسیدهای چرب به سمت مصرف گلوکز روی آوردند. بعد از اینکه محققان حمله قلبی را شبیه‌سازی کردند، عملکرد قلب این حیوانات در حال بهبودی بود و بیان ژن آن‌ها نیز به گونه‌ای بود که سلول‌های ماهیچه قلب آن‌ها نیز بسیار خوب تقسیم می‌شدند.

سلول‌هایی که از مغز در برابر آلزایمر محافظت می‌کند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود سلول‌هایی را کشف کردند که می‌توانند از مغز در برابر آلزایمر محافظت کنند.

شاید بسیاری از ما نگران پروتئین‌هایی باشیم که با افزایش سن در مغز تجمع می‌کنند و به بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر منجر می‌شوند اما ممکن است از برخی پروتئین‌های مشابه که در عضلات جمع می‌شوند و به آتروفی عضلانی در سنین بالا می‌انجامند، غافل باشیم.

دانشمندان "دانشگاه کالیفرنیا برکلی" سلول‌هایی را در مغز یافته‌اند که می‌توانند به پاکسازی تجمع این پروتئین‌ها و طول عمر در کرم‌ها و موش‌ها کمک کنند، شاید نتایج این پژوهش به ارائه داروهایی منجر شود که به بهبود سلامت عضله و افزایش طول عمر سالم کمک می‌کنند.

پژوهشگران در این پروژه دریافتند که چهار سلول گلیال در مغز کرم، واکنش استرس را در سلول‌های سراسر بدن کنترل می‌کنند و طول عمر کرم را تا ۷۵ درصد افزایش می‌دهند.

این کشف، غافلگیرکننده بود، زیرا سلول‌های گلیال معمولاً سلول‌های پشتیبان سلول‌های عصبی به شمار می‌روند که کارهای واقعی مغز مانند یاد گرفتن و به خاطر سپردن را انجام می‌دهند.

یافته‌های این پژوهش که یک پژوهش انجام گرفته در سال ۲۰۱۳ را دنبال می‌کنند، نشان می‌دهند که نورون‌ها به تنظیم واکنش استرس در سلول‌های "پریفرال" کمک می‌کنند، طول عمر کرم را افزایش می‌دهند و به بهبود تنظیم نورون‌ها می‌پردازند.

این نتایج، تصویری از رویکرد دو سویه مغز به نمایش می‌گذارند که می‌تواند به سلامت سلول‌های بدن کمک کند، هنگامی که مغز، یک محیط استرس‌زا را احساس می‌کند، باکتری‌ها و ویروس‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد تا واکنش خود را نسبت به استرس ابراز کند اما از آنجا که سیگنال‌های الکتریکی فقط یک واکنش کوتاه‌مدت به وجود می‌آورند، سلول‌های گلیال، هورمونی را منتشر می‌کنند که می‌تواند به بروز واکنش بلندمدت و ضد استرس منجر شود اما تاکنون ناشناخته مانده است.

"اندرو دیلین" استاد زیست‌شناسی مولکولی و سلولی دانشگاه کالیفرنیا برکلی و پژوهشگر "مؤسسه پزشکی هاورد هیوز" آمریکا گفت: ما در این پژوهش دریافتیم که اگر این واکنش‌ها در مغز فعال شوند، با سلول‌های پریفرال ارتباط برقرار می‌کنند تا مغز از زوال ناشی از افزایش سن حفظ شود. این واکنش‌ها، به راه‌اندازی مجدد متابولیسم منجر می‌شوند و از تجمع پروتئین پیشگیری می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.

بی‌خوابی، شایع‌ترین اختلال خواب

یک متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ اختلالات خواب بی‌خوابی گفت: یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است و حدود ۳۰ درصد مردم در طول زندگی خود ممکن است در مقاطعی بی‌خوابی را تجربه کنند.

دکتر حبیب الله خزایی با بیان اینکه حدود یک سوم افراد به نوعی دچار یکی از اختلالات خواب هستند، گفت: حدود ۳۰ درصد مردم در طول زندگی خود ممکن است در مقاطعی بی‌خوابی را تجربه کنند.

وی با بیان اینکه بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است، اظهار کرد: وقفه تنفسی حین خواب "آپنه" ‏پاراسومنیا یا اختلالات رفتاری حین خواب و خواب آلودگی از دیگر موارد شایع طیف گسترده اختلالات خواب است که عدم توجه و درمان به موقع آن تبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

این متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ اختلالات خواب با تاکید بر اینکه افراد به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و نسبت به درمان بی خوابی اقدام نکنند، افزود: در این راستا عدم استفاده از داروهای خواب آور به صورت خودسرانه نهی می‌شود، چرا که مهم‌ترین تبعات منفی این مسئله عارضه‌دار کردن بی‌خوابی است و فرد را در معرض وابستگی دارویی قرار می‌دهد.

