چگونه در اطرافیانمان احساس آرامش ایجاد کنیم؟

داشتن حس راحتی و آرامش در بین جمع از مهم‌ترین عواملی است که در برقراری ارتباط در دنیای پیشرفته و مبتنی بر ارتباطات اجتماعی امروزی تأثیرگذار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برخی افراد مشکل ترس از حضور در جمع دارند و به دلیل کم‌رو بودن، آنقدر در معرفی خود دچار دردسر می‌شوند که حتی ملاقات با افراد جدید برای آن‌ها یک مصیبت عظیم و پر استرس بحساب می‌آید. در این مواقع گاهی فرد به لکنت زبان می‌افتد، دست‌هایش خیس عرق می‌شود و آرزو می‌کند که ای کاش نامرئی بود. داشتن چنین حسی به هیچ وجه راحت نیست.

بدتر آن که غلبه بر کم‌رویی و ترس ناشی از آن هیچ راه‌حل خاصی ندارد، با این حال می‌توان با تمرین مستمر آن را درمان کرد. در این بین عملکرد اطرافیان نیز نقش بسیار مهمی در درمان آن‌ها ایفا می‌کند. این عملکرد در ساده‌ترین حالت شامل پنج مورد می‌شود که بکارگیری آن‌ها می‌تواند بر ایجاد احساس راحتی با اطرافیان هنگام برقراری ارتباط و افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها در محیط‌های اجتماعی تأثیرگذار باشد.

لازم ذکر است که نباید شخصیت واقعی خود را تغییر داد و آن را متناسب با قالب شخصی دیگر درآورد. شخصیت هر شخص جذابیت‌های خاص خود را دارد و به هیچ وجه نباید تحت تأثیر و نفوذ دخالت دیگران قرار گیرد و تغییر کند. هیچ‌کس اجازه ندارد از دیگری بخواهد که فردی به جز خودش باشد ولی هر فرد می‌تواند با تقویت ابعاد مثبت شخصیت خود برای حضور در اجتماعات بیشتر آماده شود.در ادامه به معرفی این پنج راهکار می‌پردازیم.

توجه کردن

مسأله مورد توجه شما نیستید، دیگران هستند. در عصر اطلاعات مردم بیش از هر زمان دیگر دچار حواس‌پرتی می‌شوند، بنابراین می‌توان خیلی راحت و بدون اینکه تمام وقت خود را صرف سرگرم شدن با تلفن همراه و یا سایر وسایل دیجیتالی کرد، به اطرافیان نشان داد که به آن‌ها توجه و اهمیت داده می‌شود.

برقراری تماس چشمی در زمان مکالمه، البته نه خیره شدن، قطع نکردن صحبت‌های طرف مقابل و پرسیدن سوالات مرتبط با صحبت‌های او از اهمیت بسزایی برخوردار است. نشان دادن تمامی توجه، تفکر و علاقه به ادامه دادن مبحث برای ایجاد احساس راحتی در افراد بسیار مؤثر است.

با فکر بودن

شگفت‌آور است که یک تعریف ساده از طرف مقابل و توجه به کوچک‌ترین تغییرات در وی چگونه می‌تواند بهترین روز یک فرد را رقم بزند. علاوه بر این در اولین ملاقات با یک نفر می‌توان گفتگو را با یک تعریف خوشایند از او آغاز کرد. ایجاد لبخند روی صورت وی احساس راحتی بیشتری برای ادامه مکالمه ایجاد خواهد کرد.

واضح صحبت کردن

شاید این گزینه خصوصاً برای افرادی که دارای لهجه خاص و ریتم صحبت آهسته یا بسیار تند هستند کمی دشوار باشد ولی این موارد به دلیل سخت بودن درک آن برای طرف مقابل، در او احساس ناراحتی بسیاری ایجاد می‌کند. آگاه بودن از الگوی رفتاری کسی که مورد صحبت واقع می‌شود و ایجاد آمادگی در خود برای اعمال تغییرات لازم در لحن و حجم صدا برای حصول اطمینان از اینکه او کاملاً منظور کلام را درک خواهد کرد نقش مؤثری در ایجاد احساس راحتی در طرف مقابل ایفا خواهد کرد.

نشان دادن اعتمادبه‌نفس

محکم دست دادن، داشتن لبخند واقعی روی صورت و پرهیز از رفتارهای تصنعی، بالا نگه‌داشتن سر و مواردی از این قبیل همگی از عوامل بالا بردن اعتمادبه‌نفس و به نمایش گذاشتن آن است که برای حضور در هر جمعی اهمیت بسیاری دارد. در برخورد با یک شخص جدید لازم است برای لحظه‌ای کوتاه به چشمان وی نگاه کرد، لبخند زد، دست داد و گفتگو را با هر جمله مناسبی مثل معرفی خود و اعلام خوش‌وقتی از آشنایی به او آغاز کرد.

نکته قابل توجه این است که باید نام را دو بار تکرار کرد، چرا که فراموش شدن نام به محض شنیدن آن پدیده‌ای بسیار رایج و عادی است. برای نشان دادن اعتمادبه‌نفس در این وضعیت لازم است سر بالا، نگاه رو به جلو و شانه‌ها به سمت عقب و پایین باشد. نباید صورت را با دست پوشاند و یا پاها را دراز کرد بلکه لازم است بدن را در حالتی قرار داد که یک شخصیت استقبال‌کننده را به نظر برساند و در فرد مقابل احساس راحتی ایجاد کند.

تعریف کردن داستان

فرقی ندارد چه داستانی، هر کسی عاشق شنیدن یک داستان قوی و جذاب است و برخورداری از توانایی قصه‌پردازی یا تعریف کردن یک داستان بسیار اثر دارد. این توانایی را خصوصاً در دورهمی‌های اجتماعی می‌توان با یک شوخی مرتبط و بامزه، یا با تعریف کردن یک لحظه شرمساری در زندگی شخصی به کار برد که باعث می‌شود دیگران با زنده‌دلی، با نشاطی و بی‌باکی شخصیت آشنا شوند و راحت‌تر ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 411852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.