اجرای پویش "سبزه ماندگار" در ساری

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری در صفحه اینستاگرام این شهرداری نوشت: پویش سبزه ماندگار به منظور ترویج فرهنگ درختکاری، جلوگیری از اسراف و هدررفت سالانه میلیون‌ها لیتر آب و هزاران تن گندم، بذور خوراکی و غلات برای استفاده سبزه عید در سفره هفت سین راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متن پست اینستاگرامی عین الله احمدی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ساری بدین شرح است:

با نزدیک شدن سال نو و سرآغاز فصل بهار، پیاده رو های شهر از بساط هفت سین و سینی‌های سبزه پُر می‌شود. سبزه‌هایی که بیشترشان از بذر گندم است و ایرانیان معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد. مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که «سیزده به در» خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند.

همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده به در موجب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود و اکثر مردم هم سبزه را نماد شادابی و سرسبزی و نشانگر پیوند انسان با طبیعت می‌دانند. عده‌ای از دوستداران محیط زیست نیز دور ریختن سبزه در طبیعت را آسیب به محیط زیست دانسته و با آن مخالفت می‌کنند علاوه بر آن معتقدند که بخشی از این گندم که صرف رویش سبزه می‌شود می‌تواند نان سفره‌ی مردم باشد.

این سازمان در نظر دارد در طرح "پویش سبزه ماندگار " با تحویل گرفتن سبزه‌های نارنج شهروندان و اهدا یک گلدان گل به عنوان هدیه در جهت کاهش هدر رفت سبزه‌های گندم و استفاده از سبزه نارنج کاری ماندگار را در صفحه فعالیت خود ثبت کند. این سازمان سبزه‌های نارنج را از شهروندان تحویل گرفته و به جای آن یک گلدان گل آپارتمانی هدیه می‌کند. پویش سبزه ماندگار هم راستا با سنت‌های اصیل ایرانی مبنی بر برکت افزایی است، این پویش با توجه به نزدیک شدن به سال نو به منظور ترویج فرهنگ درختکاری، جلوگیری از اسراف و هدر رفت سالانه میلیون‌ها لیتر آب و هزاران تن گندم، بذور خوراکی و غلات برای استفاده سبزه عید در سفره هفت سین راه‌اندازی شده است.

این سازمان پس از جمع‌آوری نهال‌های کوچک نارنج، آنها در واحد تولیدات سازمان پرورش داده و پس از آن در سطح شهر و دیگر نقاط مورد نیاز کاشت می‌کند. جایگزینی نهال‌های زیبا به جای سبزه شب عید و کاشت این نهال‌ها در شهر از اهداف راه‌اندازی این پویش است.

کد خبر 411977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.