۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مدرسه‌ای خلاق برای نابینایان

بررسی یکی از مدارس مخصوص نابینایان در پاتایا به‌منظور فراهم کردن یک محیط یادگیری جدید، منجر به ایجاد تسهیلات جدیدی شد که شرایط لازم برای تکمیل برنامه‌هایی برای نابینایان که تاکنون در حد رویا باقی مانده بودند را مهیا کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در مدرسه Redemptorist پاتایا که به آموزش و پرورش نابینایان اختصاص دارد، یک محیط یادگیری جدید ایجاد شده است که هدف اصلی آن آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارت‌هایی اساسی به‌منظور آماده کردن آن‌ها برای زندگی در بیرون از مرزهای مدرسه است. از آنجایی‌که گروه‌های مختلف با ابتلاء به انواع اختلالات بینایی و توانایی‌های خاص در این مدرسه مشغول به یادگیری هستند لازم است که فرصت‌ها و شیوه‌های آموزشی به کار رفته در آن نیز به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشد که طراحی جدید مدرسه این امکان را به طور کامل فراهم آورده است.

ساختمان کلی Redemptorist شامل یک سازه بتونی مستحکم با چندین اتاق مربع‌شکل استاندارد و معمولی با دیوارهای گچی رنگ‌آمیزی شده است. امکانات جدیدی که به‌منظور ایجاد یک مکعب چند حسی جدید به این ساختار اضافه شده شامل ترکیبی سرزنده از مصالح و بافت‌های گوناگون می‌شود که به جای کتابخانه روی دیوار وصل شده است.

این تغییرات متناسب و هم‌تراز با برنامه‌های درسی پیش از آموزش‌های بریل، کتابخانه بدون استفاده و بالکن مجاور آن را به یک مرکز چند حسی جدید برای دانش‌آموزان خردسال تبدیل کرد. کیفیت مکانی بالکن و مجاورت آن با مسیرهای رفت و آمد، باعث شده است که همیشه در دسترس کاربران قرار داشته باشد. نرده‌های قبلی این بالکن با نوعی نمای تعاملی و بهم‌پیوسته جایگزین شده که دارای سوراخ‌های منعکس‌کننده نور است. این سوراخ‌ها در واقع محل قرارگیری "پین‌های یادگیری" هستند.

تمامی سطوح داخل اطاق نیز به‌گونه‌ای طراحی شده است که با هم در ارتباط باشند و کودکان مطابق با برنامه درسی خود که به منظور تقویت حواس مختلف آن‌ها طرح‌ریزی شده است، در طول چهار دیوار موجود در آن حرکت می‌کنند. آموزش و تقویت لمس با ابتدایی‌ترین اشکال شروع می‌شود، پس از آن یادگیری نسبت‌ها، بافت‌ها و وزن اشیا با استفاده از شکل‌های پیچیده‌تری هم‌چون حیوانات انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین بخش آموزش‌های پیش از بریل برای کودکان، آشنا کردن آن‌ها با خطرات و آسیب‌های احتمالی زندگی روزمره و توانایی تشخیص آن‌ها است، به همین دلیل این کودکان به کمک یک متخصص عطر و بو، با استفاده از کپسول‌هایی که بدین منظور طراحی شده است، با رایحه‌های گوناگونی که از آسیب‌های احتمالی هم‌چون آتش‌سوزی، دود، نشت گاز و غیره خبر می‌دهد، آشنا می‌شوند.

به‌منظور تحریک درک دانش‌آموزان از جهان اطراف نیز یک متخصص صدا، صداهای ضبط شده از محیط‌های گوناگون را با استفاده از هدفون برای آن‌ها پخش می‌کند.

با هدف تمرین دادن و تحریک دید در مبتلایان به اختلال کم‌بینی نیز نورپردازی‌های مخصوصی طراحی شده و برای آشنایی اولیه کودکان با الفبای بریل، کف مدرسه منقش به حروف لمسی و اعداد بریل به زبان‌های تایلندی و انگلیسی است.

هدف از پیاده‌سازی این پروژه، ایجاد نمونه‌ای مقرون‌به‌صرفه از امکانات چندحسی است که بتواند به طور ویژه پایه‌های درسی و زندگی مبتلایان به اختلالات بینایی را محکم کند و شرایط لازم برای رشد و پیشرفت آن‌ها را فراهم آورد. این طرح و تجربیات حاصل از پیاده‌سازی آن در دسترس عموم مردم قرار گرفته است، بدین ترتیب خانواده‌هایی با این شرایط خاص می‌توانند اطلاعات به دست آمده را مطابق با شرایط خود تغییر دهند و به این صورت شرایط لازم برای رشد بی حد و مرز فرزندان خود را فراهم آورند.

کد خبر 411981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.