عوارض رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات

ترکیب مرکبات و زغال اخته برای نابودی ویروس‌ها، فواید و کاربردهای پیاز، عوراض رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات، مصرف ویتامی C و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و لزوم کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران با استفاده از زغال اخته و برخی مرکبات یک پوشش محافظ را تولید کرده‌اند که جلوی نفوذ ویروس‌ها را به درون میوه‌های تازه می‌گیرد و حفظ آنها را برای مدت طولانی ممکن می‌کند. ویروس‌هایی که این پوشش محافظ با آنها مقابله می‌کند، معمولاً با مصرف سریع آب موجود در میوه‌های مختلف باعث پلاسیده شدن و غیرقابل مصرف شدن میوه‌ها می‌شوند.

تا به امروز برای نابودی این ویروس‌ها از روش‌هایی همچون تاباندن اشعه گاما یا اشعه ایکس استفاده می‌شد. اما با این کار بسیاری مواد باکیفیت مطلوب در میوه‌ها نیز حذف می‌شد. روش جدید که توسط محققان کانادایی ابداع شده موجب می‌شود تا ضمن حفظ ارزش غذایی میوه‌ها و محصولات غذایی تنها از فعالیت مخرب برخی ویروس‌ها در آنها جلوگیری شود. این پوشش هم مانند یک روکش لاستیکی قابل استفاده است و هم می‌توان آن را با اسپری بر روی سطح میوه مورد نظر پاشاند. البته برای تجاری سازی این محصول هنوز راه درازی در پیش است.

عوارض رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات

رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی برای لاغری سریع است. بین کاهش وزن و از دست دادن سلامت کلی، تفاوت زیادی وجود دارد و کاهش وزن نباید به قیمت از بین رفتن سلامتی بدن باشد. این رژیم غذایی معمولاً به دلیل عدم وجود مجموعه گسترده‌ای از گروه‌های غذایی ضروری که برای سلامتی موردنیاز هستند، توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی شامل دانه‌ها، میوه‌ها و برخی سبزیجات هستند. مواد غذایی حذف شده از جمله غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات، دارای مواد مغذی مفید، ویتامین‌ها، پلی‌فنول‌ها و فیبر بوده که برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.

رژیم غذایی فاقد کربوهیدرات، بدن را در شرایطی قرار می‌دهد که شروع به مصرف چربی و بافت‌های ماهیچه‌ها کرده و اگرچه این موضوع با کاهش وزن همراه است ولی خطراتی جدی را در پی دارد. ترکیبی از رژیم‌های غذایی دربردارنده همه نیازهای بدن به همراه ورزش می‌تواند بهترین رویکرد برای لاغری به شمار رود و توصیه می‌شود برای کاهش وزن حتماً با متخصصین تغذیه و پزشکان متخصص این حوزه مشورت کنید.

مصرف ویتامین C و پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا

کارشناس واحد تغذیه مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، گفت: مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی از ابتلاء به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند.

سپیده مهدیخانی، اظهار کرد: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد که منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی، جعفری، پیازچه، شاهی و گوجه فرنگی است که مصرف روزانه آنها نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا دارند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان قزوین با بیان اینکه عامل ابتلاء به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت و بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است، افزود: کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

مهدیخانی، کودکان زیر پنج سال، مادران باردار، سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند را بیشتر در معرض خطر ابتلاء دانست و گفت: برای پیشگیری باید هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیمو تُرش یا آب نارنج تازه استفاده شود.

وی توصیه کرد: لازم است افراد علاوه بر پرهیز از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین، استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: از خوردن غذاهای خوب پخته نشده مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب‌هایی که مغز پخت نشده اند و غذا و مایعاتی که در مکان‌های غیر بهداشتی تهیه می‌شوند، باید خودداری شود.

این کارشناس تغذیه، اظهار کرد: در صورت بروز علائم سرماخوردگی، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده شود؛ همچنین رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌ها از جمله ویروس کرونا دارد.

فواید و کاربردهای پیاز

اگر از خون مردگی و نیش زنبور رنج می‌برید پوست پیاز برای درمان خارش و عفونت مناسب است. پیاز را در طول شب روی دست ببندید و بعد با عسل موضع درد را ماساژ دهید. خمیر پیاز و آب به از بین رفتن آکنه کمک می‌کند. به دلیل اینکه پیاز خاصیت ضد التهابی و آنتی باکتریایی دارد و به همین منظور از ماسک پیاز برای درمان آکنه استفاده کنید.