توصیه‌های وزارت بهداشت به بیماری‌های خاص برای پیشگیری از کرونا

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر، تاکید کرد: بیماران خاص باید بیش از سایر افراد از خودشان در برابر ویروس کرونا مراقبت کنند.

مهدی شادنوش با بیان توصیه‌هایی به بیماران خاص و پیوندی برای پیشگیری از ابتلاء به کروناویروس جدید گفت: بیماران خاص و پیوندی بیش از دیگران باید از خودشان مراقبت کنند، خانواده‌ها و اطرافیان این بیماران نیز باید بیشتر از خودشان مراقبت کنند.

وی افزود: در عین حال این بیماران باید همان توصیه‌هایی را که برای افراد عادی ارائه می‌شود، رعایت کنند، اقداماتی مانند شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دوری کردن از افرادی که ممکن است آلوده باشند، پرهیز از حضور در مناطق پر ازدحام و تجمعات و… را انجام دهند.

شادنوش با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر در بیماران خاص، افزود: به هر حال سیستم ایمنی این بیماران از سایر افراد ضعیف‌تر بوده و در نتیجه اثرگذاری ویروس بر روی آن‌ها می‌تواند قابل توجه‌تر باشد، بنابراین بیماران خاص از سفر پرهیز کرده و سعی کنند در محیطی سالم و دور از آلودگی بمانند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ماسک تأثیر عمده‌ای در پیشگیری از کروناویروس ندارد، ادامه داد: بهتر است بیشتر تلاش کنند که از محل‌های آلوده دوری کنند و در عین حال بیماران خاص هم مانند سایر مردم در صورتیکه دچار تب شدند، به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشک توجه کنند و در صورتی که بعد از مراجعه به پزشک علائم‌شان ادامه داشت و یا دچار سرفه‌های خشک یا تنگی نفس شدند، باز هم به پزشک مراجعه کنند و حتماً بیماری‌شان را به صورت جدی پیگیری کنند.

شادنوش درباره استفاده بیماران خاص از داروهای بالا برنده ایمنی بدن، اظهار کرد: این موارد به نوع بیماری فرد بستگی دارد، هیچ فردی نباید سر خود اقدام درمانی و دارویی انجام دهد و در عین حال برخی بیماران مانند بیماران پیوندی با مصرف دارو مقداری سیستم ایمنی‌شان به صورت تعمدی کاهش می‌یابد تا بتوانند عضو پیوندی را تحمل کنند. در چنین شرایطی اصلاً صلاح نیست که داروهایشان را تغییر دهند.

اقدامات پیشگیرانه از کرونا در خطوط هوایی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ دستورالعمل‌ها و اقدامات پیشگیرانه این سازمان به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ابتدا تا کنون خبرداد و گفت: فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و کروی پروازی ملزم به اجرای دستورالعمل مذکور هستند.

رضا جعفرازده با بیان اینکه براساس انکس های ۱۹ گانه ایکائو، اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در سه حوزه فرودگاه‌ها، پروازها و پرسنل فرودگاهی و پروازی برمبنای دستورالعمل وزارت بهداشت و همه فرایندهای آن در حال اجراست، اظهار کرد: سازمان جهانی هواپیمایی کشوری و سازمان جهانی بهداشت هر دو نهادهای وابسته به سازمان ملل هستند که در این رابطه در مواقع لازم بخشنامه‌هایی را به کشورها ابلاغ می‌کنند، در کنار آن دستگاه‌های مسئول خود را مکلف می‌دانند در کنار سایر متولیان همکاری لازم را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند.

وی افزود: در این ایام هر گونه ابلاغیه‌ای که وزارت بهداشت ضرورت دانست را در راستای اقدامات پیشگیرانه به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ و ما نیز مجموعه‌های تحت نظارت خود را ملزم به اجرای دستورالعمل‌های مذکور کرده‌ایم، از جمله این دستورالعمل‌ها می‌توان به بخشنامه‌های پزشکی، دستورالعمل‌های مقابله با این ویروس و کلاس‌های آموزشی برای کروی پروازی، راهنمای ضد عفونی هواپیما اعم از بدنه، صندلی‌ها و میزهای غذا خوری، کمربند ایمنی، سرویس‌های بهداشتی و وسایل حفاظتی اشاره کرد که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توزیع فرم‌های خوداظهاری بین مسافران در حال اجراست.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: در حال حاضر امکان دریافت گواهی بهداشت برای مسافران از طریق دفاتر وزارت بهداشت مستقر در فرودگاه‌ها فراهم است.

کد خبر 412016