از دست رفتن فرصت شغلی کسب‌وکارها در سایه کرونا

رئیس اتاق بازرگانی‌ مشترک ایران و اتریش با اشاره به شیوع ویروس کرونا در ایران، گفت: لغو سفرها به ویژه در ایام نزدیک به نوروز و تعطیلات سال نو موجب از دست رفتن فرصت شغلی بسیاری از کسب‌وکارهای در ارتباط با گردشگری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پدرام سلطانی با انتشار یک یادداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"کرونا و اقتصاد کشور

سرانجام ویروس کرونای جدید در ایران هم تشخیص داده شد و به بیش از دو هفته تردید در این خصوص پایان داد. فارغ از اینکه آغاز تشخیص بیماری با مرگ دو تن از بیماران بود و این را باید به پای ضعف نظام بهداشتی کشور در تشخیص (یا در اطلاع رسانی به موقع) مبتلایان گذاشت، شروع این چنینی این بیماری با قدرت سرایت بالا نگران کننده است و تمهیدات و توصیه‌ها و تصمیمات دولت و نهادهای ذیربط در تناسب با این پدیده نیست.

برآوردهای اقتصادی در چین، حاکی از کند شدن نرخ رشد اقتصادی و کاهش دو درصدی آن برای فصل نخست سال ۲۰۲۰ است. هنوز مشخص نیست که دامنه‌ی همه‌گیری این ویروس در چین تا کجا گسترده خواهد شد و چین چگونه خواهد توانست لطمه این فاجعه بهداشتی-انسانی را در اقتصاد خود مدیریت کند. اما اگر چین با تمهیدات گسترده و همه‌جانبه‌ای که اتخاذ کرده است بتواند ابعاد بیماری را به فصل نخست سال محدود کند شاید لطمات آن در همین میزان باقی بماند.

شکی نیست که اقتصاد ایران، که چین شریک نخست تجاریش است، از شرایط اقتصاد این کشور تأثیر پذیر است. چین مقصد نخست صادرات نفت، پتروشیمی و مواد معدنی ایران است و به دلیل بحران موجود در چین در یک ماه گذشته قیمت این کالاها افت ۲۰-۱۰ درصدی داشته است. با فرض ثابت ماندن مقدار صادرات به چین، که البته چنین نیست، این افت به معنای کاهش درآمد ۵۰۰-۲۵۰ میلیون دلاری در ماه در صادرات ایران به این کشور است.

اما اکنون که ویروس کرونا به ایران رسیده و در حال گسترش است، نگرانی بزرگ‌تر اقتصاد کشور پیامدهای ناشی از همه‌گیری بیماری در ایران است. با آشکار شدن نخستین موارد بیماری، نخستین موج آن دامنگیر حوزه گردشگری داخلی و خارجی کشور شد. لغو سفرها به ویژه در ایام نزدیک به نوروز و تعطیلات سال نو موجب خواهد شد که بخش گردشگری کشور و خدمات وابسته به آن، از جمله حمل و نقل مسافر، هتل‌ها و رستوران‌ها، اماکن تفریحی و گردشگری، تولیدات محلی و سوغاتی، بهترین زمان کسب و کار خود را از دست بدهند و به شدت آسیب ببینند. علاوه بر اینها طیفی از کسب و کارها مانند تئاتر، سینما، تفریحات جمعی، سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ و مانند اینها هم از این شرایط متأثر می‌شوند. "

کد خبر 411960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.