۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۳
خطر در  کمین شهروندان دو شهر

خطر در کمین سلامت شهروندان است، آنان چشم‌انتظار تدبیر مسئولان هستند تا شاید نقطه پایانی باشد بر این کابوس هولناک؛ مدیران اما گاه شهروندان را مسئول می‌دانند و گاه وعده رفع مشکل در آینده می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از گلپایگان، هر روز بر تولید آن افزوده می‌شود و گویا طرح‌هایی که برای کاهش آن پیشنهاد و اجرا شده کارآمد نبوده است. طلای کثیف اینبار بلای جان گروهی دیگر از شهروندان شده که می‌خواهند هرچه زودتر از آن رها شوند. سال‌ها از وعده‌های مسئولان برای اصلاح وضعیت موجود می‌گذرد، اما هنوز در بر همان پاشنه می‌چرخد و اوضاع تغییر زیادی نکرده است.

قرار است در هفت کیلومتری منطقه "خم‌پیچ" گلپایگان در زمینی به مساحت ۵۶۰ مترمربع کارخانه‌ای احداث شود که با آغاز به کار آن اوضاع نابه‌سامان دفن پسماند در این منطقه تغییر کند. کارخانه بازیافتی که از سال ۹۲ تاکنون نیمه‌تمام مانده است و در تمام این سال‌ها عواقب آن گریبان‌گیر شهروندان و ساکنان منطقه بوده است.

شهروندان چشم‌انتظار تدبیر مسئولان

اسماعیل هاشمی از شهروندان خوانساری می‌گوید: در نزدیکی منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم شهرداری اقدام به دفن غیر اصولی زباله می‌کند که عامل بسیاری از بیماری‌ها شده است از طرفی در مواقعی که باد می‌وزد بوی نامطبوع آن انتشار پیدا می‌کند، در فصل تابستان هم عامل تجمع پشه و انتقال آلودگی همین زباله‌ها است.

وی می‌افزاید: از مسئولان تقاضا داریم فکری به حال راه‌اندازی این کارخانه بکنند یا اگر بودجه ندارند طرح ساماندهی پسماند منطقه را به بخش خصوصی تحویل دهند تا حداقل زودتر این پروژه به اتمام برسد.

رسول یزدانی از شهروندان ساکن صفائیه خوانسار نیز می‌گوید: تخلیه زباله در این منطقه به یک بحران تبدیل شده است و سبب نگرانی‌های مردم جهت بیماری و هجوم حیوانات موذی به این محل شده است، تخلیه روزانه ۲۰ تن زباله در این محل در آینده قطعاً عواقب بدی دارد.

سکنه فاریان در خطر مرگ!

گلایه شهروندان در حالی مطرح می‌شود که رحمت‌الله حاج ناصری، رئیس شورای روستای فاویان نیز با پذیرش خطر آلایندگی تخلیه پسماندها در نزدیکی مناطق مسکونی، تصریح می‌کند: زباله‌های سه شهر گوگد و گلشهر و گلپایگان در سه کیلومتری منطقه فاویان تخلیه می‌شود و طبق بررسی خانه بهداشت محل در خصوص علل مرگ و میر مردم منطقه، تخلیه زباله‌ها سبب بروز بیماری سل، سرطان و تنگی نفس شده است.

وی می‌افزاید: باید هرچه سریع‌تر تا زمان راه‌اندازی کارخانه بازیافت، زباله‌ها به صورت اصولی دفن شود تا دیگر معضلات بهداشتی را نداشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی فاویان می‌افزاید: دفن غیر اصولی زباله در اطراف این منطقه به یک فاجعه تبدیل شده است؛ آیا ادامه این روند به صلاح است؟ شهرداری‌ها تا کی می‌خواهند به این کار ادامه دهند؟

توپ در زمین شهروندان!

اما پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان با بیان اینکه یکی از معضلات و دغدغه‌های مسئولان حوزه خدمات شهری موضوع زباله است، خاطرنشان می‌کند: معتقدم حلقه مفقوده ماجرا در دست شهروندان است که باید با اجرای روش‌های علمی، میزان تولید زباله را کاهش و عملیات تفکیک زباله در مبدا را انجام دهند.