برای از بین بردن بوی نامطبوع رنگ و لاک که برای سلامتی مضر است می‌توانید از تکه‌های پیاز کمک بگیرید پیاز برای درمان گلو درد هم مفید است. مقداری پیاز را در آب بجوشانید و در صورت نیاز به آن عسل بیفزاید و روزی ۲ بار بنوشید. اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو، زردرنگ شد، می‌توانید یک پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید. لکه‌های زردرنگ برطرف خواهند شد. بعد آن را چند دقیقه داخل آب سرد خیس کنید و بشویید.

لزوم کاهش مصرف غذاهای سرخ کردنی

رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان با تاکید به توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا، گفت: توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد مصرف کننده کورتون یا افراد مبتلا به سرطان بسیار مهم است و باید جدی تر گرفته شود.

حمیدرضا طغیانی در خصوص توصیه‌های تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا، اظهارکرد: بهتر است در این روزها مصرف کدو حلوایی را در رژیم روزانه خود قرار دهید و همچنین مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

وی با بیان اینکه شهروندان از مصرف روغن‌های جامد پرهیز کنند، افزود: مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانید و روزانه حتماً یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده آن‌را مصرف کنید، البته به صورت آب پز و سفت شده باشد و از مصرف تخم‌مرغ نیم پز خودداری کنید.

رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان با تاکید بر اینکه شهروندان ادویه جاتی نظیر زردچوبه و زعفران را در این روزها بیشتر استفاده کنند، گفت: البته ادویه جات باید در پایان پخت استفاده شود و از نوع مرغوب باشد. همچنین از جوانه‌های جو، گندم، ماش و شبدر در رژیم روزانه خود استفاده کنید که این جوانه‌ها را می‌توان در منزل تهیه کنید و بهتر است از مصرف جوانه‌های بسته بندی شده خودداری کنند.

طغیانی با اشاره به اینکه مصرف انواع مغزهای گیاهی به ویژه گردوی داخل پوسته چوبی و بادام سنگی بهترین‌ها گزینه‌ها هستند که باید روزانه مصرف شود، اظهار کرد: مصرف روزانه یک عدد پیاز خام بنفش و پیازچه توصیه می‌شود. مصرف خانواده کلم را فراموش نکنید و همچنین شلغم، ترب، تربچه و لبوی پخته باید به صورت روزانه استفاده شود.

وی تصریح کرد: از مصرف انواع موادغذایی کنسروی خودداری کنید و سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی حذف کنید. همچنین به صورت روزانه از خوراک عدسی، دال عدس یا لوبیا استفاده کنید، چراکه مصرف پروتئین در این روزها بسیار اهمیت دارد.

رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان با اشاره به اینکه روزانه حداقل یک عدد پرتقال، یا دوعدد نارنگی و یا لیموترش تازه مصرف کنید، افزود: به را روزانه مصرف کنید، همچنین انار قرمز و رب انار خانگی هم می‌تواند مفید باشد.

طغیانی با اشاره به اینکه خواب کافی در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است، اظهار کرد: از فرآورده‌های پروبیوتیکی یا مکمل آن استفاده کنید و از بین انواع روغن، از روغن زیتون استفاده کنید، همچنین از کنجد و ارده در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

وی با بیان اینکه بهتر است در این روزها مصرف شکلات تلخ فراموش نشود، خاطرنشان کرد: ویتامین D خون خود را چک کنید و اگر کمبود این ویتامین را دارید، باید درمان شود. در این دوره زمانی هر روز یک ویتامین D با دز هزار و یک ویتامین E هفته‌ای سه روز با دز چهار صد میل کنید.

رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان، خاطرنشان کرد: آهن خون خود را چک کنید، چرا که کم خونی سبب ضعف سیستم ایمنی می‌شود. مصرف گز، سوهان، نقل، نبات و شیرینی جات باید حذف شود، رعایت تمام توصیه‌ها برای سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد مصرف کننده کورتون یا افراد مبتلا به سرطان بسیار بسیار مهم‌تر است و باید جدی تر گرفته شود.

کد خبر 411899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.