وی تصریح می‌کند: سال ۸۲ شهرداری تصمیم به ساخت شرکت بازیافت گرفت و اقدام به خرید دستگاه‌هایی با صرف اعتباری در حدود ۹۰۰ میلیون تومان کرد، اما سال‌های متوالی به دلیل نبود اعتبارات دستگاه‌ها در شهرداری گلشهر خاک می‌خورد و پس از آغاز عملیات به محل احداث کارخانه بازیافت فعلی انتقال داده شده است.

شهردار گلپایگان می‌افزاید: سهام شرکت بازیافت به ترتیب ۵۱ درصد شهرداری گلپایگان، ۲۰ درصد شهرداری خوانسار، ۱۱ درصد شهرداری گلشهر، هشت درصد شهرداری گوگد و پنج درصد تعاونی دهیاری گلپایگان و پنج درصد نیز تعاونی دهیاری خوانسار است.

شکرزاده تصریح می‌کند: اگر دفن زباله‌ها به روش بهداشتی انجام شود، سایت دفن زباله گلپایگان یکی از بهترین سایت‌های مدیریت پسماند در کل کشور است.

وی می‌گوید: سال‌های متوالی زباله در دشت شمال گلشهر مدفون می‌شد که مشکلاتی را برای آب‌های زیرزمینی و دامداران ایجاد کرده بود و سرانجام به پشت پارک جنگل هدایت شد، اما از آنجایی که این پارک مکان گردشگری بود در اطراف روستای دم آسمان و فاویان دفن می‌شود.

وی با اشاره به اقداماتی در خصوص تفکیک زباله در این شهر می‌افزاید: اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند زباله در شهر گلپایگان برای خانواده‌های گلپایگانی فراگیر می‌شود و در این زمینه آموزش لازم توسط کارشناسان شهرداری به شهروندان ارائه می‌شود.

شهردار گلپایگان می‌گوید: برای ساکنان مجتمع‌های مسکونی نگهداری زباله بیش از یک روز امکان‌پذیر نیست، کارآیی اپلیکیشن به گونه‌ای است که یک کد کاربری به شهروندان داده می‌شود و هنگامی که شهروندان اعلام کنند که پسماند خشک دارند این پسماند توسط نیروهای پشتیبان اپلیکیشن جمع‌آوری می‌شود و در هر ماه مبلغ پسماند خشک بر اساس قیمت کارشناسی به حساب کاربر واریز می‌شود.

شکرزاده خاطرنشان می‌کند: زباله در شهر گلپایگان به صورت سنتی و غیر کارشناسی دفن می‌شود؛ زیبنده نیست که در چند صد متری شهر آن هم در پشت پارک جنگلی که محل تفریح مردم و گردشگران است زباله‌ها دفن شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۳۵ تن زباله در شهر گلپایگان جمع آوری می‌شود و با راه‌اندازی کارخانه بازیافت ۷۰ درصد آن به چرخه تولید برمی‌گردد، تأکید می‌کند: شهروندان نسبت به تفکیک زباله و کاهش تولید آن حساسیت بهتری نشان دهند.

راه‌اندازی کارخانه بازیافت، شاه‌کلید رفع معضل

محسن اسحاقی، شهردار خوانسار نیز با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰ تن زباله از محلات مختلف این شهر جمع‌آوری می‌شود، می‌گوید: این پسماندها پس از جمع‌آوری به محل دفن زباله‌ها واقع در منطقه صفادشت انتقال داده می‌شود؛ این در حالی است که تفکیک زباله در مبدا یا در محل تخلیه زباله‌ها انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: کارخانه بازیافت زباله به صورت مشترک با شهرداری‌های گلپایگان، گوگد و گلشهر و شرکت تعاونی دهیاری‌های دو شهرستان در حال احداث است و سهم این شهرداری از سهام آن، ۲۰ درصد است.

شهردار خوانسار تأکید می‌کند: الویت‌های شهرداری راه‌اندازی کارخانه بازیافت است تا زباله‌ها به کود تبدیل و از آلایندگی محیط زیستی کاسته شود و شاهد معضلات زیست محیطی نباشیم.

کد خبر 411978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.